stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 147574
  • 28 تیر 1399 - 8:20
1

/گزارش/ وعده‌های خوش نقش فرش شده بازارچه فرش

/گزارش/
وعده‌های خوش نقش فرش شده بازارچه فرش

ایسنا/لرستان بازارچه فرش لرستان به عنوان ضروری‌ترین نیاز رونق صنعت فرش استان وضعیت نامشخصی دارد.

قلم | qalamna.ir :

در کل لرستان ۲۳ هزار بافنده وجود دارد که ۱۸ هزار نفر از آن‌ها مدرک خود را از فنی و حرفه‌ای دریافت کرده‌اند و سالانه بیش از ۱۳ هزار مترمربع تولید دارند ولی این افراد برای فروش محصولات خود در این سال‌ها از نبود محل دائمی همیشه گلایه داشته و چشم‌انتظار اقدامی اساسی توسط مسئولین بوده، اقدامی که انجام شد ولی…

سال ۱۳۹۵ فرش لرستان در کنار ۱۴ برند بزرگ کشور ثبت جهانی شد ولی این مهم تأثیری در روند فروش آن نداشت زیرا این دستباف مکانی برای عرضه و فروش در استان هم ندارد و فعالان این بخش در آرزوی برآورده شدن رؤیایی به‌نام بازارچه هستند.

وعده‌های زیادی در خصوص افتتاح این بازارچه از این سال توسط مسئولینی که برخی از آنها دیگر در لرستان نیستند داده شد که هیچ‌کدام رنگ واقعیت به خود نگرفته‌اند.

افتتاح در پایان سال ۱۳۹۵ اولین وعده

آذرماه سال ۱۳۹۵ بهزاد منصوری معاون وقت صنعت معدن و تجارت لرستان در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با بیان اینکه ایجاد بازارچه فرش در خرم‌آباد در دستور کار است، گفت: تخصیص اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان نیز برای این بازارچه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به دنبال بهره‌برداری از بازارچه فرش خرم‌آباد تا قبل از پایان امسال هستیم.

محمدرضا صفی‌خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فرش یکی از ظرفیت‌های خوب استان است، گفت: خوشبختانه موفق شدیم فرش لرستان را ثبت بین‌المللی کنیم و باید این حوزه به شکلی ساماندهی شود که رونق یابد.

وی با بیان اینکه ۲۳ هزار بافنده فرش در استان داریم، تصریح کرد: ایجاد بازارچه فرش در خرم‌آباد و خانه فرش در دو شهرستان در دستور کار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان یادآور شد: تخصیص اعتبار و واگذاری سالن بازارچه فرش انجام شده و امسال افتتاح خواهد شد.

هفته دولت در سال ۱۳۹۶ دومین وعده افتتاح

تیرماه سال ۱۳۹۶ هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان هوشنگ بازوند در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی گفته بود: ۲۰ هزار و ۹۷۶ بافنده فرش در استان دارای کارت شناسایی بوده و در این بخش فعالیت می‌کنند که برای کمک به تولیدات این افراد بازارچه فرش در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در سال تولید و اشتغال باید موانع سر راه تولید برداشته شود و یکی از ظرفیت‌های تولید در لرستان فرش است.

استاندار لرستان به بحث بازارچه و نمایشگاه دائمی فرش لرستان اشاره کرد و یادآور شد: این مکان یکی از تقاضاهای تولیدکنندگان فرش استان است و مشکلات و موانع پیش روی این امر باید به‌زودی مرتفع شود.

وعده‌ای که اگر در آن سال که به‌نام سال تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی مزین شده بود، محقق می‌شد با وجود بیش از ۲۰ هزار بافنده نقش قابل‌توجهی در کاهش آمار بیکاری استان ایفا می‌کرد.

تأکید دوباره بر افتتاح بازارچه فرش در مرکز استان تا هفته دولت

مرداد ۱۳۹۶ مهندس مهرداد غضنفری امرایی معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان در جلسه بازارچه فرش استان همانند استاندار بر افتتاح بازارچه فرش در مرکز استان تا هفته دولت تأکید می‌کند.

