stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 144558
  • 18 تیر 1399 - 13:35
1

در بحث مالیات با دلالان و فرار مالیاتی شوخی نداریم

در بحث مالیات با دلالان و فرار مالیاتی شوخی نداریم

ایسنا/اصفهان مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه هیچ مالیاتی موجب بسته شدن یک واحد تولیدی در اصفهان نشده است، اما در برخورد با کسانی که کتمان درآمد دارند با جدیت وارد عمل می شویم، گفت: سازمان امور مالیاتی در مبارزه با دلالان در فرار مالیاتی اصلا شوخی ندارد، اما به واحدهای تولیدی با دید کمک نگاه می کند.

قلم | qalamna.ir :

صبح امروز (چهارشنبه-۱۸ تیرماه) مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان به همراه مجموعه روابط عمومی این اداره، به مناسبت هفته فرهنگ سازی و روز مالیات از مجموعه خبرگزاری ایسنا و همچنین معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان بازدید کردند. وی در نشستی صمیمانه پیرامون موضوعات مختلفی همچون افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۹، شناسایی فرار مالیاتی، مقوله عدالت در پرداخت مالیات و …. صحبت کرد.

بهروز مهدلو درباره اینکه در بودجه سال جاری بیشتر بر اخذ درآمدهای مالیاتی جهت تحقق درآمدهای جاری کشور تاکید شده است، اظهار کرد: طی چهار سال گذشته بر مقوله مالیات توجهی نمی شد و درصد کمی از بودجه (زیر ۳۰ درصد) توسط مالیات تامین می شد و بقیه بودجه بر پایه درآمدهای نفتی بود، اما امروز شرایط خاصی بر کشور حاکم است.

وی با بیان اینکه تا پیش از این به دلیل درآمدهای نفتی بر نقش درآمدهای مالیاتی در بودجه توجهی نمی شد، گفت: این تفکر اشتباه بود و اگر نفت را می فروختیم، درآمد حاصل از آن را باید به سمت زیرساخت ها سوق می دادیم، اما به دلیل درآمدهای پایدار نفتی کسی به مالیات توجهی نمی کرد، اما به یکباره به دلیل تشدید تحریم ها و آثار کرونا بر نفت جهانی، میزان درآمدهای نفتی کشور در سال جاری نزدیک به صفر شد.

مهمترین اولویت مالیات، بحث عدالت است

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه با تشدید تحریم های نفتی و حذف ناخودآگاه آن از بودجه، نگاه مسئولان و مردم به سمت مالیات و جایگاه ویژه آن در بودجه معطوف شد، تاکید کرد: بحث مالیات تنها تامین درآمدهای دولت نیست بلکه مالیات وظایف سنگینی دارد که مهمترین اولویت آن، بحث عدالت است.

وی تصریح کرد: پرداخت مالیات تاثیر بسیاری بر اجرای عدالت و توزیع ثروت دارد و اگر کسی درآمدهای بالایی داشته باشد تنها از طریق مالیات است که می توان از فاصله طبقاتی جلوگیری کرد.

مهدلو با بیان اینکه با وجود تغییر نگاه ها به درآمدهای مالیاتی از سوی مردم و مسئولان نظام، شیوع کرونا موجب برهم خوردن برخی معادلات شد، افزود: متاسفانه شیوع کرونا موجب ایجاد مشکل در فعالیت ها و درآمدها شد و شرایط جدیدی را در کشور ایجاد کرد.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی حدود ۷ درصد است

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد هزینه های عمومی و ۵۰ درصد هزینه های جاری دولت از طریق مالیات تامین می شود، اظهار کرد: خوشبختانه رشد خوبی در دریافت مالیات داریم، اما هنوز با آنچه در کشورهای پیشرفته دنیاست فاصله داریم، چراکه بالای ۹۰ درصد هزینه های آنها از طریق مالیات تامین می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان ادامه داد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران حدود ۷ درصد است، درحالیکه این رقم باید بالای ۲۰ درصد باشد و این نشان می دهد که هنوز در این زمینه نتوانسته ایم مالیات های واقعی را دریافت کنیم.

