stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 150381
  • 05 مرداد 1399 - 10:30
1

فرهنگ و آموزش پیش‌نیاز کاهش سوانح رانندگی

فرهنگ و آموزش پیش‌نیاز کاهش سوانح رانندگی
سمنان- ترویج فرهنگ ترافیکی با بهره‌گیری از پتانسیل‌هایی همچون سازمان‌های مردم نهاد، آموزش و پرورش و رسانه‌ها در کنار تامین زیرساخت‌ها راه حلی منطقی،‌ کاربردی و اثرگذار در کاهش نرخ مرگ و میر در حوادث رانندگی است.
قلم | qalamna.ir :

وبگاه خبری قلم، آموزش نکات ترافیکی ساده همانند استفاده از کلاه ایمنی و پل عابر پیاده عاملی بازدارنده و استراتژی کاربردی در کاهش حوادث و تصادف‌های شهری و جاده‌ای محسوب می‌شود.

بی‌شک فرهنگ‌سازی یک شبه میشر و محقق نشده و نیازمند به زمان است بنابراین، آموزش نکات ترافیکی بایستی از دوران کودکی برای افراد تبیین شود.

براساس آمار در استان سمنان، بیشترین تصادف‌های درون شهری جرحی و منجر به فوت مربوط به عابران پیاده و موتورسواران است که اگر آموزش‌های ساده‌ای نظیر استفاده از کلاه ایمنی و پل عابر پیاده به جامعه به خصوص افراد در دوران کودکی ارائه گردد، این آموزش‌ها با ضمیر ناخودآگاه افراد عجین شده، تلفات ناشی از رانندگی غیر ایمن بی‌تردید کاهش می‌یابد.

آگاهی بخشی به جامعه به شکل ملموس درباره خطرات و عواقب ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی نقش حائز اهمیتی در کاهش حوادث جاده‌ای حتی در جاده‌های حادثه خیز دارد.

براساس قانون، فرمانداری‌های سراسر کشور باید اعتباراتی را برای ترویج فرهنگ ترافیک درون شهری مصوب و تخصیص دهند و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان نیز در این باره، ابراز امیدواری کرد که این برنامه مهم برای امسال در استان انجام شود.

سرهنگ موسی بزرگی افزود: اداره کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و رصدا و سیمای مرکز استان سمنان نسبت به اجرای طرح‌های فرهنگی و آموزشی برای کاهش سوانح رانندگی در چارچوب قانون، برنامه ارایه دهند.

وی تصریح کرد: استان سمنان در زمینه ایمن‌سازی برای عابران پیاده عملکرد مطلوبی داشته و با هدف ترغیب هر چه بیشتر شهروندان برای استفاده از پل عابر پیاده شهرداری‌ها ملزم به نرده‌گذاری زیر پل‌های عابر شدند تا عابران جز عبور از پل راه دیگری نداشته باشند، اما برای سهولت در بالا رفتن از پل‌ها، مکانیزه کردن آن در دستور کار قرار دارد.

رییس پلیس راهور استان سمنان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، رسانه ها و مهد کودک‌ها باید بیش از پیش در فرهنگ‌سازی و آموزش خطرات ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی در سمنان تلاش کنند.

به گفته وی، زیرساخت‌های فرهنگ ترافیک باید در نظام آموزشی با توجه به این که در رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه در سایه این نهاد میسر است، شکل بگیرد.

بزرگی اضافه کرد: شهرداری‌های استان سمنان نسبت به راه اندازی شهرک‌های ترافیک باهدف فرهنگ سازی و آموزش‌های رانندگی به اقشار مردم اقدام کنند.

فرهنگ سازی رکن اصلی کاهش تصادفات

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان نیز در خصوص لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش حوادث رانندگی، ابرازداشت: فرهنگ‌سازی و رفع مشکلات زیرساختی ارکان اصلی و اساسی کاهش تلفات جاده‌ای در استان است.

مهدی نورزی تاکید کرد که تاوان معلولیت و آسیب جسمی در سوانح رانندگی فقر و افزایش بزهکاری‌های اجتماعی در جامعه است و در کنار قطع عضو و مشکلات جسمانی برای مجروحان سوانح رانندگی با توجه به اینکه بیشتر مجروحان نان‌آور خانواده خود هستند با وجود معلولیت امکان کار کردن برای این افراد میسر نیست.

نوروزی اضافه کرد: با احتیاط راندن نیازمند فرهنگ‌سازی است و با اتخاذ رویکردهای اصولی و هدفمند می‌توان برای تلفات جانی و مالی در استان گام برداشت.

