stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 152507
  • 11 مرداد 1399 - 10:19
1

پول‌مان را کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

پول‌مان را کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری گفت: در شرایط کنونی عاقلانه‌ترین کار ممکن این است که مردم پول نقدشان را در بازارهای دارایی نظیر بورس سرمایه‌گذاری کنند و اگر دانش مالی کافی ندارند، یک سبد متنوع از دارایی‌ها تشکیل دهند.

قلم | qalamna.ir :

این روزها صحبت از مسائل اقتصادی فراوان است، از مشکلات اقتصادی گرفته تا پیدا کردن یک بازار مناسب سرمایه نقل هر محفل و مجلسی شده است، حال پیدا کردن بازاری مطمئن ما را بر آن داشت تا راه‌حل این موضوع را از زبان یک کارشناس جویا شویم.

علی نظری زانیانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هرچند در شرایط فعلی تعیین سبد بهینه برای سرمایه‌گذاری دشوار است و این مسئله آحاد جامعه را دچار سردرگمی کرده‌است، با این حال از منظر توصیه به عموم مردم، حفظ قدرت خرید برای تأمین معاش خانواده‌ها، امری ضروری است.

وی با اشاره به نقش روابط بین‌الملل و تحریم‌های ظالمانه خارجی در بروز شرایط بحرانی در اقتصاد ایران و نسبت آن با سیاست‌های پولی و مالی دولت و با اشاره به نامه ۲۵ پژوهش‌گر اقتصادی جوان خطاب به دولت گفت: دولت باید با استفاده از ابزارهای سیاستی مختلف، نظیر کاهش روند خلق نقدینگی در نظام بانکی به کمک بالا بردن نرخ سود بین بانکی، تعمیق بخشیدن به بازار سرمایه از طریق بالا بردن درصد شناوری سهام شرکت‌ها و تسریع در عرضه‌های اولیه این شرایط را کنترل کند.

 این دکترای اقتصاد با بیان اینکه قیمت دیگر بازارهای دارایی به دنبال افزایش شاخص بورس، رشد پیدا می‌کنند، ابراز عقیده کرد؛ هدف دولت این است که بخشی از کسری بودجه خود را از طریق عرضه شرکت‌های دولتی در بورس جبران کند، هرچند بازارهای طلا و ارز از رشد جهشی بورس عقب‌مانده‌اند، اما قطعا این بازارها هم سیر صعودی خواهند داشت، با این وجود نقش عوامل مختلف نظیر سیاست‌های دولت در به ثبات رسیدن بازارهای دارایی غیر از بورس تعیین‌کننده است.

این پژوهش‌گر اقتصادی، در خصوص فعالیت افراد در بازار سرمایه تاکید کرد: بهتر است افرادی که دانش کافی ندارند با احتیاط  و به تدریج به این بازار ورود پیدا کنند و ترجیحا به جای خرید مستقیم سهام، به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند یا از نظرات موثق سبدگردانان و تحلیل‌گران خبره بازار استفاده نمایند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی عاقلانه‌ترین کار ممکن این است که مردم پول نقد خود را در بانک نگهداری نکرده و متناسب با سرمایه خود به بازارهای دارایی نظیر بورس و… ورود پیدا کنند و اگر دانش مالی کافی ندارند، یک سبد متنوع از دارایی‌ها تشکیل دهند.

آیا بازار بورس حباب دارد؟

این دکترای اقتصاد، رشد سایر بازارهای مالی نظیر طلا و ارز و بازار کالاهای مصرفی را به مثابه تخلیه حباب بورس دانست و تصریح کرد: اگر در شرایط فعلی بازار بورس را به‌عنوان مرکز ثقل شکل‌گیری انتظارات نسبت به سایر بازارها دانسته و سایر بازارهای مالی را پیرو بورس تصور کنیم، بازار طلا و ارز حباب ندارند، جهش قیمت‌ها معمولا از بازارهای مالی آغاز و به بازار کالاهای مصرفی سرایت می‌یابد و این بازارها با تقدم و تاخر حرکت می‌کنند.

وی سرمایه‌گذاری در بازارها و بورس‌های خارجی را بدون کسب دانش کافی دارای ریسک خواند و گفت: جابه‌جایی ارز در شرایط کنونی و تحریمی سخت است، به افراد مبتدی توصیه‌ای به سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز دیجیتال نظیر بیت‎‌کوین نمی‌شود و تنها افراد حرفه‌ای می‌توانند در این بازارها فعالیت کنند، علاوه بر این به مردم توصیه می‌شود که مراقب باشند از شرکت‌های هرمی و افراد سودجویی که به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود در این شرایط نامعمول اقتصادی هستند، فریب نخورند.

این کارشناس اقتصادی خارج شدن سرمایه از کشور را به زیان اقتصاد کشور دانست و خاطرنشان کرد: مسئله خروج سرمایه‌هایی که از طریق نیروی کار داخلی و به مدد منابع ارزان و چه بسا یارانه‌ها، معافیت‌های مالیاتی و استفاده از ارزهای دولتی در کشور انباشت شده‌اند، از بعد کلان مخرب و از بعد فردی غیراخلاقی است، احتمالا خلأهایی در قوانین یا اجرای آن‌ها در کشور وجود دارد که برخی افراد آزادانه و به راحتی قادرند حجم عظیمی از سرمایه را از کشور خارج کرده و در سایر کشورها سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.