به گفته مهدلو، با شرایط ایجاد شده طی چهار سال آینده به این جایگاه خواهیم رسید و امیدواریم ۱۰۰ درصد هزینه های جاری دولت را از طریق مالیات تامین کنیم.

رشد ۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی کشور در بهار ۹۹

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه در زمان اخذ مالیات، مالیات سال و سال های قبل را اخذ می کنیم، افزود: در حال حاضر در سه ماهه نخست امسال، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۰ درصد رشد درآمد داشته است که این رقم در استان اصفهان با ۲۱ درصد رشد همراه بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه در بودجه سال ۹۸ حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای کشور پیش بینی شده بود که بیش از ۱۰۱ درصد آن محقق شد، گفت: در بودجه امسال نیز ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده است که امیدواریم این رقم محقق شود.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۸ میزان درآمد مالیاتی پیش بینی شده برای اصفهان ۹۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۸۵۰۰ میلیارد تومان (نزدیک به ۹۰ درصد) آن محقق شد، اظهار کرد: در بودجه ۹۹ نیز میزان درآمد مالیاتی پیش بینی شده استان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به شرایط موجود امیدواریم محقق شود.

مالیات نیمی از حقوق های کارمندان دولت را تامین می کند

مهدلو با بیان اینکه مالیات تقریبا نیمی از حقوق های کارمندان دولت را تامین می کند، گفت: دولت برای تامین نیمی دیگری از حقوق کارمندان خود ناچار به استقراض از بانک مرکزی است که این سبب تورم و افزایش نقدینگی خواهد شد.

وی درباره اینکه چطور می توان به صد درصد درآمدهای مالیاتی دست یابیم، گفت: سازمان امور مالیاتی به دنبال هوشمندسازی ریزداده ها است و در قانون مالیاتی نیز بر شفافیت درآمدها تاکید شده است و مالیات علی راس نیز حذف شده است، از سوی دیگر به دنبال تکمیل بانک های اطلاعاتی و ریزداده ها هستیم تا به صورت سیستمی مشخص شود که مودی وظایف خود را در قبال سازمان انجام می دهد یا خیر.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان درباره اینکه چرا هنوز در اجرای نظام جامع مالیاتی و شفاف سازی درآمد در بخش های مختلف دچار مشکل و در هوشمندسازی داده ها با مانع مواجه هستیم، اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال از اجرای طرح جامع نظام مالیاتی و قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور می گذرد و متاسفانه در این سال ها قانون مالیات بر ارزش افزوده مظلوم واقع شده که این ناشی از عدم شفاف سازی اطلاعات و فرهنگ سازی مالیاتی بود.

دو وظیفه ذاتی مالیات بر ارزش افزوده

وی با بیان اینکه ارزش افزوده دو وظیفه ویژه دارد، توضیح داد: این قانون یکی از الزامات اجرای طرح جامع نظام مالیاتی است و از سوی دیگر بحث شفافیت دیتاها و اطلاعات مطرح است، چراکه ذات ارزش افزوده در نظام مالیاتی تکمیل حلقه و زنجیره تولید است.

مهدلو تاکید کرد: در ارزش افزوده زمانی موفق هستیم که در حلقه تولید از ابتدا تا انتها که مصرف کننده است، اطلاعات آنها شفاف شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ کشور اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که خوشبختانه طی چند سال گذشته در بین مردم فرهنگسازی شده است، تاکید کرد: خوشبختانه ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی اخذ شده از محل مالیات بر ارزش افزوده است.

وی با بیان اینکه نرخ ارزش افزوده ۹ درصد است که ۵ درصد آن به خزانه دولت واریز و حقوق ها تامین می شود، همچنین ۳ درصد دیگر آن به شهرداری ها و یک درصد به وزارت بهداشت پرداخت می شود، توضیح داد: سال گذشته از محل ارزش افزوده ۱۶۰۰ میلیارد تومان عوارض به شهرداری های کل استان پرداخت شد که خدمات آن به تمام افراد استان داده می شود که تامین این رقم از محل ۳ درصد مالیاتی است که افراد پرداخت کرده اند، همچنین از محل ارزش افزوده بیش از ۶۵۰۰ میلیون تومان در کشور به وزارت بهداشت اختصاص داده شده و امکانات امروز بخش پزشکی و بیمارستانی کشور از این محل تامین شده است.

