stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 152485
  • 11 مرداد 1399 - 9:29
1

راه اندازی پیست، آرزوی دیرینه اتومبیلرانان و موتورسواران قزوین

راه اندازی پیست، آرزوی دیرینه اتومبیلرانان و موتورسواران قزوین
قزوین – قلم– رشته اتومبیلرانی و موتورسواری در استان قزوین طی سال‌های اخیر نسبت به اعتبارات خود افتخارات زیادی کسب کرده، ولی کمبود یک پیست و مکان تمرین، مشکلات زیادی را برای این رشته به وجود آورده است.
قلم | qalamna.ir :

استان قزوین ظرفیت‌های بسیار زیادی در رشته اتومبیلرانی و موتورسواری دارد و هرساله تعداد زیادی از سکوهای قهرمانی این رشته در مسابقات مختلف کشوری و چندجانبه به ورزشکاران این استان اختصاص می‌یابد.

فراهم سازی زیرساخت‌ها برای توسعه این رشته با توجه به تنوع زیرشاخه‌های آن، نقش موثری در توسعه فرهنگی و گردشگری استان قزوین دارد و می‌تواند رونق اقتصادی، اشتغالزایی و درآمدزایی را برای استان به دنبال داشته باشد.

با توجه به اهمیت این رشته، جذابیت‌ها و ویژگی‌های خاص آن، مصاحبه‌ای را با محمدرضا لشگری رییس هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان قزوین ترتیب داده و از مهمترین مشکلات، موانع و چالش‌های این رشته از وی پرسیده‌ایم.

قلم:مهمترین چالش این رشته در استان چیست؟

متاسفانه رشته اتومبیلرانی و موتورسواری با همه ظرفیت و جذابیت‌های خود، بیش از ۳۰ سال بعد از تشکیل هیات هنوز جای ثابتی برای فعالیت موتور سواری و اتومبیلرانی نداشته و تنها محل تمرین این رشته در منطقه باراجین شهر قزوین متعلق به سپاه بوده است.

تمرین موتورسواران استان هم در این مکان در روزهای پنجشنبه و جمعه به دلیل تردد بالای خودروها و شهروندان با توجه به درخواست دستگاه‌های امنیتی و پلیس تعطیل شده است و موتورسواران هم به دلیل مشغله کاری، استقبال چندانی برای تمرین کردن در این مکان در روزهای شنبه تا چهارشنبه ندارند.

درصدد هستیم دریافت یک زمین را برای احداث مجتمع فرهنگی و ورزشی از مسوولان پیگیری کنیم و یک فضای جامع الشرایط شامل تعمیرگاه، پارکینیگ، تالار پذیرایی، هتل، سوئیت و …را در آن ایجاد کنیم.

برای تحقق این هدف ما حداقل به زمینی با ۵۰ هکتار مساحت نیاز داریم که ۲۵ هکتار آن صرف احداث پیست برای این رشته و مابقی برای فضاهای تفریحی و گردشگری از قبیل رستوران، تعمیرگاه و محل اسکان اختصاص یابد.

قلم: تحقق این هدف نیاز به بودجه دولتی دارد یا اینکه از منابع دیگر پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است؟

بالتبع اگر بودجه دولتی داشته باشیم می‌توانیم طرح را کامل‌تر و سریعتر محقق کنیم ولی با توجه به کمبود اعتبارات و مضایق مالی باید به فکر اسپانسر و حامی مالی برای این طرح باشیم که آن هم نیازمند ایجاد جاذبه برای سرمایه گذاری و فراهم سازی تضمین لازم برای بازگشت سرمایه است.

همچنین می‌توانیم این طرح را به صورت مرحله به مرحله و فاز بندی با جذب چندین سرمایه گذار پیش برد که البته این امر هم مستلزم، واگذاری زمین در منطقه‌ای با جاذبه‌های بالا است.

در این راستا تا به امروز چندین جلسه با معاون سیاسی استاندار، فرماندار قزوین و مدیر کل سیاسی و انتخابات استان برگزار کرده و پلان و حداقل نیازهای طرح را با آنها در میان گذاشته ایم.

قلم:آیا رشته کارتینگ در استان فعال است؟

کارتینگ را به عنوان مادر رشته‌های اتومبیلرانی معرفی می‌کنند و علاقه‌مندان می‌توانند آن را به دو شکل رنتال و حرفه‌ای تا سرعت ۷۰ و ۱۸۰ کیلومتر در ساعت تجربه کنند.

متاسفانه، نبود این رشته در استان محسوس است و ورزشکاران ما با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌های آن در قزوین به تهران مراجعه کرده و هزینه‌های بالایی هم پرداخت می‌کنند.

اگر زیرساخت این رشته را در استان ایجاد کنیم قطعا برای استان جاذبه دارد و نقش موثری در جذب توریست ورزشی، اشتغال، گردشگری و معرفی فرهنگ قزوین ایفا می‌کند.

هدف ما از ارایه این طرح‌ها این است که ورزش را از حالت هزینه‌بر به حالت درآمدزا تبدیل کنیم تا علاوه بر تامین هزینه خود، باعث اشتغال، جهش تولید و رونق اقتصادی بشود.

قزوین رتبه اول گردشگری کشور را در تعداد آثار باستانی ثبت شده دارد و می‌توانیم از اهرم ورزش استفاده کرده و با جذب توریست ورزشی برای رونق اقتصادی استان تلاش کنیم.

قلم:آیا رشته‌های دیگر اتومبیلرانی هم از جاذبه‌های لازم برای توسعه گردشگری استان برخوردار هستند؟

بله، بسیاری از رشته‌های ما از قبیل اسلالوم، آفرود و رالی شهری می‌تواند به صورت خانوادگی برگزار شود که کمتر در رشته‌های دیگر چنین چیزی را شاهد هستیم.

