stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 153376
  • 13 مرداد 1399 - 14:22
2

آیا ماسک بالاخره به نرخ مصوب می‌رسد؟

آیا ماسک بالاخره به نرخ مصوب می‌رسد؟

همه واحدهای تولید و توزیع ماسک موظف به درج اطلاعات در سامانه جامع تجارت شدند و دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن ارائه جزئیات اجرای این طرح، گفت که داروخانه‌ها موظفند میزان کالایی، نام شرکت پخش و قیمت و فاکتور رسمی آن را در این سامانه یا سامانه تیتک وزارت بهداشت تایید کنند چراکه این دو سامانه به هم متصل شده است.

قلم | qalamna.ir :

 او همچنین درباره ادعای داروخانه‌ها مبنی بر خرید ماسک به قیمت بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد، از آن‌ها خواست که در این زمینه سند ارائه کنند تا سهمیه واحدهای تولیدی متخلف قطع شود.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) کلیه واحدهای تولید مواد اولیه ماسک، تولیدکنندگان ماسک صنعتی و کارگاهی، شرکت های پخش، فروشگاه های زنجیره ای و مجازی، داروخانه‌ها، خرده فروشان موظفند فرایندهای مرتبط با تولید یا عرضه ماسک را در سامانه جامع تجارت یا سامانه ussd ثبت کنند. همچنین عدم درج اطلاعات تولید و فروش منجر به قطع سهمیه واحد متخلف و به منزله عرضه خارج از شبکه و قاچاق تلقی می‌شود و واحدهای توزیعی کشور باید اسناد مالی معتبر خرید ماسک را جهت کنترل و نظارت بر شبکه های توزیع نگهداری کنند و در صورت خرید بالاتر از قیمت مصوب، مدارک را در اختیار سازمان صمت استان قرار دهند. وزارت صمت قبلا وعده داده بود که با سیستمی شدن فرآیند تولید و توزیع ماسک، اگر تخلف هر یک از شبکه های تولید و توزیع احراز شود، سهمیه مواد اولیه آنها قطع می‌شود که این روند می‌تواند مانع از گران‌فروشی ماسک شود.

اما همین امروز نایب رئیس انجمن داروسازان تهران هم گفته که ماسک سه لایه پرستاری صنعتی با قیمت مصوب دولتی در داروخانه ها پیدا نمی‌شود، اما همان برندهایی که ماسک صنعتی تولید می کنند، اقلام شان در بازار آزاد به وفور یافت می شود که این‌ ماسک ها را بدون فاکتور و با قیمت بالای ۲۰۰۰ تومان به داروخانه ارائه می‌کنند. او همچنین نسبت به عرضه نشدن ۱۸ میلیون ماسک دپو شده در داروخانه‌ها که پیش‌تر وزارت صمت وعده آن را داده بود ابراز نارضایتی کرده است. مشاهدات میدانی هم نشان می‌دهد حداقل قیمت ماسک در داروخانه‌ها معمولاً ۲۰۰۰ تومان است و حتی ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان هم فروخته می‌شود. البته نرخ مصوب در ایستگاه‌های مترو عموما رعایت می‌شود و ماسک به نرخ ۱۵۰۰ تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. در فروشگاه‌های زنجیره ای و سوپرمارکت‌ها هم معمولا ماسکی ارائه نمی‌شود.  اما طبق اعلام مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت قیمت ماسک در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی باید ۱۳۰۰ تومان و در سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها ایستگاه‌های مترو و اتوبوس ۱۵۰۰ تومان باشد.

در این رابطه جمشید گلپور،  رییس مرکز اصناف و بازرگانان و دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صمت، در گفت‌وگو با اظهار کرد: سیستم توزیع ماسک بر اساس سامانه جامع تجارت تعریف شده و همه روند تولید و توزیع شامل تولید مواد اولیه، تحویل مواد اولیه به واحد تولیدی صنعتی و کارگاهی، تحویل ماسک تولید شده به شرکت پخش یا بخش حمل و نقل و مراکز عرضه‌ با اولویت داروخانه که از شرکت‌های پخش ماسک را تحویل گرفتند از ابتدا تا انتها به صورت شفاف در این سامانه ثبت می‌شود. همچنین داروخانه‌ها موظفند میزان کالایی، نام شرکت پخش و قیمت و فاکتور رسمی آن را در این سامانه یا سامانه تیتک وزارت بهداشت تایید کنند چراکه این دو سامانه به هم متصل شده است. همچنین در صورتی که داروخانه تایید نکند محصول را از شرکت پخشی که در سامانه اظهار کرده محصول را به آن داروخانه تحویل داده، عرضه خارج از شبکه برای شرکت پخش تلقی می‌شود.

