stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 154406
  • 16 مرداد 1399 - 23:19
1

قلب پدر کیوی و مرکبات ایران از تپش ایستاد

قلب پدر کیوی و مرکبات ایران از تپش ایستاد

ایسنا/گیلان مهندس یونس ابراهیمی، پدر کیوی و مرکبات ایران که در سال ۱۳۹۳ به عنوان «مهندس برجسته کشاورزی کشور» انتخاب شده بود، دار فانی را وداع گفت.

قلم | qalamna.ir :

بنا بر وصیت این شخصیت برجسته علمی، پیکر وی ظهر امروز در جوار درخت دوستی در مرکز تحقیقات رامسر در استان مازندران که مرحوم در قید حیات و فعالیت علمی،  ۱۰۰ رقم  مرکبات را بروی یک پایه نارنج پیوند کرده بود، آرام گرفت.

مرحوم یونس ابراهیمی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی در استان گیلان، شهر مرزی بندر آستارا متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان حکیم نظامی آستارا و دوره متوسطه را نیز تا سال ۱۳۳۵ در دبیرستان مروی تهران پشت سر گذاشت.

تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه تبریز سپری کرد و در سال ۳۸ به عنوان نخستین فوق‌لیسانس این شهر دانش‌آموخته گردید.

ابراهیمی به جهت علاقه وافری که به رشته فعالیت باغبانی داشت، مجدداً برای تکمیل تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد باغبانی در تهران ادامه تحصیل داده و در سال ۱۳۳۹ تحصیلات خود را در این رشته به پایان رسانید.

وی بعد از دانش‌آموختگی از دانشگاه تهران به استخدام وزارت کشاورزی درآمد و پس از چند سال خدمت در مؤسسه تحقیقات نهال و بذر کشور، در سال ۴۵ برای ادامه تحصیلات و استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا گردیده و پس از دانش‌آموخته شدن در رشته مزبور و با اخذ درجه فوق لیسانس در رشته میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از دانشگاه فلوریدا، مجدداً در سال ۴۷ برای ادامه خدمت به کشور مراجعت و در مؤسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر به عنوان محقق ارشد باغبانی، خدمت صادقانه و مجدانه خود را با اشتیاق کم نظیر استمرار بخشید.

خدمات مستمرِ تحقیقاتی این استاد برجسته در وزارت کشاورزی بیش از ۴۲ سال ادامه داشت و این سرمایه ارزشمند کشور از سال ۸۲ همکاری خود را با مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام (ره) و در ایستگاه تحقیقات یونس (وابسته به شرکت میثاق امداد) در شمال کشور آغاز کرده بود.

این چهره برجسته کشور ۳۲ مقاله علمی – اجرائی به کنفرانس‌ها، سمینارها و مجامع بین‌المللی ارائه کرد و در بسیاری از این مجامع علمی و تخصصی حضور فعال و سخنرانی علمی داشت بگونه ای که همکاری و حضور اثربخش آن مرحوم در مجامع داخلی و بین‌المللی تا چند سال اخیر ادامه داشت.

همچنین یکی دیگر از سمت‌های مؤثر و برجسته این استاد گرانقدر، سال‌ها نمایندگی مرکز تحقیقات مرکبات کشور در سازمان فائو و به عهده داشتن مسئولیت برنامه‌ریزی بین المللی در ایران در زمینه های اصلاح و تحقیق و نیز معرفی پایه‌های ارقام مرکبات بود.

«کیوی فروت» برای نخستین بار در سال ۱۳۴۷ توسط مهندس یونس ابراهیمی (پدر آستارایی الاصل کیوی و مرکبات ایران) وارد کشور شد و پس از استقبال شهروندان غرب گیلان و تمایل به مصرف این محصول پرخاصیت، نخستین باغ کیوی ایران توسط بخش خصوصی در این شهرستان احداث شد که هم اکنون بیش از ۷۵۰ نفر بهره بردار در این زمینه فعالیت می کنند.

در پی این ضایعه مهم، “عیسی کلانتری” معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و “کاظم خاوازی” وزیر جهادکشاورزی با صدور پیام هایی جداگانه درگذشت مرحوم مهندس “یونس ابراهیمی” رئیس سابق موسسه تحقیقات مرکبات کشور و پدر تحقیقات مرکبات ایران را تسلیت گفته و پیامی را به شرح ذیل صادر کردند.

عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که ۱۳ سال سابقه وزارت کشاورزی سابق را بر عهده داشت، در پیام خود که آن را با عنوان «قلب باغبان مرکبات آرام گرفت» مزیّن کرده، نوشته است:

«برای من خبر درگذشت مردی والا و پراحساس بسیار دردناک و سخت بود. با نهایت تالم و تاثر و افسوس این اندوه بزرگ را به محققان، استادان و کارشناسان و جامعه کشاورزی کشور تسلیت عرض می‌کنم؛ نمی‌دانم عرصه‌های علمی بخش کشاورزی عدم وجود او را چگونه دوام خواهند آورد؟ خیل آشنایان، دوستان و شاگردان استاد یونس ابراهیمی چگونه این مصیبت فراموش‌ناشدنی را باور خواهند کرد؟

این مرد پهلوان‌صفت با احساس ادیبانه را به خدای بزرگ می‌سپاریم. یاد او را و پهلوانی‎‌ها، بزرگمردی‌ها و بزرگ‌منشی‌های او را همواره بیاد خواهیم داشت و در آینده در همه این موارد در وصف وی بیشتر خواهیم خواند. روحت آرام بادا مرد بزرگ باغبانی…»

در پیام “کاظم خاوازی” وزیر جهادکشاورزی آمده است:

«از شنیدن خبر درگذشت زنده‌یاد یونس ابراهیمی رئیس سابق موسسه تحقیقات مرکبات کشور اندوهگین شدم. از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و خانواده محترم او صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.