در بین افراد حقوق بگیر فرار مالیاتی نداریم

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در بین افراد حقوق بگیر فرار مالیاتی نداریم و دلیل آن شفاف بودن اطلاعات است، تصریح کرد: در جمع آوری ریزداده ها از بخش های مختلف، اکنون دریافتی های مالیاتی شفاف تر شده و بدون هیچ مقاومتی از فرار مالیاتی جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه در دنیا ماموران مالیاتی از بخش های مختلف بازدید نمی کنند، گفت: در دنیا تمام اطلاعات به صورت آنلاین از بانک های اطلاعاتی همچون گمرک، بانک ها، اسناد و … در اختیار سازمان مالیاتی قرار می گیرد و اگر مودی کتمان درآمد کند، موارد تخلف وی نمایان می شود.

مهدلو با بیان اینکه طی یک دهه گذشته زیرساخت های لازم برای شفافیت اطلاعات مودیان وجود نداشته و به صورت سنتی عمل می کردیم، گفت: خوشبختانه طی ۱۰ سال گذشته به سمت الکترونیک کردن نظام مالیاتی حرکت کرده ایم، اما امروز باید به سمت هوشمندسازی اطلاعات حرکت کنیم و در این شرایط وقتی مودیان ما اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهد، در سیستم تمام اطلاعات و درآمدهای وی مشخص می شود و در حال حاضر با توجه به قوانین موجود به دنبال تحقق نظام هوشمند مالیاتی هستیم و پیش بینی می شود طی سه سال آینده به این نقطه در کشور برسیم.

جمع آوری بیش از ۱۰ میلیارد رکورد اطلاعاتی برای تحقق نظام جامع مالیاتی کشور

وی با بیان اینکه درحال حاضر بیش از ۱۰ میلیارد رکورد اطلاعاتی و دیتا در کشور برای تحقق نظام جامع مالیاتی ایجاد شده است، اما به دلیل کامل نبودن، نمی توان درآمد واقعی افراد را شناسایی کنیم، توضیح داد: اکنون به دنبال مهیا شدن زیرساخت ها هستیم و عمده ترین اطلاعات موجود، آن هم به صورت موردی مربوط به بانک هاست و اگر بتوانیم این اطلاعات را به صورت آنلاین داشته باشیم مشکل حل خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه هر دستگاهی دیتاهای مشخص خود را دارد، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی به دنبال این اطلاعات با قالب مشخص خود است، البته مقاومت هایی از سوی برخی دستگاه ها وجود دارد، اما مراجع و مسئولان نظام همه را مکلف به ارائه این اطلاعات کرده اند.

۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان؛ میزان فرارهای مالیاتی کشور 

وی درباره اینکه آیا این اطلاعات موجب شناسایی فرارهای مالیاتی در کشور و استان اصفهان شده است؟ گفت: طی ۱۰ سال گذشته سهم مالیات در کشور رشد کرده است، اما هنوز میزان واقعی فرار مالیاتی مشخص نیست و اما مطابق برآوردهای صورت گرفته میزان فرارهای مالیاتی کشور بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است. البته میزان معوقات و فرار مالیاتی در بانک های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، بیش از عدد اعلام شده است.

مهدلو با تاکید بر اینکه مقوله فرار مالیاتی، شناسایی، برخورد و وصول آن پیچیده و سخت است، اظهار کرد: باید با تمرکز خوبی بر مقوله فرار مالیاتی کار کرد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان بیشترین تمرکز را بر شناسایی فرارهای مالیاتی گذاشته ایم، گفت: با توجه به اقدامات مناسب صورت گرفته، استان اصفهان در زمینه شناسایی فرار مالیاتی به عنوان پایلوت، الگوی ۱۰ استان کشور شده است.

پیش بینی وصول بیش از ۳ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در اصفهان 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر استان اصفهان حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی قابل وصول شناسایی کرده است، تصریح کرد: البته بانک های اطلاعاتی فرارهای مالیاتی در استان بیش از این رقم است، همچنین طی یک سال و نیم گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل فرار مالیاتی وصول کرده ایم و امیدواریم تا پایان سال جاری نیز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از این محل وصول کنیم.

