stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 14628
  • 24 آبان 1394 - 11:27
3

لکسوس NX؛ رقیب سرسخت ژرمن‌ها

در سال ۱۹۸۳ مدیرعامل و رییس هیئت مدیره وقت شرکت تویوتا، ایجی تویودا، جلسه‌ای فوق‌العاده با مدیران ارشد کمپانی تویوتا ترتیب داد و در آن جلسه از آنان پرسید که آیا امکان دارد که تویوتا بتواند وارد کلاس خودروهای لوکس شده و با نام‌های بزرگ این کلاس رقابت کند؟ در نهایت و در سال ۱۹۸۹ برند دوم تویوتا یعنی لکسوس در ایالات متحده آمریکا پا به عرصه وجود گذاشت و خیلی سریع تبدیل به برندی جهانی در زمینه طراحی، تولید و توزیع خودروهای تویوتا شد.

قلم | qalamna.ir :

 امروزه پس از گذشت ۲۶ سال، لکسوس توانسته به چالشی بزرگ برای تولیدکنندگان خودروهای لوکس بخصوص رقبای آلمانی خود تبدیل شود. تولیدات لکسوس با نوآوری‌های در خور توجه، کیفیت ساخت فراتر از حد انتظار و همچنین هزینه نگهداری پایین‌تر از رقبای ژرمن خود تبدیل به اسطوره‌ای در کلاس خودروهای لوکس و سفارشی شده است.

لکسوس NX، خودرویی در اندازه کوچک است. موتوری با مصرف سوخت مناسب و لیستی طویل از امکانات رفاهی دلایل فروش بالای این خودروی ژاپنی هستند. در تائید این مدعا می‌توان به پرفروش‌ترین خودرو در بین همکلاسان خود در بازار آمریکا اشاره کرد.

این خودروساز ژاپنی با عرضه مدل جدید NX، به دنبال کسب موفقیت در بازار خودروهای کراس اوور است. این خودروی زیبا، با ابعادی کوچکتر نسبت به RX و برخورداری از ویژگی‌های داخلی و خارجی بیشتر، جایگاه لکسوس را به عنوان رهبر خودروهای لوکس در میان رقبا تثبیت کرده است.

لکسوس NX در سال ۲۰۱۵ با چهره‌ای کاملا جدید و با دو سیستم انتقال قدرت، به صورت دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک و همچنین قابلیت حمل پنج سرنشین، به خریداران ارائه می‌شود. دو مدل مجزا – ۲۰۰t و ۳۰۰h – با عرضه محدوده وسیعی از آپشن‌ها و پکیج‌های مختلف، توجه خریداران را به سوی این کراس اوور زیبا جلب می‌کنند.

کمپانی سازنده با فروش NX در بیش از ۸۰ کشور، شهرت جهانی برای خود کسب کرده، هندلینگ قابل قبول و لذت رانندگی در کنار دیگر ویژگی‌ها و مزایای این خودرو، از جمله ویژگی‌های قابل ملاحظه محسوب می‌شوند.

تویوتا
 

طراحی منحصر به فرد بدنه لکسوس NX در میان همکلاسان خود، کمترین چیزی است که در نگاه اول توجه همه را به خود جلب می‌کند. در این میان، جلوپنجره مشبک با گوشه‌های تیز و چراغ‌های حرکت در روز LED آن، بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند.

لکسوس NX، دو جلو پنجره منحصر به فرد برای خریداران دارد. طراحی جلو پنجره استاندارد و F Sport، جو پنجره استاندارد در مدل‌های ۲۰۰t و ۳۰۰h هیبریدی گونه‌ای است که خشونت کمتری را به بیننده القا می‌کند. در حالی که F Sport از جلو پنجره‌ای بزرگ‌تر و مقتدرانه‌تر بهره می‌برد. همچنین چراغ‌های جلوی LED در هر دو مدل وجود دارد و در تیپ‌های بالاتر جزو تجهیزات استاندارد محسوب می‌شود.

شیشه جلو شیب‌دار و منحنی که به سمت عقب خودرو کشیده شده و ظاهر یک کوپه را به NX بخشیده، به همان نسبت، موجب خمیدگی شیشه‌های کناری خودرو و تناسب آن‌ها با یکدیگر شده است.

بدنه این خودروی ژاپنی از زوایا و خطوط شکسته و منحنی که ظاهری زیبا به آن می‌بخشد، استفاده شده، البته طراحان این خودروی ژاپنی می‌گویند که در طراحی بدنه آن از ساختار الماس الهام گرفته‌اند.

