stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 145831
  • 22 تیر 1399 - 13:35
1

مرغ ۱۸ هزار تومانی ارزان می‌شود؟

مرغ ۱۸ هزار تومانی ارزان می‌شود؟

ایسنا/کرمانشاه با وجودی که قیمت جدید مرغ گرم توسط ستاد تنظیم بازار، ۱۵ هزار تومان – به اضافه پنج درصد کمتر یا بیشتر به اختیار استانداران- تعیین شده، اما مرغ گرم این روزها با قیمت حدود ۱۸ هزار تومان در کرمانشاه عرضه می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

در این بین فروشندگان رسیدن مرغ به دستشان با قیمت بیش از ۱۵ هزار تومان را دلیل فروش مرغ با قیمت بالاتر از قیمت های مصوب می دانند و  تولیدکنندگان هم معتقدند تولید هر کیلومرغ برای آنها بیش از ۱۵ هزار تومان تمام می‌شود.

برومند چهار آیین رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان کرمانشاه در گفت و گو با با منطقی دانستن قیمت ۱۸ هزار تومانی برای هر کیلو مرغ، اظهار کرد: در شرایطی که قیمت همه اقلام بالا رفته، قیمت مرغ هم باید مثل سایر اقلام بالا برود تا تولیدکنندگان بتوانند به تولید ادامه بدهند. وقتی نرخ تورم رسمی ما ۴۲ درصد است، چرا باید قیمت مرغ تنها ۱۵ درصد افزایش پیدا کند و کدام منطق اقتصادی این قضیه را می پذیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با بیان اینکه هم اکنون با توجه به افزایش قیمت نهاده های لازم در صنعت مرغداری و دیگر هزینه ها قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ بین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است، گفت: با احتساب افت وزن پس از کشتار، هزینه های کشتار، حمل و نقل و… قیمت مرغ هم اکنون باید حدود ۱۸ هزار تومان باشد، لذا قیمت فعلی مرغ در بازار منطقی است و نباید انتظار کاهش قیمت مرغ را داشته باشیم.

چهارآیین در ادامه قیمت مرغ را تابعی از عرضه و تقاضا عنوان کرد و افزود: چهل سال است که دولت نخواسته این واقعیت مسلم اقتصادی را بپذیرد که بازار مرغ تابع عرضه و تقاضا است و مرتب تلاش کرده تا بدون توجه به مکانیسم عرضه و تقاضا و با قیمت دستوری تولیدکنندگان را سرکوب کند.

 وی اضافه کرد: سال گذشته قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای مرغ، ۱۵۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام شده مرغ بود و همین موضوع نه تنها مانع دستیابی تولیدکنندگان به سود منطقی ۱۰ تا ۱۲ درصدی شد، بلکه بسیاری از فعالین این عرصه را متضرر کرد که همین مسئله خیلی از تولیدکنندگان را از چرخه تولید خارج کرد.

چهارآیین با بیان اینکه مکانیسم عرضه و تقاضا مهمترین ابزار در تعیین قیمت مرغ است، گفت: دولت یا باید در قیمت گذاری مرغ مداخله نکند و یا اگر هم قرار است مداخله ای داشته باشد حتما با حضور نمایندگان تشکل‌ها اقدام به قیمت گذاری کند.

وی تاکید کرد: وقتی در بازاری مداخله غیرکارشناسی بشود، آن بازار به سمت دو فاکتوری شدن(قیمت دستوری و قیمت واقعی) خواهد رفت و امروز این رخداد در مورد بازار مرغ حادث شده است.

وی ادامه داد: کار درحوزه صنعت مرغ ریسک و گرفتاری  زیادی از بالا بودن قیمت نهاده ها تا نایاب بودن واکسن و… دارد، لذا وقتی سرمایه گذاران به جای سود معقول ۱۰ تا ۱۲ درصدی متحمل ضرر ۳۰ درصدی می‌شوند ادامه کار آنها توجیه پذیر نیست و طبیعی است از  ادامه کار در این صنعت دلسرد شوند.

چهار آیین تصریح کرد: سیاست های سرکوبی دولت در تعیین قیمت مرغ خیلی از مرغداران را از ادامه کار در این حوزه منصرف کرده و آنها را به سمت سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه و بورس و ملک سوق داده و خیلی ها را هم ورشکست کرده است.

چهارآیین گفت: اگر دولت بخواهد قیمت مرغ را مدیریت کند، باید یا نهاده های کافی با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و یا تعیین قیمت مرغ را به بازار عرضه و تقاضا بسپارد و از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد برای خرید مرغ حمایت کند. 

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا عرضه مرغ منجمد می تواند قیمت مرغ را در بازار کاهش دهد،گفت: هم اکنون نیاز روزانه کشور به مرغ هفت هزار تن است، در حالی که کل ذخایر مرغ منجمد کشور ۷۰ هزار تن است. یعنی اگر همه مرغ منجمد ذخیره شده در کشور را به بازار بیاوریم تنها نیاز ۱۰ روز کشور تامین خواهد شد، علاوه بر این فرهنگ تغذیه ای حاکم بر کشور ما مصرف مرغ منجمد را نمی پذیرد، لذا عرضه مرغ منجمد نمی تواند تاثیر معنی داری در کاهش قیمت مرغ در بازار داشته باشد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.