وی در ادامه درباره اینکه امروز شبکه دلالان و واسطه ها به راحتی از پرداخت مالیات سربازمی زنند و بخشی از فرارهای مالیاتی از سوی آنها است، اظهار کرد: مقوله فرار مالیاتی بسیار پیچیده است و عمده بحث ما دلالان است، اما وقتی اطلاعات نداریم نمی توانیم مالیات وضع کنیم؛ به عنوان مثال فردی در اصفهان هیچ پرونده مالیاتی نداشت، اما ۱۴۰ میلیارد تومان برای وی مالیات شناسایی شده است، بنابراین این افراد باید شناسایی شوند.

مهدلو با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی به تنهایی نمی تواند در شناسایی فرارهای مالیاتی موفق عمل کند، تصریح کرد: بخشی از شناسایی فرار مالیاتی به فرهنگسازی مردم بازمی گردد، از سوی دیگر مسئولان نظام، دادگستری، دادستان، وزارت اطلاعات و …. و همچنین مردم و رسانه ها باید کنار سازمان امور مالیاتی قرار گیرند، چراکه بالای ۹۵ درصد مشکل قانونی در مباحث مالیات نداریم و تنها باید در اجرا موفق عمل کنیم.

برخورد با فرار مالیاتی موضوعی بسیار پیچیده و تخصصی است

وی، برخورد با فرار مالیاتی را موضوعی بسیار پیچیده و تخصصی دانست و گفت: در صورت مراقبت نکردن در این حوزه مشکلات بسیاری ایجاد می شود و ممکن است حتی به اشتباه یک واحد تولیدی آسیب ببیند، بنابراین این پدیده نیاز به بررسی زیادی دارد، البته سازمان امور مالیاتی با دلالان در این بخش اصلا شوخی نداریم، اما به واحدهای تولیدی با دید کمک نگاه می کنیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه فرار مالیاتی دو بخش است، اظهار کرد: برخی به نیت سودجویی این کار را انجام می دهند که حتما با آنها برخورد می شود، اما عده ای ناخواسته و به دلیل شرایط موجود دچار مشکل می شوند که با آنها که اغلب واحدهای تولیدی هستند، همکاری خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا، مردم اصلی ترین منابع و اطلاعات را در اختیار دولت قرار می دهند، تصریح کرد: از حدود ۱۰ سال پیش، سامانه تلفن ۱۵۲۶ برای اعلام گزارشات تخلف فرارهای مالیاتی فعال شد و خوشبختانه اکنون نسبت به دو سال گذشته شاهد مشارکت بیشتری از سوی مردم هستیم، البته این مشارکت صد درصدی نیست و نیاز به تبلیغات و آگاه سازی دارد.

به گفته مهدلو، این فرآیند با سختی هایی همراه است، چراکه مراجعه مردمی عموما، سخت، پیچیده و زمانبر است و با مفسده همراه است و اگر بتوانیم سیستماتیک و هوشمند این موضوع را حل کنیم، موفق تر خواهیم بود، زیرا این مشکلات کاسته و روند گرفتن اطلاعات افزایش می یابد.

زیرساخت های هوشمندسازی نظام مالیاتی به طور کامل مهیا نیست

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: سیستم هوشمند مالیاتی به این معناست که وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در کنار اداره کل مالیاتی قرار گیرند و این موضوع را تسریع ببخشند، در این صورت تمام بانک های اطلاعاتی در اختیار اداره کل امور مالیات قرار می گیرد و دسترسی ها آسان می شود و به عنوان مثال به صورت سیستماتیک از وجود خانه های خالی آگاه می شویم. متاسفانه این سیستم هنوز پیاده نشده، اگرچه در قانون ذکر شده که وزارت راه باید همکاری کند، اما هنوز نرم افزارهای به روز در وزارت راه و شهرسازی ایجاد نشده و نتوانسته اند آنچه مدنظر اداره مالیات است را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در صورت کمک شهرداری و وزارت راه و شهرسازی و ارائه داده های اطلاعاتی از سوی این دو نهاد مشکلات ما رفع خواهد شد، افزود: با این وجود همچنان نیازمند کمک مردم در این زمینه هستیم تا آنچه را مشاهده می کنند، اطلاع دهند و اکنون سامانه ۱۵۲۶ آماده گرفتن گزارشات مردم است.

