stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 167576
  • 26 شهریور 1399 - 10:21
3

دلیل کم‌کاری بانک‌ها در پرداخت ودیعه مسکن/ پرداخت‌ها سرعت می‌گیرد

دلیل کم‌کاری بانک‌ها در پرداخت ودیعه مسکن/ پرداخت‌ها سرعت می‌گیرد

درحالیکه پرداخت ودیعه مسکن توسط بانک‌ها به کندی پیش می‌رود، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی ضمن تشریح دلیل تاخیر در پرداخت ودیعه مسکن، گفت: ۱۳ بانک به سامانه طراحی شده برای پرداخت وام ودیعه مسکن تا به امروز متصل شده اند و پرداخت وام ودیعه مسکن سرعت می‌گیرد.

قلم | qalamna.ir :

تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان، مدتی قبل در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. سود این تسهیلات ۱۳ درصد است و نحوه بازپرداخت آن بدین صورت است که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند.

در روش دوم، متقاضیان می‌توانند وام را سه ساله دریافت کنند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آن را به بانک بپردازند. مستاجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، کلان شهرها ۳۲۰ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

آنچه در اجرای این طرح ستاد کرونا مشکل ایجاد کرد، این بود که باید تا پایان مرداد ماه ودیعه مسکن به حساب متقاضیان واریز می‌شد اما وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به عنوان متولیان این امر، پرداخت این کمک به مستاجران را بین خود پاسکاری می‌کردند و از آماده نبودن سازمان مقابل خود می‌گفتند. 

در نهایت، مقصر اصلی تاخیر در پرداخت ودیعه مسکن بانک‌ها خوانده شدند، زیرا طبق اعلام مسئولان وزارت راه، اسامی متقاضیان در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است اما روند پرداخت ودیعه مسکن به کندی پیش می‌رود؛ به‌گونه‌ای که تا چهارم شهریورماه فقط ۹ نفر تسهیلات خود را در این زمینه دریافت کرده بودند که با گذشت ۱۰ روز این رقم به ۳۳۰ هزار نفر رسید.

با ابهامات ایجاد شده در پرداخت ودیعه مسکن توسط بانک‌ها، شهرزاد دانشمندی – مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی – با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ۱۳ بانک به سامانه طراحی شده برای پرداخت وام ودیعه مسکن تا به امروز متصل شده و پرداخت وام ودیعه مسکن سرعت می‌گیرد.

وی افزود: سامانه قابل ثبت نام و اتصال به بانک‌ها حدود دو هفته است که وصل شده یعنی بانک‌های عامل در این زمینه، حدود دو هفته است که امکان اتصال به این سامانه را پیدا کرده‌اند. از آنجا که راهکارهایی برای بازپرداخت اقساط دیده شده است که طبق آن یا سود تسهیلات یا اصل تسهیلات در آخر دوره گرفته می‌شود؛ به همین خاطر، چنین سیستمی در نرم افزار بانک‌ها تعریف نشده بود و تا این نرم افزار تعریف و پیاده سازی شود، در پذیرش متقاضیان تاخیر ایجاد شد.

در ادامه دانشمندی اعلام کرد: متقاضیانی که مبلغ ودیعه ملک کمتر از مبلغ مورد درخواست بوده است یا تاریخ اجاره نامه‌ها مربوط به سال قبل بوده یا فاقد کد رهگیری است. همچنین، در مواردی برای یک کد پستی چند اجاره نامه معرفی شده است؛ نمی‌توانند کمک ودیعه مسکن را دریافت کنند.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی، گواهی کسر از حقوق، گواهی کسر از مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، اجاره نامه ثبت شده در سامانه املاک را از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت ودیعه مسکن دانست.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.