stat counter
شنبه, ۱۸ مرداد , ۱۳۹۹ Saturday, 8 August , 2020

تیتر خبرها

سردار آزمون پرافتخارترین فوتبالیست ایرانی در اروپا بیش از یک سوم آمریکایی‌ها تمایلی به دریافت واکسن کووید-۱۹ ندارند متقاضیان وام اجاره از ۲۱ مرداد به بانک معرفی می شوند چه تیمی از حذف رئال مادرید و رونالدو خوشحال شد؟ با وجود آمدن شکسپیر، جان تری در ویلا ابقا شد ثبت داخلی دستگاه برجسته‌نگار ویژه نابینایان دیپای رکورد فان نیستلروی را در لیگ قهرمانان تکرار کرد برداشت آلو قرمز در مراغه تجدیدپذیرها چقدر برق تولید کردند؟ جدایی بی ثمر رونالدو از رئال رودیگر: لمپارد مثل کونته فحش نمی دهد! ترامپ: روسیه و چین با پیروزی دوباره من در انتخابات مخالف هستند دلار جهانی تقویت شد امکان توزیع الکترونیکی کالای اساسی برای همه وجود ندارد پیامدهای اقتصادی کرونا بلند مدت خواهد بود اوترخت مقصد ستاره بدشانس ایرانی تبار شرایط عجیب برای یونایتد در صورت صعود به نیمه نهایی لیگ اروپا ادعای آمریکا: روسیه به بایدن ضربه می‌زند/چین به انتخاب مجدد ترامپ بی‌میل است آخر هفته خوب بورس های اروپا و آمریکا واران: من مقصر شکست رئال مادرید هستم رکوردشکنی استرلینگ در شب صعود سیتی تصویری از زیدان و گواردیولا در اتحاد که سر و صدای زیادی به پا کرد هشدار پامپئو به مسکو درباره پرداخت پول به نیروهای طالبان آخرین وضعیت ارزهای برنگشته و متخلفان ارزی لایحه سناتورهای آمریکایی علیه فروش پهپاد به سعودی‌ها ژسوس: می خواهم مثل رونالدو شوم سیم‌کارتتان را بدون سند زدن، واگذار نکنید آسیب دیدگی عجیب سرمربی پاری سن ژرمن رئیس یوونتوس: اطمینان دارم که رونالدو می ماند ابتلای ۱۱ بازیکن تیم ملی بنگلادش به کرونا ترامپ: پیروز انتخابات شوم، به سرعت با کره‌شمالی توافق می‌کنم قیمت سهام بعضی شرکتها متناسب با ارزش ذاتی آن نیست تداوم تعطیلی واحدهای تولید سیگار علت افزایش صادرات نفت کوره روسیه به آمریکا قیمت طلا اصلاح می‌شود

  • کد خبر : 151597
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۵۰
1

سامانه‌ای برای ارتباط خودروها با یکدیگر

یکی از محققان سازمان جهاد دانشگاهی شریف به بیان توضیحاتی درباره سامانه‌ای پرداخت که امکان مبادله پیام بین خودروها و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند. یکی از کاربردهای این سامانه این است که می‌تواند امکان تغییر رنگ چراغ راهنمایی رانندگی را برای خودروهای امدادی فراهم کند.

قلم | qalamna.ir :

مهندس حمیدرضا عطائیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی گفت: سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی یک فناوری است که امکان ارتباط خودروها با یکدیگر و ارتباط خودرو با زیرساخت‌های ارتباطی کنار مسیر را فراهم می‌کند. تکنولوژی این سامانه قابلیت‌هایی را فراهم می‌کند که پیام‌هایی بین خودروها و زیرساخت مبادله شود تا به ارتقای ایمنی و تحرک‌پذیری خودروها در مسیرها کمک شود. همچنین به کمک این سامانه این امکان فراهم می‌شود که سرویس‌های مختلفی از جمله سرویس های ارزش افزوده به خودروها ارائه شود.

