stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 141828
  • 10 تیر 1399 - 12:01
4
بمناسبت روز ملی صنعت و معدن:

تصمیماتی که در یک شب اتخاذ می‌شود بلای جان تولیدکنندگان است/ معافیت‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی به رونق تولید کمک می‌کند

تصمیماتی که در یک شب اتخاذ می‌شود بلای جان تولیدکنندگان است/ معافیت‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی به رونق تولید کمک می‌کند
دهم تيرماه، بر پايه‌ مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن ناميده شده‌است، اختصاص اين روز، فرصت مناسبی است تا به مهم‌ترين موتور محركه‌ اقتصاد يعنی بخش صنعت و معدن، نگاهی انديشمندانه شود.
قلم | qalamna.ir :

قلم، بخش صنعت و معدن، در مقام عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، نقش بسزائی دارد، در سال ۱۳۵۷ با اوج گیری و سپس پیروزی انقلاب اسلامی معدن کاری و توسعه صنایع نیز مانند سایر فعالیتهای تولیدی به لحاظ تغییر و تحولات بنیادی در کشور دچار رکود گردید.

بعد از تدوین و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی، بر اساس اصول ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی، برای جلوگیری از اتلاف ذخائر معدنی، شورای انقلاب اسلامی طی مصوبه ای از صدور اجازه بهره برداری جدید و یا تمدید مدت پروانه های قبلی ممانعت نمود و وزارت صنایع و معادن موظف شد که قانون جدید معادن را تدوین نماید.

کشور ما ایران، با در اختیار داشتن منابع و ذخایر سوختی و هم‌چنین دیگر مواد معدنی مورد نیاز صنایع مختلف، از کشورهای غنی دنیا به شمار می‌آید.

استخراج معادن و معدن‌کاری و توسعه‌ صنعت در زمینه‌های گوناگون صنعتی، از دیرباز در کشور ما متداول بوده است، تاریخ‌نگاران نوشته‌اند که مردم ایران، از اولین کسانی بوده‌اند که مس را استخراج و ذوب کرده‌اند.

آثار بسیاری از حفاری‌های عظیم که در بیش‌تر معادن ایران و بخصوص معادن سرب و مس دیده می‌شود، نمونه‌های باقیمانده از ظروف و وسایل فلزی نیز، نشانگر فعالیت‌های گسترده‌ معدنی و صنعتی می‌باشد.

انقلاب صنعتی در ایران

با وقوع انقلاب صنعتی، تقریبآَ در کلیه‌ زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، داروئی، دفاعی، الکترونیک، بهداشتی و …، مواد معدنی و کانی‌های اقتصادی به عنوان مواد اولیه یا مواد خام و همچنین توسعه‌ صنایع، نقش بسیار مهمی بازی می‌کنند و درمجموع یکی از رکن‌های اصلی در اقتصاد هرکشور شمرده می‌شوند، بدیهی است که این‌گونه ثروت‌های خدادادی و سرمایه‌های ارزشمند، باید به نحوی مورد استفاده قرار گیرند که ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، با به کارگیری روش‌های اصولی و صحیح، حداکثر منافع از برداشت آن‌ها حاصل گردد.

به طور کلی رسیدن به اتحاد و اتفاق نظر و اتخاذ شیوه های هماهنگ شده برای توسعه صنعتی اولین و مهمترین گام همکاری هر دو بخش دولتی و غیر دولتی است این پدیده مثبت و کارساز بر پایه همکاری و وحدت رویه ملی، می تواند جهش کمی و کیفی فعالیت های تولیدی صنعتی کشور را به ارمغان بیاورد.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، بر مسئله‌ رونق تولید ملی تأکید داشتند و گفتند: «بنده معتقدم که علاج مشکلات کشور، کلید حلّ معضلات کشور عبارت است از ترویج تولید داخلی در بخشهای مختلف.» ۱۳۹۸/۰۸/۲۸

مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی بیانیه‌ گام دوم انقلاب نیز با آسیب‌ شناسی عملکرد اقتصادی انقلاب اسلامی در چهار دهه‌ گذشته به درستی علت اصلی مشکلات موجود از جمله، بیکاری جوانان، فقر درآمدی در طبقه‌ ضعیف و… را وجود «عیوب ساختاری» در اقتصاد ایران دانسته اند، عیوبی که اگر اصلاح شوند، سهم سایر عوامل نظیر تحریم را تا حدِ بی‌تأثیری کاهش خواهند داد.

