stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 148006
  • 29 تیر 1399 - 9:54
4
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان خبر داد:

برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع دستی برای نخستین‌بار در کشور

برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع دستی برای نخستین‌بار در کشور
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان با بیان اینکه این نمایشگاه برای نخستین‌بار در کشور به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: ویروس کرونا برای ما محدودیت‌های زیادی ایجاد کرده و با توجه به شرایط انتقال آن، عملاً برگزاری هر نمایشگاه و جشنواره‌ای را با مخاطراتی روبه‌رو می‌سازد. بدین‌سان دستورالعمل برگزاری نمایشگاه صنایع دستی به‌صورت مجازی را صادر کرده‌ایم و امید است تا بتوانیم در این زمینه تجربه خوبی را کسب کنیم.
قلم | qalamna.ir :

خسرو قاضی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار قلم بیان کرد: تمام افرادی که در حوزه البسه محلی، در استان کردستان فعالیت دارند، از آموزش‌های اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی بهره‌مند شده و دوره‌های مربوطه را می‌گذرانند.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان با تأکید بر اینکه آموزش خیاطی لباس‌های محلی، جزء اولویت‌های ما در شهرستان‌های مختلف است، گفت: سهمیه‌های منطقه‌ای را برای آموزش مهارت خیاطی البسه محلی درنظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای معرفی و عرضه این البسه نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و برپایی غرفه‌های عرضه مختلفی مدنظر داشتیم، اما با شیوع ویروس کرونا این برنامه‌ها نیز تحت‌الشعاع قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب جلسه‌ای با یکی از مدیران برنامه‌های کاربردی اینترنتی (اپلیکیشن‌ها) استان ترتیب دادیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن، برای برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع دستی استفاده کنیم.

قاضی‌زاده با بیان اینکه این نمایشگاه برای نخستین‌بار در کشور به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: ویروس کرونا برای ما محدودیت‌های زیادی ایجاد کرده و با توجه به شرایط انتقال آن، عملاً برگزاری هر نمایشگاه و جشنواره‌ای را با مخاطراتی روبه‌رو می‌سازد. بدین‌سان دستورالعمل برگزاری نمایشگاه صنایع دستی به‌صورت مجازی را صادر کرده‌ایم و امید است تا بتوانیم در این زمینه تجربه خوبی را کسب کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: درصورت موفقیت در این زمینه، قطعاً برای سایر جشنواره‌ها و مسائل مرتبط با موضوع‌های کاری این اداره کل، از فرصت فضای مجازی نیز استفاده خواهیم کرد.

خسارت ۱۰ میلیارد تومانی کرونا به حوزه صنایع دستی کردستان

قاضی‌زاده در پاسخ به این سؤال که میزان خسارت‌های وارده بر اثر شیوع کرونا به بخش صنایع دستی چه میزان بوده است؟ گفت: برآورد دو ماهه نخست درگیری با شیوع ویروس کرونا در استان کردستان در حوزه صنایع دستی، برابر هشت‌میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان بود، اما در مجموع در تمامی ماه‌های مربوطه تاکنون بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به بنگاه‌های حوزه صنایع دستی استان کردستان خسارت وارد شده است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در پاسخ به وضعیت بیمه‌ای این بنگاه‌ها نیز مطرح کرد: از سال ۱۳۹۵ به بعد متأسفانه جلوی بیمه صنایع دستی تأمین اجتماعی گرفته شده، بدین‌گونه هیچ فرد فعال در حوزه صنایع دستی، از سال ۹۵ به بعد بیمه نشده است.

قاضی‌زاده این موضوع را یک مشکل اساسی دانست و افزود: این موضوع در دست پیگیری است تا بتوانیم سهمیه‌ها یا جایگزین‌هایی که اتفاق می‌افتد را در حوزه صنایع دستی محقق کنیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه یک جایگزین، برای سازمان تأمین اجتماعی تعریف کرده‌ایم، تصریح کرد: در این زمینه بیمه روستایی و کشاورزی را جایگزین کرده‌ایم و در این راستا سعی کرده‌ایم که جامعه هدف خودمان را به این سمت هدایت کنیم.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در پاسخ به اینکه از بنگاه‌های خسارت دیده از شیوع ویروس کرونا، چه تعداد زیرپوشش خدمات بیمه‌ای هستند؟ اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از بنگاه‌های صنایع دستی ما در استان کردستان، زیرپوشش بیمه نیستند و از سویی به‌دلیل عدم نظارت مناسب بر بیمه‌شدگان این عرصه، می‌بینیم که فردی علی‌رغم آنکه راننده تاکسی است، اما بیمه تأمین اجتماعی صنایع دستی دارد.

فاقد بیمه بودن ۷۰ درصد از بنگاه‌های فعال صنایع دستی کردستان

قاضی‌زاده با اشاره به تسهیلات ارائه شده به افراد خسارت دیده از کرونا نیز عنوان کرد: در این راستا جزء نخستین استان‌هایی بوده‌ایم که مکاتباتی را برای رفع خسارت بنگاه‌های صنایع دستی که فاقد بیمه هستند، انجام داده‌ایم تا این افراد نیز بتوانند از تسهیلات مربوطه بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد از بنگاه‌های فعال ما در حوزه صنایع دستی فاقد بیمه هستند، تصریح کرد: برای اینکه این افراد نیز بتوانند از تسهیلات مربوطه استفاده کنند، مکاتباتی صورت گرفت و هم‌اکنون آن‌ها نیز می‌توانند از خدمات و این تسهیلات، تا سقف ۶ میلیون تومان بهره‌مند شوند.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه از این فعالان عرصه صنایع دستی، چه میزان در حوزه البسه محلی فعالیت دارند؟ گفت: خیلی از صنعت‌کاران ما در حوزه البسه محلی فعالیت دارند.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.