وی گفته بود: فرش‌های دستباف لری نه‌تنها در مرکز استان بلکه در بازارهای مناطق هم‌جوار همچون همدان، اراک، اصفهان و کرمانشاه نیز عرضه می‌شود.

غضنفری امرایی فرش لری را ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی استان دانست و ادامه داد: باید از این پتانسیل در راستای ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده بهره برد برای همین قرار است بازارچه فرشی در مرکز استان احداث شود.

‌وی اضافه کرد: این بازارچه با مساحت ۳۰۰۰ مترمربع در قالب ۵۶ غرفه و با کاربری آموزشی، تجاری و نمایشگاهی تا هفته دولت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

غضنفری امرایی گفت: امیدواریم این بازارچه نقطه عطفی در راستای توسعه و معرفی هر چه بیشتر فرش لرستان باشد.

بازارچه فرشی که مهندس غضنفری امرایی از آن به‌عنوان نقطه عطفی در صنعت فرش یاد می‌کرد تاکنون در حد وعده باقی‌مانده است.

تامین اعتبار ۷۲ میلیون تومان برای بازارچه!

محمد اصل‌مرز رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در همین رابطه سال ۱۳۹۶ گفته بود: ساخت بازارچه فرش در راستای حل مشکلات این حوزه بوده که طبق تفاهماتی که با استانداری داشتیم یک سیلو با مساحت ۱۵۰۰متر به این بخش اختصاص داده شد.

وی بیان کرد: ۲۵۰ میلیون تومان برای این بازارچه تخصیص داده شده است که از این مبلغ ۷۲ میلیون تومان پرداخت شد.

اصل‌مرز اظهار کرد: بازارچه فرش، بافتی زیبا و سنتی داشته و دارای بیش از ۵۴ غرفه است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: امسال برای تکمیل این طرح بیش از ۷۰۰ میلیون اعتبار تخصیص داده شده و در صورت تامین اعتبار در بهمن‌ماه امسال این طرح افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: با افتتاح این بازارچه به هر کدام از شهرستان‌ها برای ارائه محصولات خود غرفه رایگان داده می‌شود، مکان‌هایی نیز برای تجار و سالن‌هایی در راستای آموزش بافنده‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

این صحبت‌های رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در حالی عنوان می‌شود که وقتی از ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده برای این بازارچه ۷۲ میلیون اختصاص می‌یابد چطور می‌توان وعده افتتاح با این اعتبار قطره‌چکانی و ناچیز داد؛ بهمن وعده داده شده هم رفت ولی خبری از افتتاح نشد.

دی‌ماه ۱۳۹۶ بهزاد منصوری معاون وقت سازمان صنعت و معدن و تجارت لرستان در حالی دوباره بر ضرورت تکمیل بازارچه فرش استان تأکید می‌کند که سال ۹۵ وعده افتتاح آن را داده بود.

وی در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با فعالان صنعت فرش دستباف لرستان گفت: مجموع حلقه‌های مفقوده در صنعت فرش مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای تعیین شده به‌عنوان دستور کار اجرایی در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: ایجاد بازارچه در شهرستان خرم‌آباد در دستور کار قرار گرفته، اما کماکان به‌واسطه نبود منابع لازم متوقف شده و یکی از خواسته‌های تولیدکنندگان تکمیل این زیرساخت بسیار مهم است.

خواسته‌ای که تولیدکنندگان فرش استان ‌بر آن نیز اصرار دارند ولی …

محمدرضا صفی‌خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این دیدار گفت: سال گذشته فرش لرستان در کنار ۱۴ برند بزرگ کشور ثبت جهانی شد.

وی افزود: باید زنجیره صنعت فرش دستباف لرستان تقویت شود و امیدواریم با تامین اعتبارات مناسب بازارچه فرش دستباف استان تکمیل شود.

