stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 15951
  • 01 آذر 1394 - 9:33
7

دولت در کوتاه‌مدت نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند

دولت در کوتاه‌مدت نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نهادهای مدنی از بعد فرهنگی و اجتماعی بسیار موثرند و می‌توانند باورهای کلیشه‌ای در مورد اشتغال را از بین ببرند اظهار کرد: دولت حتی با تزریق نقدینگی هم نخواهد توانست در کوتاه‌مدت ایجاد اشتغال کند.

قلم | qalamna.ir :

شهیندخت مولاوردی که همزمان با روز کارآفرین در موسسه منظومه خرد سخنرانی می‌کرد، ضمن تبریک ۱۰ ساله شدن بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان اظهار کرد: زمان تاسیس این بنیاد در شرایطی قرار گرفتیم که با پمپاژ واردات با دلارهای نفتی، کشاورزی و صنعتمان مضمحل شد و خیل عظیم بیکاران به جامعه تحمیل شد که بخش اعظم آنها نیز زنان و جوانان هستند. این مراسم در حالی برگزار می‌شود که در شرایط پس از برجام و پس از تحریم قرار داریم و همان‌طور که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است امیدواریم به رشد اقتصادی هشت درصد برسیم.

وی ادامه داد:‌ در این دوران این بنیاد به تجربه و پختگی کافی رسیده است و می‌توان از تجربیات آن برای پیشبرد کارهای مشابه کمک گرفت.

معاون رئیس‌جمهور افزود: برای رسیدن به اهداف و پیش‌بینی‌های برنامه ششم در ۵ سال آینده نیازمند تغییر رویکردهای کلان خواهیم بود. بنابراین لازم است که از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و خلاقیت که امروز در دنیا حرف اول را می‌زند تغییر وضعیت دهیم. بنابراین فعالیت این‌گونه‌ نهادها در این شرایط می‌تواند بسیار موثر باشد و کمک‌حال دولت برای رسیدن به وضع مطلوب باشد.

مولاوردی اظهار کرد: برای اینکه جامعه از ظرفیت‌های انسانی زنان و جوانان محروم نباشد و ظرفیت کارآفرینی آنها را از دست ندهد باید به کارویژه‌های نهادهای مدنی توجه کرد که می‌تواند به بهبود وضع کمک بسیاری کنند و همچنین در شناسایی ساز و کارهایی که برای توسعه فعالیت‌های مدنی منع و محدودیت ایجاد می‌کنند کمک‌رسان باشند و راهکارهای موثر برای حل مسائل را به دولت پیشنهاد کنند.

وی درباره تاثیر فعالیت نهادهای مدنی بر فرهنگ نیز اظهار کرد: از بعد فرهنگی و اجتماعی این نهادها بسیار موثرند و می‌توانند باورهای کلیشه‌ای جوانان در مورد اشتغال را از بین ببرند. بنابراین نهادهای مدنی می توانند در بازنگری هنجارهای اجتماعی و ایجاد انگیزه مشارکت تاثیر به‌سزایی داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در شرایط فعلی دولت حتی با تزریق نقدینگی هم نخواهد توانست در کوتاه‌مدت ایجاد اشتغال کند و به انتظارات جوانان پاسخ دهد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد کوتاه‌ترین راه ممکن همین راهی است که کارآفرینان و نهادهای مدنی فعال در این عرصه انتخاب کرده‌اند و می‌توانند فضای کسب و کار را بهبود بخشند. ما نیز به عنوان نماینده دولت برای تسهیل شرایط فعالیت این نهادها و تغییر قوانین و مقررات دست و پاگیر که انگیزه فعالیت را از بین می‌برند تلاش هایی را شروع کرده‌ایم هرچند هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

مولاوردی افزود: امیدواریم در آینده دولت و نهادهای مدنی و بخش خصوصی و کارآفرینان بتوانند در کنار هم فعالیت کنند و شاهد آن باشیم که در پنج سال آینده از لحاظ اشتغال وضع مناسبی داشته باشیم. البته با توجه به شرایطی که دولت کار را تحویل گرفته به نظر نمی‌رسد که پنج سال برای رسیدن به این هدف زمان زیادی باشد.

