stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 14737
  • 24 آبان 1394 - 22:58
4

۴ نکتۀ بعیدی‌نژاد درباره حوادث اخیر پاریس

حمید بعیدی‌نژاد – مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه – در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: اقدامات تروریستی اخیر در پاریس نشان داد که مبارزه جهانی با تروریسم و ریشه‌های آن از فوریتی فوق‌العاده برخوردار است.

قلم | qalamna.ir :

 وی در بخشی از این یادداشت تاکید کرده است: از کشته شدن مردم در کشوری که حتی ممکن است دولت آن به عمد یا اشتباه از این گروه‌ها حمایت کرده باشد، خوشحال نشویم. هیچ دلیلی نباید مجوزی اخلاقی برای بی‌تفاوتی از کشته شدن یا آسیب به مردم بی‌گناه را فراهم کند.

متن یادداشت بعیدی‌نژاد به شرح زیر است:

«در حالی که جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر با حضور رئیس‌جمهور فرانسه و وزیر خارجه آلمان در استادیوم فوتبال به تماشای بازی تیم‌های فرانسه و آلمان مشغول بودند، صدای انفجارات متعدد شهر پاریس را به کام وحشت و ترور فرو برد. رئیس‌جمهور در میانه بازی مسابقه را ترک کرد و برای نظارت بر اوضاع به وزارت کشور رفت. مردم نیز بعد از مسابقه در حالیکه اجازه نداشتند استادیوم را ترک کنند، ساعت‌ها مضطربانه منتظر روشن شدن وضعیت بودند. اطلاعات اولیه بسیار تکان‌دهنده بود؛ مجموعاً سه عملیات هماهنگ توسط گروه‌های تروریستی که در همه آنها مردم را هدف اسلحه‌های کلاشنیکف گرفته بودند، به کشته شدن و قتل‌عام بیش از ۱۳۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ نفر انجامیده بود.

این حادثه نشان داد که مبارزه جهانی با تروریسم و ریشه‌های آن از فوریتی فوق‌العاده برخوردار است و به همین علت هم بود که تمام کشورهای جهان فوری این حادثه را محکوم کردند. اما به‌نظر می‌رسد هر نوع مقابله همه‌جانبه با تروریسم ایجاب می‌کند که روی برخی اصول و مبانی اتفاق نظر وجود داشته باشد وگرنه اقدامات مؤثری شکل نخواهد گرفت. از جملۀ این اصول می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- تروریسم به هر شکل و صورت، فارغ از منشأ و ریشه‌های آن، باید توسط همه محکوم شود.

۲- تروریسم نباید به تروریسم خوب و بد تقسیم شود. اگر یک گروه تروریستی بدلیل آنکه رقبای سیاسی کشور رقیب را به خطر می‌اندازد بعنوان تروریسم خوب مورد حمایت قرار گیرد، دیگر نباید انتظار داشت که همان کشور خود به همین دلیل در خطر گروه‌های تروریستی خوب تحت حمایت رقیب خود قرار نگیرد. بازی با مهره گروه‌های تروریستی بسیار خطرناک است.

۳- هیچ کشوری در این عصر نباید خود را از خطر گروه‌های تروریستی در امان بداند. لذا باید جبهه‌ای جهانی با شرکت جریان‌های مؤثر جوامع مدنی برای مقابله با تروریسم شکل گیرد. از کشته شدن مردم در کشوری که حتی ممکن است دولت آن به عمد یا اشتباه از این گروه‌ها حمایت کرده باشد، خوشحال نشویم. هیچ دلیلی نباید مجوزی اخلاقی برای بی‌تفاوتی از کشته شدن یا آسیب به مردم بی‌گناه را فراهم کند.

۴- در کنار مقابله‌های سیاسی، نظامی، مالی و حقوقی علیه گروه‌های تروریستی باید با کسب حمایت از حوزه‌های دینی و فرهنگی به از بین بردن ریشه‌های فکری و اعتقادی این گروه‌ها مبادرت نمود. از نقطه نظر جامعه‌شناسی، از میان بردن حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ نیز می‌تواند به مقابله با تروریسم کمک زیادی کند. خیلی تعجب‌آور است که یکی از ترورکنندگان شهر پاریس شخصی ۲۹ ساله متولد پاریس و ساکن یکی از همین نقاط حاشیه شهر است.»

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.