stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 166771
  • 24 شهریور 1399 - 8:53
2
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی کردستان اعلام کرد:

برنامه ضریب نفوذ ۴۵ درصد بذور گواهی‌شده در حال پیگیری

برنامه ضریب نفوذ ۴۵ درصد بذور گواهی‌شده در حال پیگیری
قلم/ کردستان- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی کردستان گفت: در پروژه ارتقای امنیت غذایی برنامه ضریب نفوذ 45 درصد بذور گواهی‌شده در حال پیگیری است که در بعضی از استان‌ها، قبل از شروع پروژه مذکور دارای وضعیت مناسبی در تولید بذر بودند، نزدیک به این هدف شده و در دو سال آینده به هدف خواهند رسید.
قلم | qalamna.ir :
محمدصالح احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار قلم با بیان اینکه بذر، یکی از نهاده‌های مهم و عوامل مؤثر در پایداری و افزایش عملکرد و تولید محسوب می‌شود، عنوان کرد: بذور پایه و گواهی‌شده دارای،پتانسیل ژنتیکی، کمی و کیفی است و ازلحاظ ظاهری، خلوص فیزیکی و صفات ژنتیکی، دارای استاندارد‌های خاص و ویژه است که برتری آن را نسبت به بذور خود مصرفی و مرغوب مجزا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان با اشاره به این موضوع ادامه داد: روند توسعه و ترویج مصرف بذور گواهی‌شده در استان کردستان، صعودی بوده و ضریب نفوذ بذور گواهی‌شده سال‌ به سال افزایشی است.

این مقام مسئول در این راستا خاطرنشان کرد: اکنون با افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید علاوه بر افزایش کم و تولید محصول افزایش کیفیت محصول نیز پیگیری می‌شود.

احمدی در پاسخ به اینکه برنامه‌های پیش‌رو برای خود اتکائی در این عرصه در استان کردستان چیست؟ گفت: استان کردستان همانند سایر استان‌های کشور دارای برنامه درازمدت در تولید، فرآوری و مصرف بذور پایه و گواهی‌شده متناسب و مطابق با برنامه کشوری است.

روند تولید بذور گواهی‌شده، یک روند درازمدت بوده و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد

وی در ادامه این موضوع تشریح کرد: روند تولید بذور گواهی‌شده، یک روند درازمدت بوده و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد و در این روند اکنون بایستی حداقل برای بذور موردنیاز چهار تا پنج سال دیگر برنامه‌ریزی کرد و براساس برنامه منسجم و دقیق جلو رفت. با لحاظ کردن برنامه کشش و جذب چندسال آینده، بایستی نیاز را پیش‌بینی و براساس آن، بذور پایه و گواهی‌شده را تولید کرد.

بیش از ۷ رقم گندم دیم در کردستان کشت می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان درخصوص وضعیت تولید انواع بذر گندم در استان نیز گفت: در قدیم تولید بذور گواهی‌شده گندم دیم به یک یا دو رقم (سرداری و آذر دو) و در گندم آبی نیز به دو رقم، بسته به سال (نوید، زرین، الوند) محدود می‌شد. اما اکنون بیش از هفت رقم گندم دیم (باران، واران، رصد، صدرا، هشترود، اوحدی، آذران و هما) که دارای عملکرد و پروتئین بیشتری نسبت به ارقام قدیم هستند، در سطح وسیع کشت می‌شوند.

احمدی در این خصوص تصریح کرد: هفت رقم لاین جدید نیز در مزارع مقایسه مشارکتی به‌کار گرفته شده‌اند که ازلحاظ کمی و کیفی برتری خود را نشان داده و کشت و شناسایی شده‌اند. در ارقام آبی نیز چهار رقم سیروان، میهن، حیدری و پیشگام در سطح وسیع و بیش از ۱۰ رقم گندم (آپاچی، آنتونیوس، لکولوس، اوبالا، جانبو، پیام، سالار، فرشید، نودل و آناپورنا) در سطح کم و در مزارع الگویی و مشارکتی کشت‌ شده و برتری خود را نشان داده‌اند.

