stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 144624
  • 18 تیر 1399 - 15:37
2

واعظی: خط تبلیغی جدیدی برای تخریب روابط ایران با همسایگان ایجاد شده است

واعظی: خط تبلیغی جدیدی برای تخریب روابط ایران با همسایگان ایجاد شده است

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه امضای اسناد راهبردی برای تعریف نقشه راه آینده روابط بین کشورها اقدام متداولی است، اظهار داشت: متاسفانه یک خط تبلیغی تخریبی علیه گسترش روابط ایران با همسایگان و بخصوص چین و روسیه از خارج از ایران آغاز و هدایت شده است که امروز برخی‌ها در داخل آن را تداوم بخشیده‌اند.

قلم | qalamna.ir :

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در گفتگو با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیمات و اقدامات دولت در عرصه‌های اقتصادی و سیاست خارجی گفت: اقتصاد و سیاست خارجی این روزها  به هم مرتبط شده‌اند و آمریکا این روزها با ابزار تحریم فشار بسیار زیادی بر اقتصاد ایران وارد می‌کند.

واعظی با بیان اینکه  این فشار فقط متوجه ایران نیست، افزود: آمریکا امروز هم ایران و هم شرکا و کشورهای طرف معامله با ایران را تحت فشار قرار داده است. لذا شرایط حاضر برای مسئولان، بانک‌ها و بخش خصوصی کشور وضعیت ویژه‌ای است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تلاش می کند در کنار مقابله با فشارهای روزافزون آمریکا، فشارهای وارده روی معیشت مردم را کاهش دهد، اظهار داشت: دولت برای گشایش در معیشت مردم و نیز تسهیل فعالیت بنگاه‌های تولیدی و تامین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز آنها، بخصوص آن بخش از مواد اولیه که باید از خارج تامین شوند، جلسات متعددی تشکیل داده است تا هماهنگی‌های لازم انجام شود.

واعظی با تاکید بر اینکه در وضعیت موجود لازم است نسبت به فضای سیاسی که برخی در داخل کشور بوجود می‌آورند، مراقبت بیشتری کنیم، تصریح کرد: برای نمونه در این روزها که آمریکا هر روز فشار خود بر کشور را بیشتر می‌کند، تلاش وزارت خارجه بر این است که روابط با همسایگان، روابط با کشورهای آسیایی مثل هند، ژاپن و چین و روابط با روسیه و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز روابط خوبی باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه این روزها شاهد هستیم که خط جدیدی برای تخریب روابط کشورمان با همسایگان و به ویژه چین ایجاد شده و این هم خطی است که ابتدا از خارج وارد شد و تلاش زیادی شد که ارتباط ایران با چین و روسیه به عنوان دو کشور عضو دائم شورای امنیت که خیلی هم خوب از مواضع ایران دفاع و حمایت کردند، بهم بریزد.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از حدود ۲ سال قبل جلساتی با روسیه و چین و همچنین با برخی از کشورهای دیگر داشتیم تا کلیات روابط‌مان را تنظیم کنیم و به سندی راهبردی به عنوان نقشه راه آینده روابط متقابل برسیم. این نقشه راه که در آن مسیر گسترش روابط دولت‌ها و بخش‌های خصوصی تعریف می‌شود، بین بسیاری از کشورها امضا شده و می‌شود.

واعظی با بیان اینکه این سند متداولی است که بین کشورها به امضا می‌رسد  برای اینکه استحکام روابط را بیشتر کند، گفت: هیچ تعهدی به آن معنا نیست، ضمن اینکه دولت همواره مقید بوده که هر آنچه که نیاز به تصویب دولت داشته، این کار را انجام دهد و هر اقدامی که نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی داشته نیز به تصویب مجلس برسد.

وی با تاکید بر اینکه تهیه و امضای این سند هیچ کار پنهانی نیست، افزود: خطی را که ابتدا رسانه‌های خارج برای تخریب روابط ایران و چین شروع کردند، متاسفانه در داخل کشور هم برخی از افرادی که دنبال فرصت برای مطرح کردن خود هستند، با توسل به مسائل مختلف و در فضای مجازی یک شبهه‌ای برای مردم به وجود آورده‌اند. یک روز می‌گویند می‌خواهند جزیره کیش را بدهند و یک روز می‌گویند می‌خواهند جزیره قشم را بدهند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه  این خطی است که از خارج هدایت می‌شود، گفت: قانون اساسی و دستگاههای نظارتی کشور، همه تلاش می‌کنند تا آنچه که انجام می‌شود، شفاف شود و هیچ چیزی خلاف موضوع نباشد و لذا از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم که به اینگونه مسائل توجه نکنند.