به گفته مهدلو، البته رسیدگی ات مردمی موضوعی زمانبر است و در صورت هوشمندسازی آن می توان با سرعت بیشتری موارد تخلف را پیگیری کرد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲ هزار پرسنل اداره کل مالیات در اصفهان فعال هستند که ۶۰ درصد آنها امورات زمانبر را انجام می دهند که در صورت سیستماتیک و هوشمند شدن می توان از آنها بهره بهتری برد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با تاکید براینکه بیش از ۱۱۰ نیرو در بخش فرار مالیاتی استان اصفهان فعال شده اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع فرار مالیاتی و دلالی ها در اصفهان به جد دنبال می شود و اختصاص این تعداد نیرو در این بخش در کشور بی نظیر است.

در شرایط حاضر قصد برخورد با پزشکان و صنوف را نداریم

وی در مورد شفاف سازی مالیات جامعه پزشکی، گفت: اقدام پزشکان، پرستاران و کادر درمان در مقابله با کرونا جای تقدیر و تشکر دارد. پیش از کرونا پزشکان نخستین گروهی بودند که باید دستگاه کارت خوان مطب خود را به سامانه امور مالیاتی متصل می کردند و خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه انجام دادند که با شیوع کرونا، صنف پزشکان و ۵۰ صنف دیگر در روند کسب و کار خود دچار مشکل و اختلال شدند.

مهدلو ادامه داد: به هیچ وجه قصد این را نداریم که در این شرایط با پزشکان برخورد داشته باشیم و با توجه به اینکه از اسفندماه به دلیل شیوع کرونا، حدود ۵۰ صنف دچار مشکل شده اند، فعلا به موضوع شفاف سازی مالیاتی اصناف ورود نخواهیم کرد و این موضوع را متوقف می کنیم، اما در حال حاضر فرهنگ سازی و آموزش در این بخش ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پس از پایان یافتن کرونا، شفاف سازی مالیاتی اصناف و متصل کردن صندوق های مکانیزه فروشگاهی به اداره مالیاتی را با جدیت دنبال خواهیم کرد، اظهار کرد: متاسفانه ۹۰ درصد فعالان صنفی از نصب صندوق های فروشگاهی نگرانند و معتقدند که با نصب آن مالیاتی گزافی باید بپردازند، اما این اطمینان را می دهم که با نصب این سامانه، مالیات ۸۰ درصد فعالان کاهش می یابد، زیرا همه چیز شفاف می شود و ۲۰ درصد با افزایش مالیات رو به رو خواهند شد، زیرا عده ای که درآمد کلان دارند در این چرخه گم شده اند.

توضیحات در خصوص مالیات حق التدریس ها و حق التحریرها

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در مورد وضع مالیات بر حق التدریس ها و حق التحریرها، گفت: براساس اصل ۵۱ قانون اساسی، هیچ نوع مالیاتی وضع نمی شود، مگر به موجب قانون و هیچگونه تخفیف و معافیتی وضع نمی شود مگر به موجب قانون. در اینجا بحث قانون مطرح است و این موضوع به ماده ۸۶ قانون بازمی گردد.

وی تاکید کرد: براین اساس کارمندان از یک معافیتی برخوردار هستند که اگر حقوق آنها در ماه از مبلغی تجاوز کند، مازاد آن به نرخ‌های مالیاتی اختصاص داده می شود، اما زمانی که فردی حقوق بگیر نیست، ۱۰ درصد مبلغ دریافتی وی باید به عنوان مالیات پرداخت شود. این موضوع در قانون دیده شده و ماده قانونی دارد و باید انجام شود؛ البته تغییر این ماده قانونی باید در مجلس بررسی و در آنجا اصلاح شود و در حال حاضر امکان تغییر این قانون وجود ندارد.