اعتباری که تا این لحظه یا داده نشده و اگر هم داده شده نتوانسته به تکمیل پروژه کمکی کند…

مشکلات بازارچه فرش لرستان را به گوش مسئولان می‌رسانیم!

۱۳۹۶ بازار وعده‌ها در خصوص این بازارچه همچنان داغ بود تا جایی که دکتر محمد بیرانوندی نماینده وقت مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه بازدید اعضای فراکسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از محل احداث بازارچه دائمی فرش دستباف لرستان در جمع خبرنگاران گفته بود: مشکلات بازارچه فرش لرستان را در مجلس مطرح کرده و به گوش مسئولان می‌رسانیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون برای احداث این بازارچه مهم اقدامات بسیار مناسبی انجام شده است.

بیرانوندی ادامه داد: این بازارچه به جایگاه ویژه‌ای برای فرش و صنایع‌دستی لرستان تبدیل خواهد شد و برای تکمیل آن در اولین نشست مجلس شورای اسلامی حتماً به اتفاق اعضای کمیسیون کشاورزی کسری‌های این بازارچه و اعتباراتش را به گوش مسئولان مربوطه کشوری می‌رسانیم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس ‌اظهار کرد: امیدواریم بتوان اعتباری به فراخور توان از فراکسیون گردشگری، سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت و معدن برای تکمیل این بازارچه دریافت کرد.

بیرانوندی اضافه کرد: برای تکمیل دو طبقه این بازارچه مهم به اعتباری در حدود یک میلیارد تومان نیاز بوده است، از سوی دیگر برای تکمیل یک طبقه از این مجموعه ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است.

وی گفت: از تمام توان خود برای تامین حداقل بخشی از اعتبارات موردنیاز تکمیل این بازارچه فرش دستباف لرستان استفاده خواهیم کرد.

سه سال از این وعده دکتر بیرانوندی نیز گذشت و سؤال اینجاست اگر مشکل منعکس و پیگیری انجام گرفت چرا بازارچه هنوز هم افتتاح نشده است؟!

افتتاح فاز اول بازارچه در پایان سال ۱۳۹۷ وعده‌ای دیگر

محمدرضا صفی‌خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان مهرماه ۱۳۹۷ دراین‌باره به خبرنگار ایسنا گفته بود: در این بازارچه فعالیت‌های کارگاهی، آموزشی و فروش فرش انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تولید سالانه ۱۰ هزار مترمربع فرش و وجود ۲۳ هزار بافنده یک ظرفیت قابل‌توجه به شمار می‌آید، بیان کرد: افتتاح و بهره‌برداری از این بازارچه در سه فاز انجام خواهد گرفت.

صفی‌خانی اضافه کرد: تاکنون برای این پروژه ۲۷۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که مبلغ کمی از آن تخصیص یافته است.

این مقام مسئول تأکید کرد: در صورت تامین اعتبار، فاز اول این بازارچه تا پایان امسال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید. در صورت راه‌اندازی بازارچه فرش استان، غرفه‌ها به‌صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند.

۹۷ هم به پایان رسید و نه خبری از غرفه بود و نه افتتاح بازارچه فرش…

اختصاص ۱۰ میلیارد برای تکمیل بازارچه فرش لرستان

گودرز امیری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نیز در این سال از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بازارچه فرش استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۱ هزار نفر از مهارت فرش‌بافی برخوردارند که حدود ۴۵۶۰ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی با اشاره به روند ساخت پروژه بازارچه فرش گفت: استاندار لرستان یک میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه تخصیص داده است.

این معاون استاندار عنوان کرد: به‌منظور تکمیل این بازارچه استاندار لرستان دستور دادند این رقم از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت شود.

