stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 15901
  • 30 آبان 1394 - 13:36
1

عامل گروگانگیری مالی مشخص شد

گروه تروریستی المرابطون به سرکردگی مختار بلمختار که مسوولیت حادثه گروگانگیری روز جمعه در مالی را بر عهده گرفت، در سال ۲۰۱۳میلادی به عنوان شاخه القاعده در غرب آفریقا ایجاد شد.

قلم | qalamna.ir :
المرابطون حاصل ادغام گروه موسوم به امضا کنندگان با خون وابسته به القاعده و گروه افراط گرای دیگری موسوم به جنبش وحدت و جهاد (MUJAO) است که در اوایل سال ۲۰۱۲ شمال مالی را اشغال کرد.
 
خبرگزاری فرانسه، این گروه روز جمعه (دیروز) در پیامی صوتی که در شبکه تلویزیونی الجزیره پخش شد، مسوولیت حمله به هتل رادیسون بلو در شهر باماکو پایتخت مالی را بر عهده گرفت که ۲۷ کشته در پی داشت.
 
در این پیام ادعا شده است: ما اعضای گروه المرابطون با همکاری برادرانمان از القاعده در مغرب اسلامی مسوولیت گروگانگیری هتل رادیسون را بر عهده می گیریم.
 
تاکنون خبر کشته شدن بلمختار الجزایری از سرکردگان سابق القاعده در مغرب اسلامی چندین بار اعلام شده که آخرین مورد برجسته آن به ماه ژوئن (خرداد/تیر) گذشته و آوریل ۲۰۱۳ باز می گردد؛ اما هر بار این خبر تکذیب شده است.
 
در پیامی صوتی منتسب به یکی دیگر از سرکردگان المرابطون در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) این گروه با تروریست های داعش اعلام بیعت کرد.
اما گزارش هایی منتشر شد مبنی بر این که بلمختار معروف به یک چشم فورا از این اعلام بیعت تبری جسته و بر وفاداری خود به القاعده تاکید کرده است.
 
گفته می شود گروه امضا کنندگان با خون به سرکردگی بلمختار طراح محاصره یک پالایشگاه گاز در الجزایر در سال ۲۰۱۳ بوده است. در این حمله ۴۰ گروگان که عمدتا اتباع غربی بودند کشته شدند.
گروه تروریستی افراطی جنبش وحدت و جهاد هم یکی از گروه های وابسته به القاعده است که حدود یک سال (از بهار ۲۰۱۲ تا ابتدای ۲۰۱۳) شمال مالی را در اشغال خود داشت. این گروه با مداخله نظامی فرانسه از این منطقه بیرون رانده شد.
 
در ۲۳ مه ۲۰۱۳، دو حمله انتحاری زنجیره ای در شمال نیجر ۲۵ کشته بر جا گذاشت. مسوولیت حملات مذکور را همین گروه تروریستی افراطی به اصطلاح خودشان جنبش وحدت و جهاد و امضا کنندگان خون بر عهده گرفتند.
 
سه ماه بعد این دو گروه اعلام کردند که با یکدیگر ادغام شده اند.
 
المرابطون مسوولیت نخستین حمله به اتباع غربی در شهر باماکو در ۷ مارس (۱۷ اسفند) را بر عهده گرفته است. در این حمله که به یک کلوپ شبانه صورت گرفت، سه شهروند مالی، یک فرانسوی و یک بلژیکی کشته شدند.
 
این گروه همچنین اعلام کرد که عامل حمله انتحاری ۱۵ آوریل به پایگاه سازمان ملل در شمال نیجر و نیز حمله ۱۴ جولای ۲۰۱۴ به شهر گائو در این کشور بوده است. در این حمله نیز یک نظامی فرانسوی کشته شد.
 
در بورکینافاسو نیز که به کرات صحنه گروگانگیری و حملات تروریستی بوده، گروه المرابطون مسوولیت ربودن یک شهروند رومانی را در آوریل (فروردین/اردیبهشت) در شمال این کشور بر عهده گرفت.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.