stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 152663
  • 11 مرداد 1399 - 15:21
1

هدف از برگرداندن ارزهای صادراتی تامین ارز در بازار است

هدف از برگرداندن ارزهای صادراتی تامین ارز در بازار است

یک کارشناس حوزه بانک ضمن موثر خواندن اقدامات دولت و بانک مرکزی در بازگرداندن ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی، گفت: هدف مداخله و اعلام لیست اسامی صادرکنندگانی که ارزهای حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده‌اند صرفاً برای کنترل و تامین ارز در بازار است و اگر از انگیزه‌ای غیر از کنترل نرخ ارز برخوردار باشد موجب زیان اقتصاد خواهد شد.

قلم | qalamna.ir :

رضا حمزه‌لو در گفت‌وگو با گفت: با توجه به امکانات، توان بانک مرکزی و مشکلات تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی، مدیریت و کنترل بازار ارز کشور قابل تقدیر و قابل توجه است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به هیچ عنوان پذیرفته نیست که صادرکنندگان در شرایط کنونی منابع ارزی و ملی کشور را که محدود و تامین آن با دشواری همراه است در خارج کشور سپرده کنند، اظهار کرد: دولت با در اختیار قرار دادن امکانات و ارز لازم به صادرکنندگان امکان صادرات محصولات را تسهیل و تسریع می‌کند اما در این میان به هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست که صادرکنندگان منابع ملی و ارزی کشور را به عنوان صادرات محصولات خود بگیرند و به تعهدات خود عمل نکنند.

وی افزود: به نظرم دولت تاکنون با فرصتی که در اختیار صادرکنندگان قرار داده است مدارا کرده و بانک مرکزی با اعلام لیست این افراد به قوه قضاییه اقدامی بسزا انجام داده تا از طریق مبادی قانونی این امور پیگیری شود.

در ادامه این کارشناس امور مالی و بانکی، گفت: مداخله دولت در امور ارزی، امری تعجب ‌برانگیز نیست و حتی در زمره وظایف ذاتی آن به ‌عنوان نهاد ناظر بر بازار پولی و مالی است که می‌تواند با قوانین و ضوابط موجود این منابع را بازگرداند.

حمزه لو ضمن ارزشمند خواندن استقلال بانک مرکزی، تصریح کرد: در واقع هدف مداخله و اعلام لیست اسامی صادرکنندگانی که ارزهای حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده‌اند صرفاً برای کنترل و تامین ارز در بازار است و اگر از انگیزه‌ای غیر از کنترل نرخ ارز برخوردار باشد موجب زیان اقتصاد خواهد شد.

وی افزود: بانک مرکزی در این مدت نشان داده که به صورت مستمر بازار را کنترل کرده تا اجازه ندهد به مردم تا این حد فشار وارد شود. دولت هم برای مدیریت و کنترل بازار ارز باید با حمایت از بانک مرکزی در سطح بین الملل بدون تعارف طبق قوانین و ضوابط موجود منابع مالی که در کشورهای مختلف وجود دارد را پس بگیرد.

این کارشناس امور اقتصادی در پایان سخنانش، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و با توجه به فضای بازار ارز، مهمتر از هر اقدامی این است که بانک مرکزی فضای روانی را بهتر و به گونه‌ای مدیریت کند تا عده‌ای از مردم که به بازار ارز وارد می‌شوند و نیازی به آن ندارند بدانند که در آینده متضرر خواهند شد.

انتهای پیام 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.