stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 141925
  • 10 تیر 1399 - 13:21
0

تشکیل کلوب خریداران قدرتمند نفت در چین

تشکیل کلوب خریداران قدرتمند نفت در چین

شرکت‌های نفتی دولتی چین در حال رایزنی برای متحد شدن و افزایش قدرت چانه‌زنی در خرید نفت هستند.

قلم | qalamna.ir :

این گروه که شامل شرکت‌های سینوپک، CNOOC، پتروچاینا و سینوچم است، حمایت دولت مرکزی را کسب کرده و در اولین گام خود به عنوان یک خریدار جمعی، به خرید محموله‌های نفت روسیه و آفریقا در بازار محموله‌های تک اقدام می‌کند.

اگر این اتحاد به نتیجه برسد، این چهار شرکت قدرت چانه زنی زیادی پیدا خواهند کرد. شرکت‌های سینوپک، CNOOC، پتروچاینا و سینوچم مجموعا بیش از پنج میلیون بشکه در روز نفت خام وارد می‌کنند که ۲۰ درصد آن تولید روزانه اوپک است.

ایده تشکیل چنین گروهی نخستین بار در سال گذشته مطرح شد اما به نظر می‌رسد اکنون که شیوع ویروس کرونا تقاضا برای نفت را در بازارها ضعیف کرده، زمان مناسبی برای آزمودن آن است.

غول‌های نفتی دولتی چین در بدترین مقطع شیوع ویروس کرونا برای حفظ نرخ وارداتشان تحت قراردادهای بلندمدتی که با صادرکنندگانی نظیر عربستان سعودی و امارات متحده عربی داشتند، به سختی تلاش می‌کردند. این گروه بندی نشان می‌دهد که غول‌های نفتی چینی خواهان انعطاف پذیری بیشتری در آینده هستند تا در قید و بند قراردادهایی که به فروشندگان قدرت تصمیم‌گیری درباره حجم نهایی تخصیص نفت به خریدار را می‌دهد، نباشند.

شرکت‌های نفتی دولتی چین از جمله شرکت‌هایی بودند که از بحران شیوع کووید ۱۹ به شدت متضرر شده‌اند. این شرکت‌ها ضرر سنگینی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ داشتند و هزینه سرمایه در سال جاری را به دلیل ریزش قیمت نفت و سقوط تقاضا برای سوخت که درآمدهای آنها را کمتر کرده است، کاهش داده‌اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، انتظار می‌رود درآمد آنها در سال میلادی جاری همچنان ضعیف بماند و در ماه‌های آینده به ضررشان افزوده شود. با این حال چشم انداز بلندمدت به دلیل حمایت دولت و دستور به شرکت‌های چینی برای افزایش تولید نفت و گاز روشن‌تر است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.