stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
  • کد خبر : 141949
  • 10 تیر 1399 - 13:55
2

رایزنی رهبران منطقه “ساحل” و فرانسه درباره کمپین مقابله با افراط‌گرایان

رایزنی رهبران منطقه “ساحل” و فرانسه درباره کمپین مقابله با افراط‌گرایان

رهبرانی از پنج کشور غرب آفریقا و متحدشان فرانسه امروز (سه‌شنبه) برای مشورت درباره تلاش‌هایی که دستخوش مشکلات و درگیری است، به منظور ریشه‌کنی تهاجم افراط‌گرایی در منطقه غرب آفریقا نشستی برگزار می‌کنند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، روسای جمهوری این پنج کشور حوزه غرب آفریقا و رئیس جمهوری فرانسه تقریبا شش ماه پس از راه‌اندازی مجدد کمپین خود در پائو، جنوب غربی فرانسه در نوآکشوت، پایتخت موریتانی به ارزیابی کلی در این باره می‌پردازند.

از آن زمان، افراط‌گرایان به حملات روزانه خود ادامه داده‌اند؛ گرچه یکی از رهبران کلیدی آن‌ها کشته شده و دو گروه شبه‌نظامی نیز با هم اختلاف دارند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه میزبان نشست ژانویه بود تا به تضمین تعهد عمومی از جانب کشورهای بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجر در زمانی بپردازد که نگرانی‌ها در فرانسه به ویژه پس از کشته شدن ۱۳ سرباز این کشور در سقوط هلیکوپتر شدت یافته است.

شبه‌نظامی‌گری در شمال مالی در ۲۰۱۲ و در جریان اقدامات جدایی‌طلبان طوارق آغاز شد.

با وجود حضور هزاران نیروی سازمان ملل و فرانسه، درگیری‌ها به مرکز مالی، بورکینافاسو و نیجر نیز رخنه کرد و باعث درگیری‌های بیشتر بین گروه‌های قومی و گسترش آن به سمت جنوب نیز شد. هزاران سرباز و غیرنظامی کشته شده، صدها هزار تن مجبور به فرار از خانه‌هایشان شدند و افتصاد در این سه کشور بدتر شده است.

ماکرون یک سفر یک روزه به موریتانی برای حضور در این نشست دارد.

گرچه انتظار می‌رود که گفت‌وگوها چند ساعت بیشتر ادامه نیابد اما این مذاکرات نخستین بار از زمان پاندمی ویروس کروناست که باعث می‌شود تا روسای جمهوری این پنج کشور به انضمام رئیس جمهوری فرانسه حضوری با یکدیگر دیدار کنند.

یکی از اولویت‌های این نشست، بررسی امور در منطقه‌ای موسوم به “سه مرزی” است که محل اصلی افراط‌گرایی بین کشورهای بورکینافاسو، نیجر و مالی به شمار می‌رود.

فرانسه که ۵۰۰ سرباز را به هیات ساحل اضافه کرد، رهبری مشترک این کمپین مقابله با افراط‌گرایی در منطقه را بر عهده دارد که گروهی منشعب از داعش به رهبری ابو ولید الصحراوی هدف قرار می‌دهد. اوایل ماه جاری میلادی، نیروهای فرانسه در شمال مالی با کمک پهپاد آمریکایی عبدالمالک دروکدل، رهبر القاعده در مغرب اسلامی را کشتند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.