stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 141860
  • 10 تیر 1399 - 11:59
3
کارشناس ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان خبر داد:

تولید نهال استاندارد و مجوزدار در همدان

تولید نهال استاندارد و مجوزدار در همدان
کارشناس ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان به ضرورت تولید نهال های استاندارد و مجوزدار تاکید کرد و گفت: در استان همدان 6 نهالستان فعال فضای باز هسته‌دارها، دانه دارها دانه ریز ودرختان مثمر وغیرمثمر (نهالستان احیایی و نهالستان انگور ملایر) و نهالستان های فضای بسته گردوی پیوندی وجود دارد.
قلم | qalamna.ir :

محمدصادق روحانی در گفت و گو با خبرنگار قلم، با اشاره به احداث نهالستان های استاندارد و مجوزدار در این مرکز، عنوان کرد: با توجه به نیاز استان بری احداث و ترمیم باغ ها، هر ساله بیش از ۵۰۰ هزار اصله نهال، در سطح استان برای کاشت مورد نیاز است که متاسفانه در چند سال اخیر شاهدیم که نهال هایی را به صورت غیراستاندارد از استان های آذربایجان غربی و کرج در حاشیه شهرها عرضه می شود.

وی در این راستا به ضرورت تولید نهال های استاندارد و مجوزدار تاکید کرد و گفت: در استان همدان ۶ نهالستان فعال فضای باز هسته‌دارها، دانه دارها دانه ریز ودرختان مثمر وغیرمثمر (نهالستان احیایی و نهالستان انگور ملایر) و نهالستان های فضای بسته گردوی پیوندی وجود دارد.

روحانی با بیان این که بزرگترین تولیدکننده گردوی پیوندی در خاورمیانه، در روستای مرادآباد تویسرکان است، تصریح کرد: از باغ مادری پیوندک هایی برای گلخانه تولید می شود که سال گذشته، این نهالستان بالغ بر ۱۰۰ هزار شناسه تولید و بالغ بر ۸۰ هزار شناسه استاندارد از ما دریافت کرد.

کارشناس ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان این که در سال گذشته تعداد ۲۴۰ هزار نهال در این نهالستان تولید شده است، ادامه داد: ۱۸۳ هزار مورد آن قابل شناسه بود.

روحانی با تاکید بر این که در سال جاری با توجه به این که نهال های تولیدی مورد رضایت مشتریان بوده است، حجم تولید را افزایش داده ایم، گفت: ۵۰۰ هزار اصله نهال را امسال تولید کرده ایم که قابل عرضه به بازار هستند.

وی در این راستا تاکید کرد: درحال حاضر در سطح شهر همدان طی هماهنگی های به عمل آمده با شهرداری، مراکز عرضه گل و گیاه را نسبت به فروش نهال های دارای مجوز و شناسه دار مجاب کرده ایم.

کارشناس ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در پایان این بازدید، ضمن گلایه مندی از عدم آگاهی نسبت به نهال های شناسه دار، تصریح کرد: اگر نهال شناسه دار تهیه شود، هم رقم و هم نوع محصول قابل شناسایی است و در صورت مغایرت، می توان از نهالکار شکایت کرد یعنی به نوعی ضمانت فروش در این زمینه وجود دارد اما در نهال های فاقد مجوز چنین امری قابل پیگیری نخواهد بود.

هشتگ: , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.