داروخانه‌ها سند ارائه کنند

وی با بیان اینکه سیستمی شدن فرایند تولید و توزیع در زمینه مواد ضدعفونی هم نتیجه خوبی داشت و هر کسی نخواهد وارد این سیستم شود از دور شبکه توزیع خارج می‌شود و کالا به او تحویل داده نمی‌شود، درباره ادعای داروخانه‌ها مبنی بر خرید ماسک به قیمت بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد، تصریح کرد: ما ادعای داروخانه‌ها مبنی بر اینکه کالا را از تولیدکننده گران می‌خرند را رد نمی‌کنیم، اما مطالبه ما از وزارت بهداشت این است که در این رابطه سند ارائه دهند یا اصلاً محصول گران‌تر از نرخ مصوب را خریداری نکنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم بعد از اعلام وزارت صمت مبنی بر تخلف بودن عرضه با قیمت بیشتر نرخ مصوب کالاهایی که با بالاتر از این نرخ خریده بودند را پس دادند، گفت: اگر داروخانه‌ها فاکتور رسمی داشته باشند که نشان دهد کالا را از تولیدکننده گران خریدند، ما ابتدا سهمیه واحد تولیدی را قطع می‌کنیم و سپس پرونده تعزیراتی به جرم عرضه خارج از شبکه برای آن واحد تشکیل می‌شود. بنابراین اگر داروخانه‌ها همکاری کنند مشکلی در عرضه کالاها نخواهیم داشت و قیمت‌ها کنترل خواهد شد. همچنین در جلسه دیروز وزارت صمت و وزارت بهداشت تصمیماتی درباره ایجاد تیم‌های مشترک نظارتی گرفته شد که با داروخانه‌های متخلف برخورد و آنها را از چرخه عرضه ماسک خارج کنند.

تاکنون عرضه خارج از شبکه برای واحد تولیدی پارچه ماسک احراز نشده

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سوالی درباره ورود مواد اولیه ماسک از کانال‌هایی به بازار آزاد، تصریح کرد: در زمینه عرضه خارج از شبکه نمی‌توانیم مدعی شویم که صددرصد جلوی تخلفات گرفته شده است و حتی با وجود سامانه هم ممکن است عده‌ای سوء استفاده کنند، اما در حال حاضر در صورت تحویل یک کیلو پارچه ماسک به واحدهای صنعتی و کارگاهی باید پنج ماسک تحویل دهد و اگر این تعداد ماسک را در سامانه به شرکت پخش تحویل نداده باشد بدهکار ما است. یعنی اگر واحد تولیدی به جای تولید، پارچه را در بازار آزاد عرضه کند جای آن در سامانه خالی است و مشخص است که به ما تحویل ندارده است، مگر اینکه شرکت تولید پارچه عرضه خارج از شبکه داشته باشد که چنین موضوع تاکنون برای ما احراز نشده و در صورت اثبات با آن برخورد خواهد شد.

گلپور با بیان اینکه اجرای کامل فرایند سیستمی شدن تولید و توزیع ماسک کمی زمان بر است اما نتیجه خوبی دارد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی از افرادی که در حال حاضر پارچه ماسک را در بازار آزاد می‌فروشند قبل از تغییر شبکه توزیع وزارت صمت پارچه را خریداری و انبار کردند و در حال حاضر عرضه می‌کنند، اما اخیرا در ستاد لجستیک تکلیف شده که اگر دستگاه‌های نظارتی کالایی خارج از سامانه جامع تجارت مشاهده کنند باید به جرم عرضه خارج از شبکه آن را ثبت و ضبط کنند. یعنی اگر پارچه تولید ماسک در انباری کشف شود که این انبار به اسم فردی که در سامانه ثبت شده نباشد برای او پرونده عرضه خارج از شبکه تشکیل می‌شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.