قسمت پشتی این خودرو نیز، همانند جلو دارای جذابیت است، چراغ‌های عقب LED برجسته از ساختار قدرتمند سه بعدی با پوشش لنزهای قرمز رنگ بهره می‌برند. در تیپ F-Sport از رینگ‌های ۱۸ اینچی خاکستری رنگ سفارشی نیز، استفاده می‌شود که بر زیبایی ظاهری NX می‌افزاید. مدل‌های این خودرو بسته به تیپ انتخابی از رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی بهره می‌برند. مدل‌های غیرهیبریدی از سیستم اگزوز منحصر به فردی نیز، بهره می‌برند که باعث جذابیت بصری هرچه بیشتر این خودرو می‌شود. وجود کروز کنترل تطبیقی در لکسوس NX، رانندگی روزانه با این خودرو را به کاری لذت بخش برای راننده تبدیل می‌کند.

سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار ترافیک عقب، و سیستم هشدار عبور از خط رانندگی ایمن را برای شما به ارمغان می‌آورد. این در حالی است که وجود هشت کیسه هوا به صورت استاندارد و بدنه فولادی محکم، از سرنشینان در هنگام تصادف محافظت می‌کند.

کابین این خودرو برای افرادی که از سایر محصولات این کمپانی استفاده کرده‌اند، کاملا آشنا است. طراحی مشبک کنسول مرکزی و دیگر المان‌های طراحی این خودرو در دیگر مدل‌های این خودروساز از جمله IS سدان نیز، دیده می‌شود.

با چرخاندن اهرم گردشی می‌توانید یکی از حالت‌های رانندگی Eco، نرمال، اسپرت یا اسپرت + را انتخاب کنید. یک پد لمسی نیز که وظیفه موس را در دیگر محصولات لکسوس ایفا می‌کند، کنترل سیستم اطلاعات-سرگرمی Enform را بر عهده دارد.

پد لمسی موجود در این خودرو، نسبت به ضربات وارد شده بر آن واکنش مناسبی از خود نشان می‌دهد و راننده می‌تواند اطلاعات را به صورت دقیق وارد کند، درست پشت این قسمت محفظه‌ای برای نگهداری عینک آفتابی تعبیه شده که در قسمت زیرین آن یک آینه نیز قرار گرفته، این محفظه به صورت کشویی طراحی شده است.

صفحه کیلومترشمار با چهار کیلومترشمار عقربه‌ای، نشانگر میزان سوخت و دمای سیستم خنک‌کننده، به همراه یک تاکومتر و سرعت سنج، لذتی وصف‌ناپذیر را به راننده این خوردوی زیبا می‌دهد. نمایشگر TFT قرار گرفته بین دو کیلومترشمار بزرگ، امکان مشاهده اطلاعاتی شامل G-meter و فشار توربو را برای راننده خود فراهم می‌آورد.

یکی دیگر از خصوصیات این خودرو وجود رادیوی ضبطی است که می‌تواند در حالت سکوت، حدود ۱۵ دقیقه موسیقی ضبط کند. این سیستم هوشمند، درست همانند سیستم‌های DVR خانگی عمل می‎کند و پس از قطع یک تماس تلفنی مخل می‌تواند پخش ایستگاه‌های رادیویی مورد علاقه کاربر را از سر بگیرد.

به دلیل وجود قابلیت تنظیم صندلی راننده، غربیلک فرمان کاملا راحت در دستان وی قرار دارد. همچنین طراحی تلسکوپی با قابلیت خم‌شدن به بالا و پایین فرمان، موجب فراهم‌شدن حالت‌های نشستن متعدد برای راننده می‌شود.

از دیگر خصوصیات NX می‌توان به دسترسی راحت راننده به کنسول مرکزی و تمامی ابزارهای موجود روی آن اشاره کرد. البته ممکن است استفاده از سیستم HVAC به دلیل قرارگیری آن در ارتفاع بالاتر نسبت به سایر قسمت‌ها، کمی مشکل باشد.

پد زیر آرنجی و کفی صندلی مناسب از دیگر نکات رضایت بخش در این خودرو است. تیپ‌های F-Sport مجهز به صندلی‌هایی منحصر به فرد با بالشتک‌های بیشتر و ضربه‌گیر است و راحتی بسیار مطلوبی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

فضای پا و شانه مناسب و احساس راحتی ارمغان NX برای سرنشینان صندلی‌های عقب خودرو است. اما فضای سر به دلیل وجود سقف شیب‌دار برای افرادی بلندتر از ۱٫۸۳ متر بسیار کم و فشرده است. تاشدن صندلی‌های عقب با نسبت ۶۰/۴۰، فضای بار مناسبی را برای این خودروی ژاپنی موجب می‌شود، اما برخلاف RX که قابلیت حمل اجسام بزرگ را دارد، NX در حمل اشیایی با اندازه متوسط کاملا مناسب است.

