stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 144188
  • 17 تیر 1399 - 13:48
0
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

اطفال زیر یک سال، گروه پر خطر در ابتلا به کرونا / تا کنون مرگ و میر کودکان کرونایی نداشتیم

اطفال زیر یک سال، گروه پر خطر در ابتلا به کرونا / تا کنون مرگ و میر کودکان کرونایی نداشتیم
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:کمترین سن فوتی در بین اطفال در اصفهان را حدود ۱۵ روزه اعلام و تصریح کرد: با توجه به مطالعه همه‌گیری کرونا در سایر کشورها نیز مشخص می‌شود که اطفال زیر یک سال بویژه نوزادان زیر یک ماه در گروه پر خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و ایمنی آنها نسبت به این ویروس بالا نیست.
قلم | qalamna.ir :

پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال، کمترین سن فوتی در بین اطفال در اصفهان را حدود ۱۵ روزه اعلام و تصریح کرد: با توجه به مطالعه همه‌گیری کرونا در سایر کشورها نیز مشخص می‌شود که اطفال زیر یک سال بویژه نوزادان زیر یک ماه در گروه پر خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و ایمنی آنها نسبت به این ویروس بالا نیست.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی، امریکا و چین نیز بیشتر مرگ و مر و بستری ناشی از کرونا در کودکان زیر یک سال بویژه زیر یک ماه بوده است، تصریح کرد: آنها گروه پر خطری در این زمینه هستند و بیماری می‌تواند بصورت ناگهانی در آنها بروز پیدا کرده و به سرعت پیشرفت کند.

مصطفوی درباره اینکه ویروس کرونا چگونه به این اطفال سرایت کرده است، توضیح داد: در بیشتر موارد، سابقه تماس با فرد مبتلا وجود داشته است و بطور معمول پدر و مادر یا پدر بزرگ و مادر بزرگ آنها در ابتدای بیماری که فاقد علامت شدید بوده اند و خودشان هم اطلاع از بیماری نداشتند با این کودکان تماس داشتند و با پیشرفت بیماری و بررسی انجام شده، متوجه بیماری خودشان شدند که پس از بروز علائم در کودکان و گزارش سابقه تماس با افراد مذکور، بیماری در این اطفال تشخیص داده شد.

 این پزشک با اشاره به اینکه تا مدتی پیش بیشتر نگرانی از ابتلای کودکان به کرونا مربوط به درگیری ریه‌ها و تنگی نفس آنها بود، گفت: اما در روزهای اخیر برخی از موارد ابتلا، دارای علائم شبه کاوازاکی نیز بودند.

کاوازاکی التهاب رگ‌ها است که باعث تنگ شدن رگ‌ها و کاهش خون‌رسانی به اعضای حیاتی می‌شود.

مصطفوی این علائم را تب، قرمزی چشم، ضایعات پوستی و تورم دست و پا، توده گردنی و قرمزی شدید لب و زبان  عنوان و اضافه کرد: بیماری شبه کاوازاکی کرونا معمولا با تب بالا همراه است که بیشتر از سه تا پنج روز طول می‌کشد، برخی از ارگان‌های بدن از جمله قلب، ریه، مغز، سیستم خونساز و دستگاه گوارش دچار اختلال فعالیت می شود و ممکن است کودک دچار کاهش سطح هوشیاری و فشار خون و تنگی نفس شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون کودکانی ‌که دارای علائم شبه کاوازاکی بودند در همه موارد بهبود یافتند، خاطرنشان کرد: تا کنون مرگ و میر در این زمینه نداشتیم.

این پزشک با اشاره به اینکه در روزهای اخیر بیشتر موارد ابتلا به بیماری شبه کاوازاکی کرونا در کودکان در رده سنی هفت تا ۱۲ سال است، افزود: با توجه به کم بودن تعداد کودکان مبتلا به کرونا در اصفهان بیشتر تخت‌های بستری بخش ویژه اطفال خالی است و از نظر خدمات‌رسانی به آنها مشکلی وجود ندارد.

عمادالاسلامی فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در اصفهان نیز خاطرنشان کرد که تا کنون بیشتر کودکان مشکوک یا مبتلا به کرونا با قرنطینه خانگی و رعایت دستورهای درمانی و بهداشتی بهبود یافتند و درصد کمی از آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بر اساس آمار جهانی شدت درگیری کودکان با بیماری کرونا حدود ۱۵ درصد است. 

هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.