stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 141800
  • 10 تیر 1399 - 10:19
3

چطور در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

چطور در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

اشخاص حقیقی و حقوقی با ۲ شیوه می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند: ۱) سرمایه‌گذاری مستقیم، ۲) سرمایه‌گذاری غیرمستقیم.

قلم | qalamna.ir :

بنابراعلام سبدگردان آسمان، شما در روش سرمایه‌گذاری مستقیم شخصا اقدام به خرید و فروش سهام و دیگر دارایی‌های قابل معامله در بازار سرمایه می‌کنید.

سرمایه‌گذاری مستقیم

این شیوه به دلیل ماهیت نوسانی بورس نیاز به مهارت بالایی دارد. دانش مالی، تخصص، تجربه و وقت کافی لازمه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام است؛ فراهم نبودن لازمه‌های مذکور موجب افزایش ریسک اشخاص می‌شود که در نتیجه استرس بالایی را بر سرمایه‌گذار تحمل می‌کند.

حال با توجه به بازدهی مناسب بازار سهام در مقایسه با بازارهای مسکن، طلا، ارز و خودرو، اگر بخواهید در بورس سرمایه‌گذاری کنید، اما ویژگی‌های بالا را نداشته باشید، راهکار چیست؟ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم راهکار مناسب و مطمئن خواهد بود.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

اشخاصی که دانش مالی، تخصص، تجربه و وقت کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند،  مدیریت سرمایه خود را به دست افرادی می‌سپارد که هم مهارت و دانش مالی بالایی دارند و هم بیشتر وقتشان را مستقیما صرف بررسی و تحلیل گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند.

درنتیجه سرمایه شما توسط یک تیم حرفه‌ای مدیریت خواهد شد. خدمات مالی اراده‌دهنده سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شامل سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

 سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی تصمیم به فروش، خرید و یا نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه‌گذار معین توسط سبدگردان، در قالب قراردادی مشخص، به‌منظور کسب سود برای سرمایه‌گذار است.

به این صورت که شرکت سبدگردان مسئولیت مدیریت دارایی سرمایه‌گذار را بر عهده می‌گیرد و به نیابت از او و با استفاده از دانش و تجربه‌ای که دارد، عملیات خرید، فروش و نگهداری سهم یا اوراق بهادار را انجام می‌دهد.

مدیر صندوق با توجه به شخصیت، ذهنیت و ذائقه مالی سرمایه‌گذار، سبدی از دارایی‌هایی چون سهام، طلا، اوراق با درآمد ثابت و … را چیدمان می‌کند و طی قراردادی یک‌ساله، استراتژی‌های مناسب را جهت کسب مطلوب‌ترین بازدهی پیاده می‌کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در کنار سبدگردانی اختصاصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز یکی از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تجمیع وجوه سرمایه‌گذاران و در اختیار داشتن منابع مالی گسترده و با استفاده از دانش و تخصص مدیریت سبد دارایی، تلاش می‌کند این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم ‌کند تا با دارایی مورد نظر خود (هرچند اندک) در سبدی متنوع از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاری کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

تفاوت سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

۱- در سبدگردانی یک سبد به‌صورت اختصاصی به هر فرد تخصیص داده می‌شود؛ اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه افراد مختلف (نه یک فرد) جمع‌آوری‌شده و در صندوق قرار می‌گیرد.

۲- هزینه‌های خدمات سبدگردانی به‌این‌علت که به‌صورت اختصاصی برای شما سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند بالاتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؛ اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هزینه‌های آن بین افراد تقسیم می‌شود.

۳- در سبدگردانی اختصاصی خرید و فروش بسته به ریسک‌پذیری شخص سرمایه‌گذار انجام می‌شود که مختص خود اوست، در حالی‌ که مدیر صندوق، خرید و فروش را با توجه به سود و زیان و ریسک‌پذیری کل سرمایه‌گذاران صندوق انجام می‌دهد و معمولا خرید با پایین‌ترین ریسک را در نظر می‌گیرد.