تأسیس و توسعه شرکت‌های فرآوری بذر نخود

وی در تشریح وضعیت تولید بذر نخود و جو در استان کردستان نیز مطرح کرد: وضعیت بذر نخود در استان کردستان بالتبع وضعیت کشوری، چندان تعریف شده و منسجم نبوده، اما در چند سال اخیر علاوه بر شناسایی ارقامی که قابلیت کشت و برداشت مکانیزه را دارند. در داخل کشورنیز با وارد کردن ارقام پابلند با قابلیت برداشت مکانیزه، کشت پاییزه و انتظاری، شاهد برتری این ارقام و افزایش عملکرد‌های دو تا سه برابری نسبت به ارقام قدیمی در کشت‌های پاییزه، انتظاری و زودهنگام هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی منسجم و دقیق جهت تولید، فراوری و توزیع این بذور نیز در استان و سطح ملی در حال انجام بوده و شرکت‌های فرآوری بذر نخود نیز تأسیس شده و در حال توسعه هستند.

احمدی با تصریح بر اینکه برنامه بذر جو هم مانند بذر گندم در حال انجام است، یادآوری کرد: استان کردستان با ایجاد شرکت تولید و فرآوری بذور جو نسبت برنامه ابلاغی خود دارای وضعیت بسیار مناسبی است.

وی در این راستا اضافه کرد: در استان کردستان چهار رقم بذر جو آبی بهمن، جلگه، EDCI و واکسیما در سطح وسیع و چهار لاین جدید نیز در سطح محدود و مزارع الگویی کشت‌وکار و در مزارع دیم نیز سه رقم جو انصار، آبیدر و سهند در سطح وسیع و هفت رقم جدید در مزارع الگویی و مشارکتی کشت‌وکار می‌شوند.

از نیاز به متخصصان باتجربه تا اختلاف‌قیمت خرید و فروش بذر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان در پاسخ به اینکه آیا در استان کردستان، مشکلاتی پیش‌روی تولید بذر وجود دارد یا خیر؟ گفت: تولید بذور گواهی‌شده، یک روند علمی بوده و نیاز به زیربناهای ویژه دارد. لذا علاوه بر کارشناسان و متخصصان باتجربه نیاز به انبارها و تأسیسات فنی با سرمایه‌گذاری کلان دارد. از طرف دیگر، نیاز به نظارت دقیق از زمان تعیین پیمانکار، تهیه بستر، کاشت، داشت، برداشت تا جمع‌آوری، فرآوری، کیسه‌گیری و توزیع دارد و این امر، بسیار دقیق و حساس و البته مشکل است.

احمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد مذکور، کنترل آفات بیماری‌ها و علف‌های هرز، اختلاف‌قیمت خرید و فروش بذر و ترویج و توسعه مصرف بذور، مسائل و مشکلاتی است که در سطح کشور و بالتبع آن در استان کردستان وجود دارد. هرچند در استان کردستان سعی شده تا با به‌کارگیری کارشناسان، متخصصان باتجربه و تأسیس و ایجاد شرکت‌های فرآوری، این مشکلات به حداقل برسد.

برنامه خودکفایی ۴۵ درصدی در زمینه بذر تا پایان سال ۱۴۰۱ برای استان کردستان مطرح شده است. وی در این راستا به خبرنگار ما گفت: در پروژه ارتقای امنیت غذایی برنامه ضریب نفوذ ۴۵ درصد بذور گواهی‌شده در حال پیگیری است که در بعضی از استان‌ها، قبل از شروع پروژه مذکور دارای وضعیت مناسبی در تولید بذر بودند، نزدیک به این هدف شده و در دو سال آینده به هدف خواهند رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان در ادامه این موضوع تصریح کرد: اما در استان کردستان ضریب خوداتکایی بذور گواهی‌شده که حدود هشت‌درصد بود، بعد از چهار سال این ضریب به حدود ۲۵ درصد رسید و سعی می‌شود به برنامه مذکور برسیم، اما مشکلاتی ازلحاظ زیربنایی و جذب بذور تولیدشده، وجود دارد که امید است با همکاری و تعامل هرچه بیشتر، مشکلات رفع شده و هرچه زودتر به آن اهداف برسیم.

احمدی در ادامه افزود: در این راستا برای سال آینده پیش‌بینی تولید بیش از ۳۴ هزارتن بذور پایه و گواهی‌شده را در برنامه داریم که ضریب نفوذ بذور گواهی‌شده به ۳۸ درصد خواهد رسید.

این مسئول در پایان، در پاسخ به اینکه چه سیاست‌هایی در این مسیر مدنظر قرار گرفته است؟ عنوان کرد: در این ارتباط برنامه‌های منسجمی با هماهنگی وزارت متبوع در حال اجرا است و هدف ۴۵ درصد ضریب نفوذ بذور گواهی‌شده تدوین شده است که با تأسیس و ایجاد شرکت‌های تولید و فراوری بذور گندم جدید با توان و سرمایه بالا، سعی می‌شود تا به اهداف موردنظر دست یابیم.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.