یک میلیارد نیز که قرار بوده تخصیص یابد نتوانست دردی از روند کند پروژه فرشی استان دوا کند و بازارچه‌ای که قرار بود پول برای فرشبافان داشته باشد خود نیازمند پول بود…

ایجاد بازارچه فرش، ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی و اشتغال است

دکتر سمانه حسن‌پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز در این رابطه گفت: ایجاد بازارچه فرش، ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی و اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه احداث بازار دائمی فرش، فروش محصولات این صنعت را افزایش می‌دهد و موجب اشتغال‌زایی افراد می‌شود، اظهار کرد: ایجاد این بازارچه در کاهش دغدغه‌های عوامل صنعت فرش استان، تأثیر زیادی را می‌تواند داشته باشد.

حسن‌پور تصریح کرد: پروژه ساخت بازارچه دائمی فرش استان در سال ۱۳۹۵ استارت زده شد و تاکنون حدود ۱۲۰میلیون تومان هزینه و حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان خاطرنشان کرد: این پروژه در محل اداره تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان خرم‌آباد در حال ساخت بوده و برای هر شهرستان سهم غرفه در نظر گرفته شده است.

حسن‌پور اضافه کرد: طبق برآورد اعتبار سنجی توسط مشاورین طرح، حدود سه میلیارد تومان برای تکمیل و به بهره‌برداری این پروژه نیاز است.

چند سال قبل اعدادی همچون ۲۵۰ میلیون، ۲۷۰ میلیون، ۷۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان بنا به گفته مسئولین ذیربط برای بازارچه تخصیص داده شده ولی جای سوال و تامل اینجاست که چرا تنها ۱۲۰ میلیون تومان برای پروژه هزینه شده است؟

بازارچه بدون اعتبار

اسد عبدالهی معاون استاندار لرستان در این رابطه به ایسنا گفت: طی هفته گذشته باحضور استاندار در سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه ۵۶ طرح و برنامه با مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان جهت اجرا در سال جهش تولید امضاء شد که حوزه فرش یکی‌ از آن‌هاست.

وی اظهار کرد: فرش می‌تواند ظرفیت خوبی برای استان باشد هم از این جهت که تعدادی را مشغول به کار می‌کند هم منبع درآمدی برای خانوارها باشد و هم منبعی برای صادرات در کشور است.

این معاون استاندار تصریح کرد: تاکنون برای این بازارچه اعتباری در نظر گرفته نشده بود و یکی از دلایل کندی آن هم این موضوع است.

وی اضافه کرد: این بازارچه امسال جزو پروژه‌های جهش تولید استان قرار داده شده و با تخصیص اعتبار تکمیل خواهد شد.

معاون استاندار لرستان اضافه کرد: فضای این بازارچه فرش متعلق به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی که توسط سازمان صمت در حال احداث است.

وی تنها مشکل سر راه این پروژه را کمبود اعتبار اعلام کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پروژه‌های جهش تولید باید تا پایان سال به بهره برداری برسند.

اگر در این سال‌ها اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته نشده پس اعداد و ارقامی که مسئولین صمت و استانداری در این سال‌ها اعلام کردند چه بوده و چهار سال و سالی ۱۰ درصد پیشرفت خود دلیلی بر نبود اعتبار است.

بازارچه دائمی فرش باید تاکنون افتتاح می‌شد

بختیار رازانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان نیز در این خصوص به ایسنا گفت: فرش لُری می‌تواند به‌عنوان برند معرفی شده باشد که یکی‌از مشکلات آن تأمین مواد اولیه است که در این جهت باید دنبال تشکیل تعاونی تأمین باشیم.

وی بیان کرد: دنبال بهینه‌سازی نقشه‌های فرش لُری و تبدیل آن‌ها به کتاب دست‌بافته‌های لرستان و همچنین تخصصی سازی کتاب فرش لرستان هستیم که بتوانیم نقشه‌های تهیه شده را به‌عنوان یک الگو در اختیار بافندگان قرار دهیم که بافته‌های ما براساس نقشه‌های به‌روز شده باشد.

این مسئول با اشاره به آمادگی کامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در زمینه حمایت از قالی‌بافان، افزود: اگر چند سال پیش کار ساخت بازارچه دائمی فرش به ما سپرده می‌شد تاکنون این مرکز افتتاح می‌شد که در این زمینه اکنون نمی‌توانیم کاری کنیم.