وی درباره چگونگی ارتقای ایمنی خودروها با سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی گفت: زمانی که خودروها پشت سر هم در حال حرکتند معمولا راننده به اتفاقی که در دید مستقیم وی می‌افتد واکنش نشان می‌دهد؛ مثلا خودروی جلویی ترمز می‌کند و چراغ خطر آن روشن می‌شود، پشت سری نیز ترمز می‌کند اما معمولا در اتوبان‌ها خودروها به صورت زنجیری به یکدیگر برخورد می‌کنند. علت اصلی آن این است که همه فقط می‌توانند به خودروی جلویی خود نگاه کنند یعنی از جلوتر از آن بی‌خبرند. وقتی این ارتباط برقرار باشد خودرویی که تصادف می‌کند پیغام تصادف برای سایر ماشین‌ها ارسال می‌کند. این پیام تا برد چند صد متری منتشر می‌شود و خودروهای اطراف این پیام را بر روی سیستم خود دریافت می‌کنند و متوجه تصادفی در مسیر خود می‌شوند و به آن واکنش مناسب نشان می‌دهند.

به گفته‌ی این محقق سازمان جهاد دانشگاهی شریف،  این طرح در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و شورای عتف وزارت علوم آن را تصویب کرد. سپس این طرح از طریق سازمان گسترش و نوسازی به اجرا گذاشته شد و تا سال ۹۳ ادامه داشت. در این مدت، تجهیزات این سامانه در یک پایلوت بزرگ از تهران تا رشت بر روی ۱۲۰ خودروی اتوبوسی – مسافری و سواری- مسافری  نصب شد. همچنین تجهیزات ارتباطی در کنار مسیر در ۲۳ نقطه در این مسیر نصب شد.

عطائیان با بیان این که این سیستم در شهر قزوین برروی خودروهای اورژانس و حمل‌ونقل عمومی  سطح شهر نصب شد گفت: تجهیزات مرتبط با چراغ راهنمایی هوشمند  در شش نقطه‌ی شهر قزوین نصب شد. در جاده اپلیکیشن‌های متعددی به اجرا گذاشته شد که از جمله آن می توان به اطلاع‌رسانی هواشناسی جاده‌ای نیز اشاره کرد. در سطح شهر قزوین، اولویت‌ اول برای ارائه سرویس، خودروهای امدادی بودند یعنی خودروهای امدادی در زمان ماموریت به کمک سیستمی که طراحی شده، کنترل چراغ راهنمایی و رانندگی را به دست می‌گیرند.

وی افزود: در زمینه حمل‌ونقل عمومی هم به این شکل است که به کمک این برنامه، اگر چراغ سبز بود راننده اتوبوس می‌تواند آن را سبز نگاه دارد که تحرک و سرعت عبور و مرور را نسبت به ترافیک عمومی بالا ببرد تا تمایل مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد.

عطائیان ادامه داد: این برنامه، بر روی ۱۰ اتوبوس خط بی‌آرتی اشرفی اصفهانی نیز نصب شد. در این طرح اپلیکیشنی برای نظم‌دهی به حرکت اتوبوس‌ها مورد آزمایش قرار گرفت. در این طرح بر اساس جدول زمان بندی اتوبوس‌ها حرکت آنان تنظیم می‌شد تا اگر از زمان‌بندی عقب می‌ماندند سر چهارراه به آن‌ها اولویت عبور داده می‌شد و اگر از برنامه جلوتر بودند از راننده خواسته می شود سرعت خود را کاهش دهد. از میان این طرح‌ها فقط یک مورد اجرا داشتیم که هنور فعال است و آن نصب تجهیزات بر روی ماشین‌های آتش‌نشانی حقانی است. آتش‌نشانان به کمک این تجهیزات هنگامی که به ماموریت می‌روند می‌توانند چراغ قرمز را سبز کنند و چراغ سبز را همچنان سبز نگه دارند تا از چهارراه عبور کنند.

وی در پایان درباره رمز پایداری جهاد دانشگاهی در سالیان گذشته نیز گفت: جهادگران سعی کرده‌اند از مرزهای سختی که در بخش‌های علمی و پژوهشی صنعت وجود دارند عبور کنند. مرزهایی که کمتر کسی در کشور جرات می‌کند با امکانات محدود از آن‌ها عبور کند. جهاد دانشگاهی در این چهل سال با حداقل امکانات سعی کرده از مرزهای «نمی‌توانیم» عبور کند. جهاد دانشگاهی به دلیل برخی از کارهای پژوهشی‌ که انجام داده مورد وثوق اغلب دستگاه‌ها و نهادها است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد.
  •  نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
 

استفاده از اخبار با ذکر منبع وبگاه خبری قلم مجاز است.

2011 - 2020 ©
Qalam News Agency qalamna.ir . All rights reserved