واعظی تصریح کرد: در ارتباط با مسائل غیر از سیاست خارجی، امروز مسائلی داریم که متوجه معیشت مردم است. این مسائل با توجه به شرایط خاص و با توجه به تبلیغات و جنگ روانی که بوجود می‌آورند، باعث می‌شود شاهد آن باشیم که بازار ارز و سکه در برخی از مواقع با نوسانات هیجانی مواجه باشد. بر این اساس دولت و آقای رئیس جمهور، در چند روز گذشته، چند جلسه در ارتباط با مساله ارز،، سکه، بورس و مسکن برگزار کردند.

وی با تاکید بر اینکه اینها موضوعات بسیار مهمی است که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این جلسات تصمیمات خوبی گرفته شده و باید از سران محترم سه قوه، بانک مرکزی، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی که برای بازگشت ارز صادرات هم‌صدا شدند، تشکر کنم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در ماه‌های گذشته به دلیل مساله کرونا، نه تنها صادرات ایران، بلکه صادرات بسیاری از کشورهای جهان کاهش شدیدی داشت و لذا در این ایام، ارزی به کشور بازنگشت، اما خوشبختانه از اوایل خرداد، اتفاقات خوبی افتاده و امیدوار هستیم که انشاءالله در آینده نزدیک بتوانیم فشاری که در این ماه‌ها به اقتصاد کشور، خصوصا از نظر مسائل ارزی وارد شد را جبران کنیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره تاکید رئیس جمهور بر تعامل بین قوا اظهار داشت: در حال حاضر در کشور با دو مشکل اساسی و جدی تحریم و کرونا مواجه هستیم که خیلی موضوع حساسی است. البته بیشتر جنبه سلامت و جان مردم مطرح است و از نظر دولت مهمترین موضوع سلامتی مردم است و هر تصمیمی که می‌گیریم و عمل می‌کنیم، برای این است که تا آنجایی که امکان دارد تلفات جانی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: نکته اول این است که مردم بتوانند آرامش و مراقبت‌های خود را داشته باشند که مبتلا به کرونا نشوند و اگر هم مبتلا شدند، بتوانیم تخت بیمارستانی و امکان مراقبت‌های درمانی لازم را داشته باشیم و از طرف دیگر تا آنجایی که امکان دارد تعداد فوتی‌ها به حداقل برسد. این هدفی است که دنبال می‌کنیم ولی چیزی که پنهان مانده، نه فقط در ایران بلکه در همه کشورهای جهان، ضربه عظیمی است که کرونا به اقتصاد جهان از جمله اقتصاد ایران وارده کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در شرایطی که هم با تحریم و هم با کرونا مواجه هستیم، برای اینکه کشور از نظر اقتصادی بهتر اداره و نیازمندی‌های مردم بهتر تامین شود، به انسجام و وحدت در داخل کشور نیاز داریم. انسجام و وحدت، همدلی و همکاری نزدیک قوای سه گانه با هم و نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی؛ این مهمترین پیام مایوس کننده‌ای است که آمریکا و دشمنان ایران می‌توانند دریافت می‌کنند و از طرف دیگر فرصتی بوجود می‌آید که در داخل کشور بهتر بتوانیم با کرونا مبارزه و مقابله کنیم.

واعظی گفت: بر این اساس، سیاست دولت همواره بر این بوده که سران سه قوه باید یک ارتباط نزدیکی با هم داشته باشند. قوای سه گانه هم باید یک همکاری بسیار صمیمانه و نزدیکی داشته باشند. متاسفانه برخی افراد فکر می‌کنند هر چه بین قوا اختلاف باشد به نفع جناح و فکر و اندیشه خودشان است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در خارج از کشور هم هدف‌شان همواره بر این بوده که اول یک فاصله‌ای بین مردم و نظام بیندازند و از طرف دیگر بین مسئولین عالی‌رتبه نظام فاصله بیندازند. لذا آقای رئیس جمهور امروز تاکید داشتند بر اینکه دولت به جد مصمم است که روابط صمیمانه با  دیگر قوا را حفظ کند و انشاءالله جلسه سران سه قوه در روزهای آینده تشکیل خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران سه قوه برگزار می‌شود هم انشاءالله در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد و فکر می‌کنیم که این گونه جلسات باعث می‌شود که دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر و همکاری‌ها بیشتر شود. امیدوار هستم که با رهبری مقام معظم رهبری بتوانیم انشاءالله این وحدت و انسجام را در این شرایط خاص هر چه بیشتر افزایش دهیم.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.