مهدلو افزود: شخصی که حقوق بگیر است، تنها از یک محل دریافتی دارد، اما زمانی که شخصی حق التدریس باشد، پیش بینی این می شود که وی از چندین محل مبالغی دریافت می کند، بنابراین به موجب قانون باید مالیات بپردازد، اما اگر لیست حقوق برای این اشخاص رد شود و یا اگر قانون در مجلس تغییر و اصلاح شود، امکان معافیت مالیاتی وجود دارد.

وی در مورد راهکار این موضوع، گفت: اجرا کننده قانون هستیم و برای رفع مشکلات باید اطلاعات کافی و شفاف باشد. در صورتی که داده های اطلاعاتی شفاف در اختیار باشد، می توان با عدالت بیشتری برخورد کرد.

اصفهان حدود ۸ درصد وصولی مالیات کشور را به خزانه واریز می کند

به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان، در دنیا یکی از وظایف مالیات، تامین عدالت و دیگری تامین بودجه است و مالیات دریافتی، صرف امور جامعه می شود و خدمات آن به همه می رسد و افراد با درآمد بالا باید مالیات بیشتری پرداخت کنند و خدمات به افراد ضعیف تر جامعه ارائه می شود و عدالت در این میان ایجاد می شود.

وی در مورد اداره دارایی استان و اینکه گفته می شود، اصفهان نگاه ملی به دریافت مالیات دارد و به میزان مالیاتی که وارد خزانه می کند، بودجه دریافت نمی کند، توضیح داد: اینکه اصفهان دومین مالیات دهنده کشور است، کاملا درست است، اما اینکه اصفهان مالیات را وصول می کند و به خزانه واریز می کند باید بودجه بیشتری دریافت کند، درست نیست. اگر با این نیت باشد، بالغ بر ۵۵ درصد وصول مالیات کشور را تهران انجام می دهد، بنابراین آیا باید ۵۵ درصد بودجه کشور به تهران اختصاص یابد؟ این صحیح نیست؛ زیرا تهران، استانی برخوردار است و از سوی دیگر اصفهان نیز همین شرایط را دارد.

وی ادامه داد: اصفهان حدود ۸ درصد وصولی کشور در بخش مالیات را به خزانه واریز می کند، از سوی دیگر بیش از ۵۰ درصد کل مالیاتی که در سال دریافت می کند، تنها صرف هزینه های جاری آن استان است، اما نگاهی که وجود دارد در مورد بودجه های عمرانی است که در سال های گذشته به دلیل شرایط موجود بسیار کاهش یافته بود.

مهدلو تصریح کرد: امسال برای نخستین بار هر استانی که بیشتر از سهمیه میزان درآمدهای مالیاتی خود، درآمد داشته باشد، بودجه بیشتری در بخش عمران به آن استان اختصاص می یابد.

هدف از دریافت مالیات در بورس

وی همچنین در خصوص عدالت مالیاتی در بازار بورس، نیز توضیح داد: در مورد بورس قانون این است که از نیم در هزار هر معامله ای مالیات مقطوع گرفته شود. این قوانین بی عدالتی نیستند، بلکه قانونگذار هدفی از وضع این قانون داشته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: هدف قانون این بوده که پول وارد تولید شود و سناریوی اقتصادی پشت آن دارد. برای مالیات در بورس نیاز به قانون است و قانون حاضر جاری است. در دنیا هدف این است که نقدینگی به جای دلالی و واسطه گری به بازار سرمایه وارد شود.

بسته حمایتی اداره کل مالیات از فعالان اقتصادی در دوران کرونا

به گفته مهدلو، فرهنگ سازی و افزایش آگاهی و آموزش جامعه در پرداخت مالیات به سود تمام  افراد است و جهت توسعه عدالت اجتماعی به کشور و نظام کمک می کند، البته در این زمینه نقش رسانه به عنوان آگاهی دهنده بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین در خصوص حمایت اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان در دوران کرونا از بخش تولید، گفت: طی سه سال گذشته تاکنون اداره کل امور مالیاتی برای فعالان اقتصادی و تولیدی استان بسته حمایتی مالیاتی ارائه کرده است که این موجب رضایتمندی مودیان شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: به هیچ وجه اداره مالیات موجب بسته شدن یک واحد تولیدی در اصفهان نشده است، اما در برخورد با کسانی که کتمان درآمد دارند با جدیت وارد عمل می شویم.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.