می‌توان از این ظرفیت برای برگزاری مسابقات چندجانبه و کشوری به میزبانی استان استفاده کرد و آغاز و پایان هر مسابقه را جلوی یک اثر تاریخی قرار داد که نقش موثری در معرفی فرهنگ قزوین و توسعه گردشگری استان ایفا می‌کند.

قلم:آیا مدیران استان، همکاری لازم را در اجرای طرح‌های هیات دارند؟

متاسفانه فقدان دید ورزشی و مطالعه ورزش موجب شده است که همکاری لازم را از برخی مدیران و مسوولان استان در خصوص اجرای این طرح‌ها شاهد نباشیم.

این درحالی است که الان ورزش، چهارمین صنعت دنیا است و پول‌های هنگفتی در وزش جابه جا می‌شود که در صنعت نفت، هوافضا، سلاح سازی و هواپیمایی نیست.

قلم:آماری از تعداد ورزشکاران این هیات ارایه کنید:

حدود ۲۶۰ موتورسوار در رشته کراس، اندرو و موتورریس داریم ولی متاسفانه دارندگان موتورهای سنگین‌ در استان فضا ندارند و موتورهایی را که با قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خریده اند به محض خروج از پارکینیگ توسط پلیس بازداشت و جریمه می‌شوند.

با توجه به جذابیت‌های این رشته، ظرف دوسال اخیر ۲۵ موتورسوار خانم به ورزشکاران هیات اضافه شدند و طی کمتر از ۹ ماه، قهرمانان جدیدی به سطح کشور معرفی کردیم.

در حوزه اتومبیلرانی هم چندین رشته از قبیل رالی، اسلالوم، سافاری و آفرود فعال است و حدود ۴۰۰ نفر در این رشته‌ها فعالیت دارند.

رشته اتومبیلرانی و موتورسواری در استان مظلوم واقع شده است و نیروهای کارآمد و توانمندی دارد که می‌توان از ظرفیت آنها در مدیرت و کنترل حوادث مختلف از قبیل اطفای حریق و… استفاده کرد.

قلم:کار ثبت رکورد کوچکترین آفرودکار ایران در کتاب گینس که از استان قزوین است به کجا رسید؟

ثبت رکورد در کتاب گینس در هر رشته‌ای بر عهده فدراسیون ورزش‌های همگانی است و ما برای ثبت رکورد این ورزشکار قزوینی با فدراسیون مربوط مکاتبه کردیم.

فدراسیون همگانی در پاسخ نامه ما اعلام کرد که چون رشته تخصصی است داوران و نیروی لازم را ندارد که ما قبول کردیم داوران، عوامل و طراحان پیست را تامین کنیم.

بعد از طراحی پیست، کار ثبت رکورد این ورزشکار در بهمن ماه سال ۹۸ با حضور خانواده اتومبیلرانی و نمایندگان فدراسیون ورزش‌های همگانی در پیست باراجین انجام شد و این اتومبیلران قزوینی موفق شد در یک دقیقه و چند ثانیه مسیر طراحی شده را طی کند و گواهی آن ثبت و ضبط شد.

حال منتظر این هستیم که فدراسیون ورزش‌های همگانی گواهی تایید را به فدراسیون اتومبیلرانی ایران و جهان ارسال کند تا ثبت این رکورد به نام ورزشکار قزوینی انجام شود و باید پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

قلم: گوشه‌ای از افتخارات ورزشکاران این رشته را تشریح کنید:

قزوین مهد اتومبیلرانی و قطب موتورسواری کشور بوده و از قدیم قهرمانان زیادی را به کشور معرفی کرده است.

پارسال ۲ بار میزبانی مسابقات کشوری را در آفرود و سافاری داشتیم و با اقتدار در هر دو رشته و هر دو کلاس همگانی و حرفه‌ای قهرمان شدیم.

جزو سه استان برتر کشور در اسلالوم بانوان و آقایان هستیم و سال گذشته در موتورسواری کراس زنان و مردان به صورت تیمی قهرمان شدیم.

هم در رده پیشکوستان و هم نوجوانان قهرمان داریم و هم بانوان استان در مسابقات مختلف به روی سکو رفته اند.

در رالی هم ورزشکاران خیلی قوی داریم که هر ساله قاطبه آنها روی سکو می‌روند و برای استان افتخار آفرینی می‌کنند.

قلم: آیا ورزشکاران هیات در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دیگر هم شرکت دارند؟

بله، از جمله این موارد می‌توان به برگزاری رژه موتوری از مزار شهدا تا مزار شهدای گمنام فدک در سالروز عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر، جمع آوری قریب به یک و نیم میلیارد تومان کمک‌های مردمی و توزیع آنها با ماشین‌های هیات در ۱۳۶ روستای سیل زده استان لرستان، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا در روز ورود حضرت امام در ۱۲ بهمن و انتقال صندوق‌های اخذ رای در مناطق صعب العبور الموت، کوهین و طارم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

در بحث شیوع ویروس کرونا هم باز ورزشکاران هیات خوش درخشیدند و از هشتم اسفندماه با ماشین‌های خود روزانه هشت تا ۱۰ هزار لیتر را تا پاسی از شب با خودروهای خود در خیابان‌ها و مراکز درمانی سمپاشی و ضدعفونی کردند.

در جمع آوری کمک‌های مومنانه نیز با کمک بسیج ۴۵۰ بسسته معیشتی تهیه و بین افراد نیازمند که در این مدت تحت تاثیر قرار گرفته بودند توزیع شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار هادی درزی رامندی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.