رازانی تأکید کرد: ارتباط خوبی بین شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صمت و سازمان ملی فرش ایجاد شده که این خوشه خروجی خوبی دارد.

وی با بیان اینکه اسم بازارچه باید به عنوان مرکز توسعه فرش تغییر یابد که از طراحی شروع و به بافت و عرضه ختم شود، افزود: اولین گام در بحث این مرکز باید همین بازارچه فرش است ولی چهار سال بحث آن هست ولی انجام نشده است.

این مسئول مشکل اصلی پروژه را عدم اعتبار اعلام کرد و ادامه داد: اگر این بازارچه در سال‌های گذشته ساخته می‌شد هزینه آن کمتر بود؛ هر چقدر بگذرد محدودیت منابع داریم و نمی‌توانیم کار را انجام دهیم.

اما نکته قابل تامل صحبت‌های مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان جایی است که از عدم استحکام سازه بازارچه پرده بر می‌دارد.

وی در ادامه صحبت‌هایش با ایسنا گفت: با اینکه بازارچه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد متاسفانه سازه آن مناسب نیست و باید بازنگری شود.

رازانی اضافه کرد: از نظر فنی، استحکام سازه بازارچه استانداردهای لازم را ندارد و سازه فعلی باید بازنگری شود.

سوال اینجاست که چرا اگر این ظرفیت در شرکت شهرک‌ها وجود داشت کار احداث این بازارچه در این سال‌ها به آنها واگذار نشده است و چرا باید سازه آن بدون استحکام و استاندارد باشد؟

گذشت بیش از ۵ سال و پیشرفت ۴۰ درصدی

محمد اصل‌مرزی رئیس اداره فرش دستباف سازمان صمت لرستان نیز در این رابطه گفت: تکمیل بازارچه دائمی فرش دستباف یکی‌از خواسته‌های ماست، این بازارچه درحال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در انتظار تخصیص اعتبار جهت ادامه کار است.

وی ادامه داد: این بازارچه یکی از برنامه‌های ملی مرکز فرش است که به‌عنوان پایلوت در استان اجرا شده و به پیرو آن نیز به دیگر استان‌ها ارائه شده‌است، که در حال حاضر طرح، سازه و معماری آن تهیه شده است.

این مسئول گفت: بازارچه دائمی فرش می‌تواند به‌عنوان یک کانون که صنایع دیگر را نیز حمایت می‌کند تأسیس شود؛ همچنین می‌تواند موزه‌ای برای فرش‌های دستباف باشد که مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

تعهد ما تکمیل بازارچه دائمی فرش در لرستان است

محمدرضا صفی‌خانی، رئیس صمت لرستان نیز در این رابطه به ایسنا گفت: در حال حاضر فرش لُرستان جایگاه قابل توجهی دارد.

وی بیان کرد: ۱۳ هزار نفر اشتغال فعال در حوزه فرش در استان داریم که این آمار قابل ارتقاء است.

صفی‌خانی با اشاره به این‌که اولین تعهد ما تکمیل بازارچه دائمی فرش در استان است، ادامه داد: زمانی خرم‌آباد بارانداز فرش کشور بود اما اکنون در کل شهر دو فروشنده فرش دستباف نداریم و این درحالی است که باید بتوانیم جشنواره فرش دستباف برگزار کرده و محصولات را در بازار ملی و جهانی عرضه کنیم.

وجود ۲۳ هزار آمار بافنده و تنها ۱۳ هزار نفر فعال در لرستان؛ شاید یکی از مهمترین دلایل این آمار نبود همین بازارچه فرشی باشد که در این سال‌ها تنها و تنها رنگ وعده به خود دیده و امیدواریم در این سال که توسط مقام معظم رهبری به جهش تولید نامگذاری شده تکمیل تا انگیزه فعالان این بخش برای تولیدات به‌روزتر بیشتر و بیشتر و با بهره‌برداری از آن تولید فرش استان رونق دو چندانی به خود بگیرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.