stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 164314
  • 16 شهریور 1399 - 14:50
3
وضعیت واکسن کرونا و واردات بخشی از واکسن های آنفلوآنزا در انتظار تخصیص ارز

واردات واکسن آنفلوآنزا در انتظار تخصیص ارز/نگرانی تامین کنندگان دارو از وقفه در تامین ارز

واردات واکسن آنفلوآنزا در انتظار تخصیص ارز/نگرانی تامین کنندگان دارو از وقفه در تامین ارز

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی نگرانی ها از وقفه ایجاد در تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی، در عین حال درباره زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در آستانه فصل سرد سال گفت: در حال حاضر به میزانی واکسن را وارد کرده‌ایم و در کشور موجود است، اما برای واردات ما بقی واکسن‌ها به تخصیص ارز نیاز داریم.

قلم | qalamna.ir :

 دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که با فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: از همه دست‌اندرکارانی که در سخت‌ترین بحران‌ها و مشکلات وزارت بهداشت را یاری کردند که بتواند اقلام حیاتی و نیازهای ضروری بیماران را تامین کند، سپاسگزارم. به هر حال ما سال ۱۳۹۸ را با یک سیل بی سابقه آغاز کردیم که به تبع آن مصرف اقلام ضروری دارو و تجهیزات پزشکی به طور ویژه‌ای احساس و تامین شد. در طول سال هم مانند گذشته، بحث تحریم‌های ظالمانه‌ای مطرح بود که بدون رعایت قوانین و عرف بین‌المللی، تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را هدف قرار داده بود.

سخت ترین تحریم ها و سختگیریها در تبادلات مالی با ایران

وی افزود: سخت‌ترین تحریم‌ها و سختگیری‌ها در تبادلات مالی با کشور جمهوری اسلامی ایران در دستور کار دشمنان‌مان قرار گرفت و علاوه بر اینکه خودشان همکاری نداشتند، هر کشور بی طرفی هم که می خواست با ما تبادلات دارویی داشته باشد، به سختی مورد بازخواست قرار می‌گرفت و دچار مشکل جدی می‌شد.

۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در سال ۹۸

وی افزود: همچنین در سال گذشته برگزاری با شکوه و بی نظیر مراسم اربعین و حضور ۳.۵ میلیون زائر اربعین را داشتیم که نیازمند تدارکات ویژه و تامین فوق‌العاده اقلام دارویی و تجهیزاتی بود. در ادامه هم بحث نیاز بیماران و شیوع بی‌سابقه آنفلوآنزای H1N1 را داشتیم که ضرورت تامین اقلام مورد نیاز را شاهد بودیم. در ماه های پایانی سال هم بحث شیوع جهانی ویروس کرونا را داشتیم که کشور ما به دلیل اینکه در تحریم قرار داشت و در این زمینه با مشکلات جدی مواجه می‌شد. شاهد بودیم که بسیاری از کشورهای صاحب نام و صاحب صنعت در تامین و تدارک اقلام برای مردم خودشان دچار مشکل شدند، اما در کشور ما با کمترین چالش تامین اقلام را پشت سر گذاشتیم و این اتفاق به عنوان یک برگ افتخار برای کشور ما ثبت شد. این افتخارات حاصل نشد، مگر به دلیل توانمندی ما در تامین اقلام مورد نیازمان از سوی صنعتگران و تجار و واردکنندگان اقلام حیاتی که علی رغم همه این مشکلات شاهد بودیم که برخلاف اینکه ۳.۶ میلیارد دلار برای ارز سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده بود خوشبختانه توانستیم ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کنیم.

نگرانی تامین کنندگان دارو از وقفه در تامین ارز

شانه‌ساز ادامه داد: ماحصل همه این افتخارات حضور صنعتگران بود که واقعا مجاهدت کردند. با توجه به اینکه طی چند روز گذشته شاهد بودیم که وقفه‌ مختصری در تامین ارز حاصل شد، واقعا سندیکاهای تامین کننده نگران شدند و در جلسه بسیار مفصلی که با وزیر بهداشت  داشتند، نگرانی عمده همه آنها تامین و تدارک نیازهای ضروری مردم بود. در این جلسه تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، تولیدکنندگان و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و تجار و وارداکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی حضور داشتند و نگرانی‌هایشان را با وزیر بهداشت در میان گذاشتند.