به گفته وی، رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی نقش غیرقابل انکاری در کاهش سوانح رانندگی در کشور دارند و همه مسوولان و مردم نسبت به کاهش سوانح رانندگی مسوول هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان افزود: در بخش کاهش تصادف‌های رانندگی درون شهری در استان اقدام های خوبی صورت گرفته و ترویج فرهنگ درست برای کاهش تصادف عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت انجام شده است.

کاهش ۴۰ درصدی تصادفات درون شهری استان سمنان

رییس پلیس راهور استان سمنان گفت: در سه ماه ابتدایی سال ۹۹ میزان سوانح رانندگی درون شهری منجر به فوت در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافت.

وی افزود: در بهار امسال، ۳۸۵ مورد از تصادف‌های درون شهری مربوط به برخورد خودرو با خودرو بود و ۲۸۱ مورد تصادف هم در این بخش مربوط به توجه نکردن رانندگان وسایل نقلیه به جلو است.

بزرگی اظهارداشت: بیشترین آسیب دیدگی و خسارت در تصادفات جرحی و منجر به فوت درون شهری استان سمنان مربوط به راکبان موتور سیکلت و عابران پیاده بود.

اما، رفع نقاط حادثه خیز جاده از تصادف‌های جاده‌ای و مرگ سرمایه‌های انسانی می‌کاهند بر اساس آمار در هر ۳۳ دقیقه یک هموطن در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهد، که واژگونی خودرو در نقاط حادثه خیز، با بیش از ۳۰ درصد، پرشمارترین سانحه منجر به فوت در جاده های کشور است که این رقم در استان سمنان تا ۶۵ درصد هم می‌رسد.

۳۴ نقطه حادثه خیز معابر شهری در استان سمنان وجود دارد که متولیان امر باید بر اساس اعتبار سالانه برای بازسازی آن‌ها اقدام کند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان در این باره نیز، گفت: براساس آمار، در یکسال گذشته مشکلات ۲۵ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های درون شهری استان برطرف شد اما همچنان ۳۴ نقطه حادثه خیز دیگر در شهرهای این خطه وجود دارد.

بزرگی، معتقد است که شناسایی نقاط حادثه خیز معابر درون شهری در استان سمنان و رفع مشکل این نقاط نقش مهمی در کاهش تصادف‌ها دارد.

وی در ادامه ابراز داشت: نقاط حادثه خیز، برای رفع نقص، به دستگاه‌های اجرایی مرتبط اطلاع رسانی و ابلاغ شده است.

بزرگی، هوشمندسازی معابر درون‌شهری از طریق نصب دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف، خط کشی گذرگاه‌ها، ایجاد موانع و نصب چراغ هشدار را از جمله اقدام‌های انجام شده از سوی شورای ترافیک استان سمنان برای کاهش تصادف‌ها عنوان کرد.

سمن‌ها ظرفیتی مغفول در ترویج فرهنگ ترافیکی

امیر بینایی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان معتقد است سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها ظرفیت‌های ارزشمندی برای ترویج فرهنگ ترافیکی با هدف کاهش سوانح رانندگی در استان سمنان هستند که مغفول ماندند و باید از آن‌ها به نحو احسن استفاده شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته این اداره کل همکاری مطلوبی با پلیس راهور استان به منظور کاهش سوانح رانندگی و فرهنگ سازی در این بخش ارائه نموده است، تاکید کرد که این تعاملات ادامه می‌یابد.

وی راه اندازی شهرک ترافیک از رویکردهای مطلوب و موثر برای کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های سمنان برشمرد و افزود: شهرداری‌های استان نسبت به تعیین‌ مکان و تجهیز آن اقدام‌های لازم را انجام دهند.

بینایی ادامه داد: اداره کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان در قالب طرح‌های مختلف از جمله حقوق شهروندی در سال‌های گذشته اقداماتی را برای انجام طرح های آموزشی و فرهنگی برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی شهروندان انجام داد که این رویه مطلوب ادامه می‌یابد.

استان سمنان بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌ کند و به دلیل تردد سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر از جاده های سمنان، محورهای این استان یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.

بدون شک، فرهنگ‌سازی و آموزش مقوله‌های با اهمیتی‌ به شمار می‌آیند که باید از کودکی به یادگیری آن همت گماشت تا فرهنگ صحیح ترافیکی و احترام به قوانین این بخش در ذهن‌ها نهادینه شود و بدین شکل شاهد کاهش حوادث رانندگی و پیامدهای ناشی از آن شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.