stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 153593
  • 14 مرداد 1399 - 10:55
3

آغاز رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

آغاز رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

رای‌گیری زودهنگام در بلاروس امروز (سه‌شنبه) در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت (۱۹ مرداد) آغاز شد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس در بیانیه‌ای گفت: این رای‌گیری زودهنگام سازمان‌دهی شده تا مردمی که در روز انتخابات غایب خواهند بود، بتوانند آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند.

بلاروس از سال ۱۹۹۱ میلادی که استقلال خود را بدست آورده، ششمین انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار می‌کند و الکساندر لوکاشنکو که از سال ۱۹۹۴ میلادی زمام امور این کشور را برعهده داشته، به دنبال بدست آوردن دور دیگر ریاست جمهوری است.

تمامی انتخابات ریاست جمهوری قبلی در بلاروس تقریبا از سوی ناظران بین‌المللی انتخابات رد شده‌اند و کمپین انتخاباتی امسال حتی با انتقادات جدی‌تری مواجه شده چرا که شاهد رسوایی‌هایی یکی پس از دیگری بوده است.

بازداشت رقبای اصلی لوکاشنکو که در سال‌های قبل خیلی نگران‌کننده نشده بود، این بار سبب شده تا مردم برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند.

صدها تن از مردم بلاروس به خاطر بازداشت ویکتور باباریکو، بانکدار سابق که به عنوان رقیب اصلی لوکاشنکو تلقی می‌شد به اتهام اختلاس و کلاهبرداری، راهپیمایی اعتراضی برگزار کرده‌اند.

اسوتلانا تیخانوفسکایا، نامزد اپوزیسیون تصمیم گرفت تا پس از بازداشت سرگئی تیخانوفسکایا، همسرش که یک وبلاگ‌نویس سرشناس است، به جای وی در این انتخابات شرکت کند.

اسوتلانا تیخانوفسکایا توانست راهپیمایی را به راه اندازد که گمان می‌رود با شرکت ۶۰ هزار تن بزرگ‌ترین راهپیمایی در بلاروس از سال ۱۹۹۱ میلادی است.

از آنجایی که این انتخابات فاقد ناظران بین‌المللی است، بعید است که توسط غرب به رسمیت شناخته شود. کمیسیون مرکزی انتخابات از ارسال به موقع دعوتنامه‌ها به نهادهای بین‌المللی از جمله دفتر اصلی اروپا برای نظارت بر انتخابات موسوم به “دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا” غفلت کرد.

وعده ایجاد یک کشور متحد با روسیه امسال کارآمد نبود چرا که رای‌دهندگان شاهد این وعده در تمامی انتخابات ریاست جمهوری از سال ۱۹۹۴ میلادی بوده‌اند.

همان‌طور که نظرسنجی‌ها کاهش محبوبیت لوکاشنکو و افزایش حمایت از اپوزیسیون را نشان می‌دهند، کارشناسان می‌گویند بلاروس می‌تواند سناریو اوکراین را تکرار کند و رئیس جمهور این کشور ممکن است در یک کودتا توسط یک سیاستمدار نسل جدید جایگزین شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.