stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 147638
  • 28 تیر 1399 - 10:05
3
فرماندار شهرستان سنندج عنوان کرد:

جای خالی موزه موسیقی در خانه‌های تاریخی کردستان

جای خالی موزه موسیقی در خانه‌های تاریخی کردستان
فرماندار شهرستان سنندج با بیان اینکه برخی از خانه‌های تاریخی می‌توانند، در زمینه موزه‌های مردم‌شناسی، موزه موسیقی و غیره وارد کار شوند، ادامه داد: سنندج شهر خلاق موسیقی در سطح جهانی است؛ بدین‌سان می‌توان یکی از این عمارت‌های تاریخی را به این سمت سوق داد و جای خالی موزه موسیقی را در کردستان پُر کرد.
قلم | qalamna.ir :

پروفسور محمدابراهیم زارعی در گفت و گو با خبرنگار قلم، با بیان اینکه در استان کردستان از خانه‌های اعیانی و با مقیاس بزرگ گرفته تا خانه‌هایی متوسط و کوچک وجود دارد، گفت: در استان کردستان بیش از ۸۰ خانه تاریخی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های تاریخی سنندج براساس معماری ایرانی ساخته شده‌اند، عنوان کرد: قدیمی‌ترین خانه تاریخی سنندج که در حال حاضر به خانه کُرد تبدیل شده که مربوط به دوره صفوی است و باقی خانه‌ها، مربوط به دوره قاجار و پهلوی هستند.

فرماندار شهرستان سنندج با اشاره به اینکه خانه‌های سنندج پیش از دوره صفوی به‌صورت کوهپایه‌ای بوده‌اند، گفت: در دوران صفوی، سنندج به‌ لحاظ آب‌وهوایی مطرح بود و تشابه آب‌وهوای آن به اصفهان، موجب شد تا خانه‌هایی با همان معماری در این شهر توسط معماران اصفهانی نیز ساخته شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با این شرایط خانه‌هایی با معماری ایرانی در سنندج ساخته شد که در دل خود اُرُسی‌ها، پنجره‌های زیبا و منحصربه‌فردی را به همراه داشت و عمارت مشیردیوان، دارای چندین حیاط است و به لحاظ تزیینات معماری می‌بینیم که این عمارت‌ها کم‌نظیر هستند.

زارعی در ادامه، با تأکید بر اینکه خانه‌های تاریخی در سنندج، عمدتاً دارای اُرُسی‌های زیبایی هستند، اضافه کرد: همچنین به لحاظ شیوه معماری دارای سردر خاص، ایوان‌های ستون‌دار، مدخل، دالان و هشتی زیبایی هستند.

فرماندار شهرستان سنندج با اشاره به اینکه برخی از این عمارت‌های تاریخی در استان کردستان مرمت شده‌اند و برخی دیگر نیز نیازمند مرمت هستند، عنوان کرد: خیلی از افراد می‌توانند، در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، چراکه مرمت، حفظ و نگهداری همه این خانه‌ها و عمارت‌ها ممکن است از توان بخش دولتی خارج باشد.

زارعی با بیان اینکه این عمارت‌های تاریخی می‌توانند، در زمینه گردشگری به‌عنوان مراکز اقامتی، تفریحی، موزه و غیره بار دیگر ادامه حیات دهند، مطرح کرد: تعدادی از این خانه‌ها خریداری و وارد این عرصه شده‌اند، اما جا دارد تا بقیه این خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی نیز تغییر کاربری داده و بار دیگر روح به بدن آن‌ها بازگردد.

وی با بیان اینکه برخی از خانه‌های تاریخی می‌توانند، در زمینه موزه‌های مردم‌شناسی، موزه موسیقی و غیره وارد کار شوند، ادامه داد: سنندج شهر خلاق موسیقی در سطح جهانی است؛ بدین‌سان می‌توان یکی از این عمارت‌های تاریخی را به این سمت سوق داد و جای خالی موزه موسیقی را در کردستان پُر کرد.

خیرین و بخش خصوصی پای کار بیایند

زارعی با بیان اینکه برخی از خانه‌های تاریخی به سبب عدم همکاری ادارات، ورثه یا مالک تخریب می‌شوند، گفت: حفظ، مرمت و معرفی این عمارت‌های تاریخی باید در دستور کار باشد، زیرا زمانی که روح در بدن این خانه‌ها بار دیگر دمیده می‌شود، سالم می‌مانند و مداوم مورد توجه و نگهداری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ارزش این بناها بسیار زیاد است و در آن‌ها شاهد معماری ایرانی و رعایت اصول سبک برون‌گرایی هستیم، خواستار ورود خیرین به مرمت و احیای دوباره این خانه‌های تاریخی شد.

فرماندار شهرستان سنندج در بخش پایانی صحبت‌های خود تأکید کرد: نباید بگذاریم که خانه‌های تاریخی ما به ویرانه تبدیل شوند. بدین گونه نیاز است تا دولت، بخش خصوصی و شهرداری به اداره میراث فرهنگی کمک کنند تا مانع تخریب این عمارت‌های تاریخی باشیم.

 

هشتگ: , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.