ایشان با برشمردن برخی از این عیوب نظیر «وابستگی اقتصاد به نفت»، «نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی»، «استفاده‌ اندک از ظرفیت نیروی انسانی کشور»، «عدم ثبات سیاست‌های اجرائی اقتصاد»، «عدم رعایت اولویت‌ها» و… تلاش کردند لوازمِ شکوفایی اقتصاد کشور را برشمارند، لوازمی که اگر فراهم شوند، یقیناً یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن «رونق تولید ملی» خواهد بود.

با آغاز سال ٩٩، حضرت آیت الله خامنه ای، در پیامی به ‌مناسبت آغاز سال جدید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کردند.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، خطاب به دست‌اندرکاران تاکید کردند: «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به ‌وجود‌‌ آید.»

رهبر معظم انقلاب، سوم فروردین نیز در سخنرانی تلویزیونی که به‌صورت زنده پخش شد، در تبیین دستور کار سال جدید گفتند: «جهش تولید یکی از ابزارهای قوی‌شدن است.»

اکنون باتوجه به توصیه‌ ها و تأکیدات رهبر انقلاب بر جهش تولید، باید دید مسؤلین امر چه برنامه ای را برای تحقق شعار سال و رفع موانع موجود در سال جدید دارند و از آنجا که صنعت نقش مهمی در جهش تولید دارد، خبرنگار قلم بمناسبت روز ملی صنعت و معدن به سراغ رئیس خانه صنعت و معدن رفت تا مشکلات موجود تولید کنندگان را بررسی کند که در ادامه می‌خوانید.

تصمیماتی که در یک شب اتخاذ می‌شود بلای جان تولیدکنندگان است/ معافیت‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی به رونق تولید کمک می‌کند

جهانبخش شکری در گفت و گو با خبرنگار قلم اظهار داشت: طی دوسال گذشته مقام معظم رهبری سال را بر تولید نامگذاری کرده اند که این نشان دهنده نقش مهم تولید در اشتغال و اقتصاد کشور است.

رئیس خانه صنعت و معدن افزود: با حضور آیت الله رئیسی بعنوان رئیس قوه قضائیه، ایشان تصمیمات خوبی همچون عدم تملک واحدهای صنعتی توسط بانک ها و ایجاد شعبه های شواری حل اختلاف در شهرک های صنعتی اتخاذ کردند که اینها می‌تواند مؤثر باشد.

وی بیان کرد: امسال باوجود رکود اقتصادی و کرونایی، اما نسبت به سال گذشته وضعیت تولید بهتر است اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد که جهت رسیدن به وضعیت مطلوب باید رفع شوند.

رئیس گروه صنعتی شکری تصریح کرد: حل مشکلات زمان‌بر است اما اصل مهم این است که مسؤلین باید به تولید اهمیت دهند، ارائه وام های ارزان قیمت، معافیت مالیاتی و تأمین اجتماعی می‌تواند به تولیدکنندگان در جهت رسیدن به جهش تولید کمک کند.

شکری در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته ارز های ارزان به برخی استان ها ارائه می‌شد اما استان‌های مثل کرمانشاه، کردستان، خوزستان و ایلام که در هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی داشته اند نتوانستند استفاده و توسعه پیدا کنند.

رئیس خانه صنعت با اشاره به نقش مهم صادرات در اقتصاد کشور گفت: گمرکات ما باید بصورت ٢۴ ساعته و با تجهیزات و امکانات بهتری عمل کنند چراکه بحث صادرات بسیار مهم است و می‌تواند باعث ارز آوری به کشور شود.

این فعال اقتصادی و صنعتی ادامه داد: نباید بخشنامه ها در یک شب اعلام شود، واحدهای تولیدی اقدام به تولید می‌کنند بازار خارجی ایجاد می‌کنند اما در یک شب بخشنامه صادر می‌شود که فلان کالا نباید صادر شود درصورتی که نباید مانع صادرات شد چراکه بازار از دست آن تولیدکننده خارج می‌شود.

شکری در پایان اظهار داشت: تصمیماتی که در یک شب اتخاذ می‌شود بلای جان تولیدکننده است، لذا مسؤلین امر باید از اتاق بازرگانی، خانه صنعت و تولیدکنندگان مشورت بگیرند چراکه در بطن کار هستند و این مشورت ها می‌تواند به تولید و صنعت کمک شایانی داشته باشد.

قلم: باتوجه به نقش مهم صنعت در اشتغال و اقتصاد و تأکیدات مقام معظم رهبری بر این امر، باید دید که مسؤلین در سال جهش تولید چه برنامه های را جهت رونق تولید و صنعت اتخاذ خواهند کرد. 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار نازی حاجی علی اکبری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.