لکسوس NX مدل ۲۰۱۵ با دو موتور مختلف به خریداران عرضه می‌شود. پیشرانه استاندارد این خودرو یک موتور کاملا جدید چهار سیلندر خطی ۲٫۰ لیتری مجهز به توربوشارژر است و پیشرانه دوم یک موتور چهار سیلندر خطی ۲٫۵ لیتری مجهز به سیستم هیبریدی تویوتا است. امکان سفارش خودرو با هر یک از این موتورها، به صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک امکان‌پذیر است.

پیشرانه چهار سیلندر خطی ۲٫۰ لیتری مجهز به توربوشارژر موتوری کاملا جدید در خط تولید لکسوس محسوب می‌شود و در حقیقت می‌توان گفت که این پیشرانه، نخستین پیشرانه بنزینی مجهز به توربوشارژر در کمپانی لکسوس به شمار می‌رود.

خودروساز ژاپنی در اولین گام قصد دارد با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، عملکرد خودرو را بهبود و مصرف سوخت آن را کاهش دهد. استفاده از سیستم تزریق سوخت مستقیم و چرخه Atkinson‌، مصرف سوخت را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. در این پیشرانه، مانیفولد اگزوز که مستقیما درون سرسیلندر قرار گرفته است.

توربوشارژر نیز، به سرسیلندر پیچ شده که همین امر، کمترین تاخیر را برای آن به همراه می‌آورد. همچنین در موتور این خودرو شاهد استفاده از اینترکولر آب – خنک نیز، هستیم. سیستم کنترل گازهای خروجی نیز، در دورهای پایین موتور فشار خروجی را کاهش می‌دهد.

موتور ۲٫۰ لیتری مجهز به توربوشارژر این خودرو قادر به تولید نیرویی معادل ۲۳۵ اسب بخار در دور ۵٫۶۰۰ و گشتاوری برابر با ۳۵۰ نیوتن متر است. توربوشارژر در حالت بازبودن کامل دریچه گاز می‌تواند فشاری برابر با ۱۷ psi تولید کند. همچنین گیربکس شش سرعته اتوماتیک کاملا جدید نیز، در تمامی مدل‌های NX 200t در دسترس است.

تیپ ۳۰۰h هیبریدی از موتور چهار سیلندر خطی ۲٫۵ لیتری بهره می‌برد که همچنان توانایی خود را به رخ می‌کشد. استفاده از چرخه Atkinson ، مصرف سوخت این پیشرانه را نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و عملکرد بسیار خوبی را برای آن به ارمغان می‌آورد که مصرف سوخت مناسب ارمغان این پیشرانه برای خودرو است. استفاده از سیستم هیبریدی تویوتا موجب کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت در این خودرو است.

کمپانی سازنده پک باتری این خودرو را به دو قسمت تقسیم کرده و آنها را در زیر نشیمنگاه صندلی‌های عقب قرار داده، وزن این باتری حدود ۴۰ کیلوگرم است و ترکیب آن با موتور بنزینی قدرتی معادل ۱۹۴ اسب بخار را به ارمغان می‌آورد. اگرچه، این تیپ عملکرد ۲۰۰t را ندارد اما کمپانی لکسوس مدعی است که ۳۰۰h در ۹٫۱ ثانیه به شتاب ۰ تا صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

امکان سفارش سیستم چهار چرخ محرک برای تیپ های ۳۰۰h نیز وجود دارد. به جای استفاده از میل گاردان و دیفرانسیل عقب که در سیستم‌های چهار چرخ محرک تیپ‌های ۲۰۰t به کار می‌رود، تیپ ۳۰۰h از موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های عقب استفاده می‌کند. در این موتور هیچ اتصالات مکانیکی مشاهده نمی‌شود. همچنین سیستم‌های هیبریدی از گیربکس اختصاصی خود که یک گیربکس متغیر پیوسته الکتریکی با قابلیت تعویض دنده دستی است، بهره می‌برند.

این خودرو توسط شرکت ایرتویا ارائه می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در نمایشگاه‌های شرکت ایرتویا این خودرو را ببینند، برای کسب اطلاعات بیشتر از آدرس نمایشگاه‌ها، قیمت و شرایط فروش به وب‌سایت ایرتویا مراجعه کنند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.