توافق با بانک مرکزی

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما هم توضیحات لازم را دادیم، گفت: ما طی ماه‌های گذشته به طور مفصل پیگیری‌ها و مکاتباتی را وزیر بهداشت با رییس جمهور، معاون اول و رییس بانک مرکزی انجام داده بودند که منجر به دستور رییس جمهور و تشکیل جلسات مداوم و مکرر طی هفته‌های اخیر شده بود. خوشبختانه به دلیل پیگیری‌ها و توجهی که به اهمیت موضوع در کشور جلب شد، طب هفته و روز گذشته جلسات مفصلی را داشتیم و در زمینه تامین ارز مورد نیاز برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی توافقات خوبی را در بانک مرکزی با همکاران‌مان داشتیم.

قول می دهیم مشکلی ایجاد نشود

بانک مرکزی شرکتهای دارویی و تجهیزاتی را یاری کند

وی افزود: در عین حال منابع ارز و ذخایری که در خارج وجود دارد، می‌تواند پاسخگوی نیاز ما در تامین این اقلام باشد. خطاب به بیماران اعلام می‌کنم که همانطور که در سال ۱۳۹۸ علی‌رغم تمام مشکلاتی که به وجود آمد، حتی اجازه ندادیم که یک عمل ضروری و الکتیو کنسل شود و دارو و تجهیزات مورد نیاز تامین شد، قول می دهیم که امسال هم با پیگیری‌هایی که انجام شده، هیچ مشکلی در این زمینه ایجاد نشود. البته خواهش و تقاضای ما از همکارانمان در بانک مرکزی که همواره کنار ما بوده‌اند، این است که با در نظر گرفتن شرایط خاص بین‌الملل و اینکه همه ما واقف شده‌ایم که دشمنان ما وقفه در تامین دارو و تجهیزات پزشکی ما را به عنوان اولویت خودشان قرار دادند، همچنان اولویت مناسبی را برای حوزه دارو و تجهیزات خصوصا در بخش مواد اولیه و تولید قائل شوند و شرکت‌ها را یاری کنند تا بتوانند نیازهای ضروری را تامین کنند و دو الی سه درصد دارویی را که باید از منابع خارجی وارد کنیم، بتوانیم به موقع به نیاز بیماران پاسخ دهیم و وقفه‌ای ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که پتانسیل‌هایی که در کشور وجود دارد، زیاد است. کمااینکه در عرصه کرونا دیدیم که هم در حوزه تجهیزات پزشکی مورد نیاز توانستیم با یک افزایش ظرفیت چند ده برابری نیاز کشور را برطرف کردیم و حتی در بسیاری از اقلام آمادگی صادرات ایجاد شد و تبدیل به صادرکننده شدیم. در زمینه دارو هم دیدیم که بسیاری از داروهایی که در کشور سابقه تولید نداشت، به محض اینکه مطرح شد که می تواند در درمان کرونا مورد استفاده قرار گیرد، تمام آن اقلام در کشور به تولید داخل بدل شد و حتی مواد اولیه عمده آن‌ها هم در داخل تولید شد. بنابراین مطمئن هستیم که ظرفیت‌های که می‌تواند از هر تنگنا و گردنه سختی عبور کند و اجازه ندهد که بیماران با مشکل خاصی مواجه شوند. به هر حال از همه صنعتگران، تولیدکنندگان، بازرگانان که در زمینه تامین نیازهای بیماران تلاش می‌کنند، سپاسگزارم  و امیدوارم که خداوند توفیق دهد که بتوانند هر بد اخلاقی و شرارتی که از سوی دشمنان‌مان اعمال می‌شود، خنثی کنند و با تکیه بر توان داخلی و همدلی که در داخل وجود دارد، سربازان افتخارآمیزی برای ملت ایران باشند. مطمئن هستم که با هماهنگی‌های ایجاد شده در ماه‌های آینده عقب‌ماندگی‌های ارزی را جبران کرده و در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور مشکلی نخواهیم داشت.