در ادامه این مراسم که به همت بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان برگزار شد، رخشان بنی‌اعتماد که در حال حاضر درگیر ساخت مجموعه فیلم‌های مستندی با نام «کارستان» است در سخنانی پس از رونمایی این مجموعه مستند درباره سابقه همکاری‌اش با این بنیاد گفت: سابقه آشنایی من با بنیاد به آشنایی‌ام با خانم فیروزه صابر در ۳۰ سال پیش برمی‌گردد. ایده ساخت مجموعه‌ای درباره کارآفرینان فکر تازه‌ای نیست و هشت سال پیش به طور جدی روی این قضیه متمرکز شدم و با گذر زمان و به تعویق‌افتادن تولید فیلم به دلیل مشکلاتی که برای ساخت فیلم مستند وجود دارد دلایل و انگیزه من برای این کار بیشتر شد.

این فیلمساز ادامه داد: در شرایطی که امکانات و فرصت‌های شغلی جامعه گاه به طور عادلانه تقسیم نمی‌شود، ممکن است تصور جوانان از آینده مبتنی بر دسترسی به رانت و به دست آوردن موقعیت‌های خاص باشد. گرچه بخشی از این قضیه واقعیت دارد اما این همه واقعیت نیست. آنچه من روی آن تاکید دارم و فکر می‌کنم جوانان باید نسبت به آن حساس باشند این است که حتی در این شرایط سخت کسانی وجود دارند که برخلاف ذهنیت جاافتاده برای جوانان عمل می‌کنند.

بنی‌اعتماد درباره ضرورت پرداختن به فعالیت کارآفرینان در یک مجموعه مستند اظهار کرد: به نظرم کنار همه کارهایی که در کارنامه کاری‌ام داشتم به دلیل حساسیتی که در نمایش واقعیت‌های جامعه دارم، لازم بود که روی این موضوع هم کار کنم و به هریک از کارآفرینان نه به عنوان قهرمان بلکه به عنوان نمادی برای اینکه می‌توان به گونه دیگری هم فعالیت کرد، بپردازم.

وی درباره وضع فعلی این مجموعه توضیح داد: از دو سال پیش به همت مجتبی میرطهماسب و با کمک بنیاد توسعه کارآفرینی به طور متمرکز روی این پروژه کار کردیم و خوشبختانه امروز پنج فیلم از این مجموعه در حال تولید است و ۱۲ فیلم دیگر نیز در فاز دوم پروژه ساخته خواهند شد. به نظر من مخاطبان این فیلم تمام جامعه هستند که نیاز به دیدن الگوهایی دارند که هیچ وقت به طور مستقیم با آن‌ها مواجه نشده‌اند.

در بخش دیگری از این مراسم، فیروزه صابر مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی درباره فعالیت نهادهای مدنی اظهار کرد: اگر نهادهای مدنی بتوانند اعتماد اجتماعی ایجاد کنند و نگاه مسئولان کشور به آنها نیز امنیتی نباشد، نهادهایی از جنس بنیاد کارآفرینی می‌توانند نقش موثری در ایجاد کسب و کار داشته باشند. این راه، راه پرچالشی است چون محیط کسب و کار محیط پرچالش و مساله‌سازی است.

وی افزود: اگر بتوانیم در این مسیر خوب پیش برویم به طور طبیعی سه ضلع درگیر آن خواهند بود. یکی نهادهای مدنی که بدون هیچ ادعایی و بدون اینکه بخواهند در قدرت یا حکومت قرار بگیرند فعالیت می‌کنند و فقط می‌خواهند در متن اجتماع قرار بگیرند. ضلع دوم نهاد دولت است که باید زیرساخت‌ها را فراهم کند و ضلع سوم بخش خصوصی است که باید مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کند. اگر هریک از این سه ضلع نتوانند نقش خود را درست ایفا کنند حتما این روند با اشکال مواجه خواهد شد.

صابر افزود: ما به عنوان یک نهاد مدنی تنها می‌توانیم پروژه‌هایی را محدود انجام دهیم اما برای گسترش آن بال‌های دیگری نظیر دولت و بخش خصوصی لازم هستند. البته دولت ما هنوز این ظرفیت سازمان‌یافته را به درستی در خود شکل نداده است و هرچند برخی مدیران دولتی فهم بالایی از موضوع دارند اما این کار نیازمند ظرفیت‌سازی و توسعه جدی است. / ایسنا

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. یعنی در بلند مدت می تواند؟
    انشالله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.