stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 15964
  • 01 آذر 1394 - 9:48
3

گفت‌وگوی تمدن‌ها نشانگر رعایت و احترام به حقوق برابری و ارزش های انسانی است

گفت‌وگوی تمدن‌ها نشانگر رعایت و احترام به حقوق برابری و ارزش های انسانی است

با پایان دوره اصلاحات، شاهد فضای توهم‌گرایی بودیم و روش‌هایی اتخاذ شد که نه تنها به نفع ما نبود بلکه منافع دیگر کشورها را تامین می‌کرد و کشوری همچون اسرائیل که نیازش در تهدیدهای بین‌المللی است به خوبی از این شرایط استفاده کرد.

قلم | qalamna.ir :

الهه کولایی در مراسم «از شعار انقلابی تا دیپلماسی شعاری» که در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ایران از چنان امکاناتی برخوردار است که کمتر کشوری این امکانات را در اختیار دارد و اگر به خوبی این ظرفیت‌ها را بشناسیم؛ شرایط برای تحولات تاثیربخش هم برای جامعه ایران و هم برای کشورهای منطقه فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما اولین ملتی هستیم که در منطقه برای مهار کردن استبداد و رهایی از بندهای سلطه حرکت‌هایی را همچون انقلاب مشروطه و صنعت ملی شدن نفت انجام دادیم. این استکبارستیزی بعد از انقلاب اسلامی نیز ادامه یافت. انقلاب اسلامی، انقلابی بود برای حاکم کردن انسان‌ها بر سرنوشت‌شان براساس معیارهای دینی.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در چهارراه حوادث قرار گرفته است. در واقع، موقعیت جغرافیایی ما را در معرض تحولات مطقه‌ای و فرامنطقه ای قرار داده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: رویکرد انقلاب ۵۷ مبتنی بر یک رویکرد ایدئولوژیک بود. دوره دفاع مقدس نیز کاملا با این دیدگاه تطبیق پیدا می‌کند. در دوره سازندگی نیز ما به دنبال تعامل با جهان بودیم و در واقع، خسارت‌های ناشی از جنگ ما را به یک دیدگاه عمل‌گرایانه در سیاست خارجی سوق داد. در دوره سازندگی، ما با واقعیت‌های محیط بین‌المللی سعی کردیم ارتباط برقرار کنیم. این سیاست در دوره اصلاحات نیز ادامه پیدا کرد و اوج آن مطرح کردن بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها بود که باعث شد ایران به بلندگوی ارزش‌های بشری تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تقابل ایران با نظام سلطه بین‌المللی، چهره‌ای که از ما به جهان عرضه شد با بزرگ‌نمایی نقاط منفی همراه بود. اما تجربه ثابت کرده است که بسیاری از کسانی که ایران نیامده‌اند وقتی در محیط جامعه ایرانی قرار می‌گیرند و واقعیت های آن را می بینند شگفت‌زده می‌شوند. تصویری که برخی از ایران در این سال ها در جامعه بین‌المللی به نمایش درآوردند به خصوص در مورد زنان ایرانی، تصویری کاملا سیاه بود اما در دو دهه اخیر به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت این نگرش تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: در نیمه دهه ۷۰ و در اوایل دهه ۸۰ سعی کردیم با سیاست گفت‌وگوی تمدن‌ها چهره‌ای واقعی از ایران نشان دهیم که در آن به برابری و ارزش های انسانی و رعایت حقوق احترام گذاشته می‌شود و به دلیل این‌که این نیاز در داخل کشور وجود داشت و مردم هم به دنبال تعامل با جهان بودند در آن دوره موفق شدیم قراردادهای امنیتی و دیپلماتیک بسیار مهمی که مبتنی بر اعتمادآفرینی بود با کشورهای مختلف امضا کنیم. اما با پایان دوره اصلاحات، شاهد فضای توهم‌گرایی بودیم و روش‌هایی اتخاذ شد که نه تنها به نفع ما نبود بلکه منافع دیگر کشورها را تامین می‌کرد و کشوری همچون اسرائیل که نیازش در تهدیدهای بین‌المللی است به خوبی از این شرایط استفاده کرد.

این استاد علوم سیاسی معتقد است: در دولت‌های نهم و دهم ایران به اسم یک رویکرد شجاعانه، به هدف تهدیدهای گسترده بین‌المللی تبدیل شد و سازمان ملل که وظیفه‌اش ایجاد صلح و جلوگیری از جنگ‌افروزی است به اهرمی برای اعمال فشار بر ملت ایران تبدیل شد. دولت نهم و دهم با سیاست مبتنی بر رویاپردازی کمک کرد سیاست یکجانبه‌گرایانه آمریکا به سیاست جهانی تبدیل شود و ایران در کنار کشورهایی همچون عراق و افغانستان و کره شمالی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این ورق در خرداد ۹۳ برگشت و مردم با رشادت و تجربه ارزشمندشان باز هم به پای صندوق‌های رای آمدند و ثابت کردند که راهی کم هزینه تر از حضور پای صندوق‌های رای برای تغییر در کشور وجود ندارد. انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها به دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا بار دیگر در تصمیم گیری‌ها دچار اوهام نشویم و در دستگاه دیپلماسی شعارها و اهدافی را طراحی کنیم تا به راهکارهایی عملی و اجرایی دست یابیم. اگر روابط بین نهادهای بین‌المللی را درک نکنیم امکان تحقق برنامه‌های‌مان وجود ندارد. در واقع، اگر شعارها و برنامه ها با واقعیت‌های داخلی و منطقه ای یک کشور تناسب نداشته باشد اهداف نیز قابل حصول نخواهند بود.

وی در مورد مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نیز گفت: ضمن این‌که باید دغدغه افزایش تعداد کمی زن‌ها در عرصه‌های مختلف را داشته باشیم، باید مردانی را تربیت کنیم که حقوق برابر زن و مرد را قبول داشته باشند. بسیاری از این تغییرات به خودمان برمی‌گردد. جامعه ایران نیز با توجه به تجربیات سال‌های اخیر به خوبی نشان داده است که به زنان و عملکرد زنان اعتماد دارد چون زنان کمتر وارد بازی فساد می‌شوند.

کولایی خاطرنشان کرد: ما نیازمند مردان و زنانی هستیم که با هم و در کنار هم برای تحقق شعارهای جامعه تلاش کنند. در انتخابات آتی نیز امیدواریم که تعداد خانم‌هایی که به عنوان نامزد ثبت نام می‌کنند آن‌قدر زیاد باشند که بتوانیم در همه حوزه‌ها ظرفیت ۳۰ درصدی را داشته باشیم.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.