stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 16088
  • 01 آذر 1394 - 13:17
3

درباره واژه سال ۲۰۱۵ آکسفورد

شکی نیست که انگیزه این بازگشت، ناتوانی انسان امروز از کاربرد الفبا نیست و همان‌گونه که مسئولان فرهنگ آکسفورد اعلام کرده‌اند.

قلم | qalamna.ir :

فرهنگ انگلیسی آکسفورد از سال‌١٩٠٠ میلادی هرسال یک واژه را به‌عنوان واژه سال انتخاب و معمولا آن را به ویرایش جدید فرهنگ عمومی خود اضافه کرده است.

شرق، بیشتر این واژه‌ها، واژه‌هایی هستند که در همان سال وارد زبان انگلیسی شده‌اند، ولی در بعضی موارد واژه‌های موجود در زبان انگلیسی که بنا به دلایل خاص سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در آن سال از اهمیت بیشتری برخوردار شده و با بسامد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌عنوان واژه سال برگزیده می‌شوند.

برای مثال یکی از واژه‌هایی که نامزد واژه سال امسال بود، واژه refugee (پناهنده) بود که سابقه حضور آن در زبان انگلیسی به بیش از ٣٠٠سال پیش برمی‌گردد ولی با توجه به تحولات کشور سوریه و هجوم سیل پناهندگان سوری به اروپا در سال ‌٢٠١۵ این واژه از اهمیت بالایی برخوردار شد و بسامد استفاده از آن به شکل چشمگیری افزایش یافت.

ولی واژه سال‌٢٠١۵ از یک جهت با همه واژه‌های ١١۴سال گذشته تفاوت دارد. این واژه اساسا یک واژه نیست بلکه یک تصویرنگاشت (pictograph) است؛ تصویرنگاشتی که شاید همه ما هرروز در واکنش به نوشته‌های دوستانمان در شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده می‌کنیم: شکلک خنده عمیق از ته دل که از شدت خنده قطره‌های اشک از چشم‌هایش جاری است: مسئولان انتخاب واژه سال آکسفورد می‌گویند با همکاری شرکت سوئیفت ­ کی که شرکت اصلی طراحی نرم‌افزار صفحه‌کلید برای اندروید و آیفون است به آمار خیره‌کننده استفاده از این تصویرنگاشت پی برده‌اند.

اینکه بشر قرن‌ها پس از اختراع الفبا و نگاه احتمالا تحقیرآمیز و شاید هم دلسوزانه به غارنگاشته‌های انسان‌های اولیه دوباره به اهمیت استفاده از تصویر به‌مثابه یک واحد زبانی اذعان می‌کند و یک تصویرنگاشت را به شیوه‌ای متناقض‌نما به‌عنوان واژه سال انتخاب می‌کند حیرت‌انگیز است.

شکی نیست که انگیزه این بازگشت، ناتوانی انسان امروز از کاربرد الفبا نیست و همان‌گونه که مسئولان فرهنگ آکسفورد اعلام کرده‌اند، قدرت این تصویرنگاشت در انتقال احساسات و حالت روحی است که آنها را در مورد این انتخاب مجاب کرده است، ولی انگیزه آن هرچه هست، نفس این بازگشت، به‌خصوص در کنار روی‌آوردن بعضی‌ها به رژیم غذایی پارینه‌سنگی و تمایل به مهاجرت از آلودگی و شلوغی شهرهای بزرگ به آرامش روستاهای خوش‌آب‌وهوا تفکربرانگیز است.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.