stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
  • کد خبر : 15353
  • 28 آبان 1394 - 0:32
2

واکنش ایران آمانو

«رضا نجفی» نماینده ایران درآژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گزارش جدید مدیرکل آژانس انرژی اتمی نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای درتاسیسات ایران تحت نظارت این آژانس ادامه دارد وهیچ انحرافی ازمقاصد صلح آمیز نداشته است.

قلم | qalamna.ir :
نجفی درواکنش جدید مدیرکل آژانس درمورد ایران افزود: گزارش جدید مدیرکل دومین گزارش فصلی آژانس پس ازتصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. 
 
او ادامه داد : مدیرکل درچند جای گزارش خود به لغو تمام قطعنامه های قبلی شورای امنیت بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا اشاره کرده است. 
 
نماینده ایران در آژانس گفت: نکات جدید گزارش عمدتا اشاره به تحولات چند ماه اخیر است از جمله ملاقات مدیرکل آژانس با ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، دیدار با دکتر صالحی و همین طور وزیر امورخارجه، تکمیل اقدامات نقشه راه، بازدید آمانو و معاونش از یک ساختمان درپارچین (که قبلا هم گزارش داده بود) وبرخی اقدامات وفعالیت های مقدماتی مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام). 
 
وی افزود: این گزارش همچنان نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای در تاسیسات ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است. متاسفانه گزارش مجددا شامل جزییات فنی وغیرضروری هستند که بارها مورد اعتراض ما و عدم تعهد بوده است. 
او ادامه داد: این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن؛ مجددا برراستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط آژانس صحه گذاشته و یکی از ضمائم گزارش به آن اختصاص دارد. 
 
نجفی تصریح کرد: مقایسه این گزارش با گزارش های قبلی مجددا نشان می دهد که آژانس مطلب محتوایی جدیدی دررابطه با وظیفه اصلی اش یعنی اجرای پادمان درایران برای ارائه ندارد و به جز تکرار محتویات گزارش های قبلی که البته ارقام آن تغییر کرده مطالبش تقریبا همان مطالب قبلی هستند. 
 
نماینده ایران درآژانس افزود: آژانس دربخش مربوط به مسائل حل نشده، به سیر تاریخی مسائل گذشته پرداخته وضمن اشاره به دو قطعنامه سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ شورای حکام که سبب شد موضوع پی ام دی را در دستور کار آژانس قرار گیرد، روندی که منجر به توافق بر سر چارچوبی برای همکاری و نقشه راه برای حل تمامی مسائل گذشته شد را شرح داده است. 
 
او گفت: آژانس اشاره کرده که طبق نقشه راه، پس ازارائه توضیحات مکتوب ایران در ۱۵ اوت، آژانس سوالات خود درمورد ابهام هایی که در مورد این توضیحات داشته را در ۸ سپتامبر به ایران داده وسپس جلسات کارشناسی – فنی برگزار وآژانس فعالیت های پادمانی را در چند جای مشخص اجرا کرده است. 
 
نجفی ادامه داد: این گزارش اشاره ای هم قبلی آمانو در مورد بازدید وی و معاونش از پارچین دارد. بازدید آقای آمانو از پارچین که بنده هم وی را همراهی می کردم فقط یک بازدید عمومی و تشریفاتی بود و این بر اساس توافقی بود که طبق نقشه راه کرده بودیم. برخلاف بازرسی های رسمی آنها هیچ تجهیزاتی نداشتند ومدت بسیار کوتاهی در آن ساختمان بودند. 
 
 وی افزود: در این باره قبلا هم توضیح داده ایم که آنها دیدند که ساختمانی که ادعا می شد در آن فعالیت مشکوک انجام می شود یک ساختمان معمولی است که هیچ فعالیت ممنوعه ای هم در آن انجام نمی شود و هیچ تجهیزاتی هم ندارد. این با ادعاهایی که قبلا می شد کاملا مغایر بود. اینکه آمانو در گزارش خود تکرار کرده که آنجا علائمی از یک بازسازی اخیر دیده شده اگر منظور ساخت یک اتاق استراحت است گمان نمی کنیم چنین موضوعی باید اهمیت زیادی داشته باشد. 
 
نجفی تصریح کرد: در مورد نمونه برداری تکرار شده در گزارش، همانطور که قبلا هم اعلام شد متخصصان فنی ایران نمونه برداری از سایت پارچین را بدون حضور بازرسان آژانس انجام داده اند و تاکید می کنیم هیچ بازرسی هیچ زمانی وارد سایت نشده است. 
 
او گفت: نکته مهم این است که آژانس اعلام کرده ایران تمام اقدامات نقشه راه را تکمیل کرده است و مدیرکل گزارش ارزیابی نهایی خود را برای اقدام توسط شورای حکام تا ۱۵ دسامبر خواهد داد. برخی فکر می کنند که مدیرکل باید پرونده را ببندد درحالیکه تصمیم گیرنده کشورهای عضو شورای حکام هستند که باید قطعنامه های قبلی شورا را لغو کنند و مدیرکل وظیفه اش تنها ارائه گزارش مبتنی بر حقایق و بصورت بیطرفانه است. 
 
وی افزود: همانطور که می دانید طبق بند ۱۴ برجام، کشورهای ۱+۵ متعهد هستند که قطعنامه ای را برای اقدام به شورای حکام ارائه کنند که هدف آن بستن مسائل گذشته است. اقدام شورای حکام می تواند رد یا قبول قطعنامه باشد که البته رد کردن آن بعید است. پس برای بستن پرونده باید تا اجلاس فوق العاده شورای حکام که احتمالا ۲۴ آذر برگزار می شود منتظر ماند. 
 
نماینده ایران در آژانش در پایان تصریح کرد: در مورد جمع آوری برخی سانتریفیوژها که در گزارش ذکرشده، همانطور که اعلام شده برخی اقدامات زمانبر که البته قابل بازگشت هم هستند مثل جمع کردن سانتریفیوژهایی که سالها است غیرفعال در سایت های ما باقی مانده اند بعنوان کارهای مقدماتی انجام می شوند البته اقدامات خاصی مثل شروع اقدام برای بازطراحی راکتور اراک و یا تبادل مواد غنی شده تنها پس از خاتمه یافتن پروند مسائل گذشته ایران در شورای حکام آژانس، آغاز خواهند شد. 
هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.