واردات بخشی از واکسن های آنفلوآنزا در انتظار تخصیص ارز

شانه‌ساز در پاسخ به سوال درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: برای واردات واکسن آنفلوآنزا از اواخر سال گذشته و ابتدای امسال برنامه‌ریزی کردیم که خوشبختانه با پیگیری شرکت‌ها توانستیم به میزان مورد نیاز کشور واردات را پیش‌بینی کنیم. باید توجه کرد که سال گذشته ۲۵۰ هزار عدد  واکسن را برای گروه‌هایی که تزریق این واکسن برایشان ضروری است، مانند افراد مسن، بیماران پیوندی، قلبی-تنفسی، زنان باردار و… پیش‌بینی کردیم که امسال به ۲.۵ میلیون عدد رسیده است.

وی افزود: برای سایر افراد هم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشتیم و از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار واکسن سال قبل امسال به بالغ از بیش از ۱۰ میلیون نفر واکسن رسیده است. البته امسال به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مداوم دست‌ها و عدم حضور مردم در اجتماعات و مراسم‌های عروسی و عزا احتمال آلودگی به ویروس آنفلوانزا بسیار کمتر از سال قبل خواهد بود. به هر حال ما سعی کردیم که پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم و میزانی که از سوی معاونت بهداشتی برآورد می‌شده، تامین کنیم.

شانه‌ساز گفت: انشاالله اگر اگر ارز داده شود واکسن به موقع در کشور وارد و توزیع خواهد شد. البته در حال حاضر به میزانی واکسن را وارد کرده‌ایم و در کشور موجود است، اما برای واردات ما بقی واکسن‌ها به تخصیص ارز نیاز داریم. در جلسه‌ای که با همکارانمان در بانک مرکزی داشتیم، قول دادند که این ارز تامین می شود و تا قبل از پایان شهریور می‌توانیم این واکسن را در کشور داشته باشیم و نگرانی از این بابت نباشد. بالاخره زمان مصرف واکسن آنفلوآنزا عمدتا مهر و آبان است که در این بازه زمانی آن را وارد می‌کنیم. ۲.۵ میلیون برای مراکز بهداشتی و درمانی و مابقی هم در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود.

وضعیت واکسن کرونا

شانه ساز درباره وضعیت تامین واکسن کرونا نیز اظهار  کرد: تلاش اصلی ما در حوزه واکسن کرونا، بحث تولید داخلی آن است. چند شرکت دانش بنیان در کشور در تلاش هستند و دارند با روش‌های متفاوت تولید به موازات یکدیگر پیش می‌روند تا واکسن کرونا را تولید کنند. هدف گذاری ما تامین از تولید داخل است. باید توجه کرد که هنوز هیچ کمپانی و شرکتی تولید نهایی و قابل عرضه واکسن کرونا را انجام نداده و عمدتا در حال انجام مطالعات بالینی هستند. قیمت‌هایی هم که در این زمینه در دنیا مطرح می‌شود، بسیار متفاوت است که بیانگر این است که هنوز در هیچ کشوری نمی‌توانیم به طور قطعی درباره تولید واکسن کرونا اظهارنظر کنیم. برخی هم تاریخ‌هایی را برای تولید واکسن کرونا اعلام می‌کنند که بیشتر کاربرد سیاسی دارد تا کاربرد داروسازی. امیدواریم در کشور ما هم با نظارت مستقیم وزیر بهداشت و پیگیری‌های سازمان غذا و دارو در اسرع وقت بتوانیم این واکسن را در کشور داشته باشیم. در عین حال پیگیریم با تامین اعتبارات مورد نیاز از منابع خارجی هم که ممکن است زودتر از ما به تولید واکسن کرونا برسند، بخشی از نیاز کشور را برای گروه‌های خاص و ضروری تامین کنیم. در این بُعد بحث واردات و تامین از منابع خارجی را هم در دست اقدام داریم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

ادامه دارد

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.