stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 168514
  • 29 شهریور 1399 - 16:04
1
سفیر ایران در کشور عراق در گفت و گو با قلم مطرح کرد:

موضع کشور عراق در عدم بازگشایی مرز در ایام اربعین کاملاً مشخص است/ سفر بیش از ٣ میلیون ایرانی به کربلا در اربعین سال گذشته/ تبعیت از قوانین خواست مقام معظم رهبری است

موضع کشور عراق در عدم بازگشایی مرز در ایام اربعین کاملاً مشخص است/ سفر بیش از ٣ میلیون ایرانی به کربلا در اربعین سال گذشته/ تبعیت از قوانین خواست مقام معظم رهبری است
کرمانشاه/ قلم: سفیر ایران در عراق با بیان اینکه سال گذشته در ایام اربعین سه و نیم میلیون زائر ایرانی به کربلا رفته اند گفت: امسال کشور عراق قصد پذیرش زائر خارجی ندارد و مرز باز نخواهد شد.
قلم | qalamna.ir :

ایرج مسجدی در گفت و گو با خبرنگار قلم کرمانشاه اظهار داشت: امسال علیرغم میل باطنی بنده و همکارانم که در بحث اربعین تلاش می‌کنند و این موضوع را افتخار می‌دانیم، اما بدلیل شرایط کرونا و مسائل بهداشتی تا کنون هیچ گونه تصمیمی از سوی دولت عراق برای ورود زائران ایرانی و خارجی به کشور عراق اتخاذ نشده است.

وی افزود: موضع کشور عراق کاملآ برای ما روشن است و نمی‌خواهند امسال زائر خارجی پذیرش کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق با اشاره به اینکه همایش اربعین در کشور عراق یک جریان مردمی است بیان کرد: دولت عراق قصد ندارد مانع زائران کشور خود شود و حتی اگرهم بخواهد نمی‌تواند چراکه این یک جریان مردمی است و همچون ایام تاسوعا و عاشورا که مردم عراق به کربلا آمدند اکنون نیز این برنامه برگزار خواهد شد.

مسجدی تصریح کرد: همایش بزرگ اربعین برای دیگر کشورها که باید تابع یکسری قوانین بود متفاوت است و حتی اکنون ویزای عادی برای افرادی که در کشور عراق کار می‌کنند، شرکتی دارند، پروژه ای دارند و… به سختی صورت می‌گیرد، در سال‌های گذشته در چنین وقت های تمامی امور در بحث موکب و… انجام شده بود اما اکنون فرصت کمی تا اربعین باقی مانده و علیرغم تمام پیگیری ها و جلسات برگزار شده، امکان انجام هماهنگی و امور نیست و موضع کشور عراق مبنی بر عدم پذیرش زائر خارجی برای ما کاملآ مشخص است.

وی درخصوص پیام های دعوتی که از سوی مردم عراق در فضای مجازی منتشر می‌شود گفت: فضای مجازی یک فضای پر التهاب است که اکنون می‌بینیم اشخاص مختلف با انتشار فیلم های از زائران دیگر کشورها دعوت می‌کنند که ایام اربعین حتما به عراق سفر کنند، لذا این موضوع ها که مشکوک نیز هست و مشخص نیست چه دست های در پشت پرده آن قرار دارد اصلا سندیت و وجاهتی ندارد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه زائر ایرانی تابع یک مدیریت، یک فرهنگ و یک قانون است ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران بی صاحب نیست که هرکسی هرطوری خواست عمل کند، کشور ما صاحب دارد، رهبری دارد و همه تابع امر مقام معظم رهبری هستیم، تابع دستور و تصمیم هستیم و مردم ما هیچ گاه اجازه نخواهند داد اتفاقی رخ دهد که بین دو کشور ایران و عراق اختلافی ایجاد شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق با اشاره به اینکه همه ما محب امام حسین علیه السلام هستیم و محبان حضرت هیچ گاه به خود اجازه نخواهند داد که خارج از چهارچوب عمل کنند گفت: آنچه که برای ما در دستور کار قرار می‌گیرد تصمیمات است.

مسجدی در ادامه از مداحان، روحانیون، دستگاه های فرهنگی و رسانه ها خواست که به مردم اعلام کنند باید کاملاً در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران عمل کرد تا مشکلی در روابط دو کشور ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزی تصمیم بر باز شدن مرز باشد، با عشق و علاقه پای کار هستیم و اگر راه باز نباشد باید به گونه دیگری عشق و ارادت به حضرت سیدالشهداء علیه السلام را نشان داد.

این مسؤل تاکید کرد: تبعیت از قوانین خواست مقام معظم رهبری است و همه دیدیم که در بحث کرونا ایشان چگونه عمل کردند و اکنون نیز ایشان الگوی ما خواهد بود.

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه اگر اتفاقی در بحث کرونا رخ دهد و آمار مبتلایان و کشته ها افزایش پیدا کند چه کسی پاسخگو خواهد بود افزود: تمام زائران، موکب داران، مسولان و عاشقان حضرت سیدالشهداء در ایران باید تابع قانون بوده و تحت تاثیر حرف های غیرمسئولانه قرار نگیرند و به وظایف شرعی و عقلی خود عمل کنند و این را باید گفت که ما بیشتر از هرشخصی علاقه مندیم که این مسیر باز شود.

مسجدی بیان داشت: سال گذشته ۳ و نیم میلیون از جمعیت ایران با احترام کامل و با کمترین مشکل به زیارت رفتند و بازگشتند و اکنون خواهش می‌کنیم مردم مراقبت کنند و اجازه ندهند فتنه ای رخ دهد و بی‌شک مسولان امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز به قوانین عمل خواهند کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق در پایان با بیان اینکه این موضوعات تصمیم کشور است و بعید می‌دانیم امسال مسیر باز شود گفت: امسال می‌توان به روش های مختلف برنامه اربعین را برگزار و سوگواری کرد، زائر ما باید با کرامت، احترام، عشق و علاقه زیارت کند تا هم مورد اعتراض هیچ شخصی قرار نگیریم و هم آن زیارت مشکل شرعی نداشته باشد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار حسین مسکنه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.