stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 168440
  • 29 شهریور 1399 - 12:52
3
پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان:

عمارت باشکوه قاجاری از دور خودنمایی نمی کند!

عمارت باشکوه قاجاری از دور خودنمایی نمی کند!
قلم/اصفهان_پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان گفت: در سفرهایم به این منطقه متوجه شدم که عمارت باشکوه قاجاری از دور خودنمایی نمی‌کند و اصلاً این چشم‌انداز زیبا نامرئی شده است.
قلم | qalamna.ir :

محمد مشهدی نوش‌آبادی اظهار کرد: عمارت بلند قاجاری یکی از زیباترین جلوه‌های روستای بارونق بود که جلوه خاصی به منظره روستا و مسیر کاشان_برزک می‌داد و از بالای عمارت نیز چشم‌انداز خوبی به باغات اطراف و مناظر طبیعی منطقه وجود داشت.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان بابیان اینکه بنای عمارت روستای بارونق کاشان از خشت بود و سقف آن با تیرچه چوبی و به شیوه معماری سنتی پوشیده بود، افزود: این عمارت قاجاری شامل تالار، اتاق جانبی، دو ایوان و یک دالان ورودی بود و به چهار جانب اشراف داشت.

وی افزود: عمارت بارونق بنا بر یادداشت‌های سید ابوالقاسم شیخ‌الاسلام کاشانی (رضوان) از خوشنویسان و شاعران و ادیبان کاشانی، در سال ۱۳۱۹ هجری قمری حدود ۱۲۰ سال قبل به اتمام رسیده است.

مشهدی نوش‌آبادی با اشاره به اینکه به این عمارت خاطر شکایت برخی از اهالی مبنی بر احتمال ریزش و ایجاد خطر برای ساکنان، توسط مسؤولان مربوطه تخریب شد، تصریح کرد: به گفته اهالی روستا این تخریب پس از تائید مراجع، توسط نهادهای تابع فرمانداری کاشان صورت گرفته است.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان خاطرنشان کرد: حال باید دید که آیا قبل از تخریب تشریفات قانونی مانند استعلام از میراث فرهنگی صورت گرفته است؟ آیا هیچ راهکاری جز تخریب این اثر تاریخی وجود نداشت؟ و آیا میراث فرهنگی نسبت به شناسایی و ثبت این اثر ارزشمند، اقدامی صورت داده است؟ که این موضوع نیازمند شفاف‌سازی توسط اداره میراث فرهنگی، فرمانداری کاشان و ادارات تابعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان یادآور شد: چند سال مالک عمارت را شناسایی کرده و پیشنهاد دادم تا باقیمتی مناسب این عمارت در اختیار یکی از علاقه‌مندان بومی جهت مرمت قرار گیرد، اما مالک حاضر به فروختن آن به قیمت کارشناسی نبود و مبلغ گزافی را طلب می‌کرد.

وی افزود: در سفرهایم به این منطقه متوجه شدم که دیگر این عمارت از دور خودنمایی نمی‌کند و اصلاً این چشم‌انداز زیبا نامرئی شده است، پس از جستجو متوجه تخریب آن شدم و امروز این اثر تخریب و به‌کلی نابودشده است و مالک تمام آنچه داشته را از دست‌داده است.

مشهدی نوش‌آبادی تصریح کرد: تخریب بناهای باارزش تاریخی در منطقه کاشان به‌ صورت بی‌رویه و روزانه انجام می‌شود و گویا این امر مسأله چندان مهمی برای مسؤولان نیست و به امری عادی تبدیل‌ شده است.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان در پایان خاطرنشان کرد: روستای بارونق در مسیر کاشان – برزک پس از زیارتگاه امام‌زاده یونس قرار دارد و هنوز بخشی از بافت تاریخی آن‌که در ارتباط با مناظر طبیعی پابرجاست، اما امید چندانی به حفظ بخش باقی‌مانده وجود ندارد، مگر اینکه علاقه‌مندان و بارونقی‌ها به حفظ میراث باارزش اجدادی اهتمام جدی ورزند.

انتهای پیام/

هشتگ: , ,
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.