stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 152720
  • 11 مرداد 1399 - 18:25
1

هشدار سازمان ملل درباره وقوع جنگ منطقه‌ای به دلیل حضور بازیگران خارجی در لیبی

هشدار سازمان ملل درباره وقوع جنگ منطقه‌ای به دلیل حضور بازیگران خارجی در لیبی

فرستاده موقت سازمان ملل به لیبی نسبت به خطر تبدیل شدن درگیری‌ها در این کشور به یک جنگ منطقه‌ای هشدار داد و گفت که هراس و ترس ملت لیبی نسبت به اینکه سرنوشت‌شان به دست بازیگران خارجی بیفتد، بیشتر می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از روزنامه گاردین انگلیس، استفانی ویلیامز، فرستاده موقت سازمان ملل به لیبی امروز (شنبه) در سفر به لندن گفت: لیبیایی‌ها احساس ترس می‌کنند. آنها از جنگ خسته شده‌اند و خواهان صلح هستند. اما آنها نسبت به این امر هراس دارند که تعیین سرنوشتشان به دست خودشان نباشد.

این دیپلمات آمریکایی با تاکید بر اینکه ملت لیبی برای توقف درگیری‌ها و آغاز روند سیاسی فراگیر تلاش می‌کنند؛ هشدار داد که تنها جایگزین این امر نابودی کشور است.

ویلیامز خاطرنشان کرد: در سایه حضور تعداد زیادی از بازیگران خارجی که دستور کارهای خاص خود را دارند، خطر وقوع یک درگیری منطقه‌ای بالا گرفته است.

وی تصریح کرد: آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد همانقدر که یک جنگ داخلی است، یک نبرد میان رقبای خارجی نیز است که لیبیایی‌ها در آن حاکمیت خود را از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد، تا زمانی که در کشور “جنگ نیابتی” میان طرف‌های خارجی ادامه داشته باشد، پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور بسیار دشوار می‌شود.

این دیپلمات گفت: تلاش‌های کافی برای جلوگیری از قاچاق سلاح نظیر ارسال جنگنده‌ها و پهپادها و نیز گسیل کردن مزدوران به لیبی صورت نگرفته است.

ویلیامز تاکید کرد تا زمان پایان تصدی‌اش در این پست تا اکتبر دست به تلاش‌های بسیاری برای برقراری آتش‌بس جدید و ایجاد منطقه خلع سلاح در مرکز کشور با جدا کردن نیروهای دولت وفاق و ارتش “ملی” لیبی به رهبری خلیفه حفتر در اطراف شهر سرت و همچنین خارج کردن تمامی نیروهای خارجی از این کشور بر اساس جدول زمانی مورد توافق می‌زند.

همچنان پست فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به لیبی از زمان استعفای غسان سلامه در مارس گذشته خالی است.

در همین حال، هیئت سازمان ملل برای حمایت از لیبی جمعه شب خواهان آزادی هرچه‌سریع‌تر یک خبرنگار شد که یک دادگاه نظامی در شهر بنغازی در شرق لیبی حکم ۱۵ سال حبس او را صادر کرده است.

 این هیئت در بیانیه‌ای در فیسبوک ناخرسندی خود را نسبت به صدور حکم ۱۵ سال حبس برای اسماعیل ابو زریبه، یک روزنامه نگار ابراز کرد.

هیات سازمان ملل همچنین ابراز نگرانی کرد که بازداشت و محاکمه او نقض قوانین لیبی و پایبندی بین‌المللی این کشور در زمینه حق محاکمه عادلانه و حق آزادی بیان و آزادی اندیشه باشد.

این بیانیه، اتهام مطرح شده علیه این خبرنگار را مشخص نکرده است اما معمولاً فعالان و اصحاب رسانه و حتی قضات و وکلای مدافع در منطقه شرقی لیبی آماج نقض حقوق بشر و آزادی بیان به دست شبه نظامیان خلیفه حفتر، فرمانده “ارتش ملی لیبی” قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.