stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 144524
  • 18 تیر 1399 - 11:55
2

توافق اعضا بر سر اعلامیه هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل

توافق اعضا بر سر اعلامیه هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل

۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل بر سر اعلامیه گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان به توافق دست پیدا کرده و با یادآوری موفقیت‌ها و شکست‌های آن متعهد به ایجاد یک جهان پساکرونایی عادل‌تر، همکاری بیشتر و محافظت از زمین شدند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تیجانی محمد-بنده، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه این توافق را به موجب نامه‌ای به اعضای سازمان ملل اعلام کرد. او گفت، این اعلامیه در جریان گرامیداشت رسمی سالگرد تاسیس سازمان ملل در ۲۱ سپتامبر که به خاطر شیوع کروناویروس به صورت مجازی برگزار خواهد شد، تصویب می‌شود.

سازمان ملل که بعد از وحشتهای جنگ جهانی دوم با هدف نجات نسل‌های آینده از بلای جنگ تشکیل شده، در این اعلامیه به عنوان تنها سازمان جهانی که مایه امید بسیاری از مردم برای یک جهان بهتر و قادر به رقم زدن آینده‌ای مطلوب برای بشر است، تحسین شده است.

در این اعلامیه همچنین تصریح شد که هیچ نهاد جهانی دیگری مشروعیت و یا قدرت کنار هم جمع کردن رهبران و افراد از تمامی اقشار و تاثیری مشابه تاثیر سازمان ملل را ندارد.

در اعلامیه مذکور عنوان شد: کمتر زمانی بوده که فوریت فعلی برای جمع شدن همه کشورها نزد یکدیگر با هدف عملی ساختن وعده اتحاد ملتها در آن حس شده باشد.

اعضای سازمان ملل ضمن تحسین از دستاوردهای این سازمان گفتند، “حتی در زمانهای تنش و چالشهای جهانی بزرگ سازمان ما به تسهیل رفع استعمارگری، حمایت از آزادی، شکل دهی به هنجارهای توسعه بین المللی و تلاش برای ریشه کنی بیماری‌ها پرداخته است.

آنها گفتند: سازمان ملل به فروکش کردن ده‌ها درگیری، نجات جان صدها هزار نفر از طریق اقدامات انساندوستانه و تامین تحصیل شایسته کودکان برای میلیون کودک در جهان کمک کرده است. این سازمان تلاش داشته تا از تمامی آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر برای همه از جمله حقوق برابر برای زنان و مردان حمایت و محافظت کند.

این کشورها خاطرنشان کردند، طی چند دهه بیش از یک میلیون زن و مرد در بالغ بر ۷۰ عملیات صلحبانی سازمان ملل در سراسر جهان خدمت کرده‌اند.

آنها تاکید کردند: جهان آلوده نابرابری فزاینده، فقر، گرسنگی، درگیری‌های مسلحانه، تروریسم، ناامنی، تغییرات آب و هوایی و همه گیری بیماری است. کشورهایی که از همه فقیرتر و توسعه نیافته‌تر هستند عقب افتاده‌اند، روند استعمارزدایی کامل نیست و مردم مجبور به دست زدن به سفرهای خطرناک با هدف جستجو برای پناهندگی و امنیت هستند. همه این مسائل لزوم عمل بیشتر را نشان می‌دهد نه عمل کمتر.

این اعضای سازمان ملل گفتند همه گیری کووید ۱۹ تبدیل به بزرگترین چالش جهانی در تاریخ سازمان ملل در عرض چند هفته شده است.

در این اعلامیه عنوان شد: چندجانبه گرایی یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت در ضمن تقویت تلاشها برای برابری بیشتر، انعطاف پذیری بیشتر و پایداری بیشتر در جهان است. سازمان ملل باید در مرکز تلاشهای ما باشد.

قرار بوده این اعلامیه تا ۳۰ ژوئن تصویب شود اما دیپلماتها گفتند این مورد به دلیل درخواست آمریکا برای تغییر ارجاع به توافق ۲۰۱۵ پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوا به تاخیر افتاد.
انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.