۴- تفاوت در حداقل مقدار سرمایه‌گذاری؛ در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با خرید یک واحد سرمایه‌گذاری می‌توان وارد بازار سرمایه‌گذاری شد، در حالی‌ که برای استفاده از خدمت سبدگردانی اختصاصی معمولا، نیاز به سرمایه‌گذاری حداقل یک میلیارد تومانی است؛ بنابراین اگر وقت و دانش و پول کمی برای شروع دارید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه بهتری برای ورود به بازار هستند.

۵- تفاوت بعدی مربوط به دریافت کارمزد است. عموما سبدگردانی اختصاصی به دلیل هزینه‌های بیشتری که به مدیر سبد تحمیل می‌کند، کارمزد بالاتری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد.

شرکت‌های مدیریت دارایی

۶  گروه شرکتی از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز می‌گیرند که مهم‌ترین آنها گروه‌های زیر است:

۱- سبدگردان

۲-  مشاوره سرمایه‌گذاری

۳- کارگزاری

۴- تأمین سرمایه

تقریبا همه گروه شرکتی مذکور قادر به دریافت مجوزهای مرسوم فعالیت در بازار سرمایه هستند؛ اما نکته حائز اهمیت تخصص هر کدام از مجموعه‌های بالاست. شرکت‌های سبدگردان به‌صورت تخصصی در زمینه مدیریت دارایی اشخاص فعالیت می‌کنند.

سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهم‌ترین خدمات مالی ارائه‌شده از طرف شرکت‌های سبدگردان است؛ ازاین‌رو، بیشترین تمرکز را روی این ۲ خدمت گذاشته‌اند.

هم‌اکنون ۲۸ شرکت سبدگردان تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند؛ از این گروه، شرکت سبدگردان آسمان به لحاظ قدمت و عملکرد در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. این شرکت طی بیش از ۸ سال فعالیت،  با کسب جایگاه‌های برتر سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نه‌تنها جایگاه متمایزی در بین شرکت‌های سبدگردان پیدا کرده است، بلکه عملکرد قابل‌ رقابتی با شرکت‌های کارگزاری، مشاوره سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه‌ها کشور داشته است.

با توجه به اینکه هم‌اکنون مجموعه‌ای وجود ندارد که به‌صورت رسمی عملکرد شرکت‌های سبدگردان را در حوزه سبدگردانی اختصاصی اعلام کند، بنابراین با استناد به سایت فیپیران (مرجع اعلام عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری) می‌توان شمای کلی از وضعیت شرکت‌ها در حوزه مدیریت دارایی به دست آورد.

پیگیری عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آسمان در سایت فیپیران طی ۸ سال فعالیت، گواهی بر جایگاه این مجموعه در حوزه مدیریت دارایی است.

صندوق آسمان آرمانی سهام

صندوق سرمایه‌گذاری آسمان آرمانی سهام با نماد آساس یکی از صندوق‌های پرطرفدار قابل معامله در بورس (ETF)  است. این صندوق طی سال منتهی به ۵ تیرماه ۱۳۹۹ بیش از ۴۳۵ درصد بازدهی کسب کرده است.

این صندوق رتبه دوم بالاترین بازدهی را برای سال ۹۸ در بین صندوق‌های قابل معامله در بورس به خود اختصاص داده است. سال ۱۳۹۶ نیز رتبه سوم بالاترین بازدهی صندوق‌های قابل معامله در بورس را ثبت کرده است.

برای خرید واحدهای این صندوق شما می‌توانید بعد از ثبت‌نام در سجام و دریافت کد بورسی، از طریق سامانه معاملاتی خود اقدام کرده و حداقل با ۵ میلیون ریال سفارش خرید بگذارید. بازدهی یک ماه گذشته این صندوق حدود ۵۰ درصد بوده و طی ۳ ماه اخیر ۱۴۶ درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است.

صندوق آسمان یکم

صندوق سرمایه‌گذاری آسمان یکم، دیگر صندوق در سهام با ریسک بالای سبدگردان آسمان است. این صندوق طی سال منتهی به ۵ تیرماه ۱۳۹۹ بیش از ۴۰۴ درصد بازدهی محقق کرده؛ این صندوق از مرداد ماه ۱۳۹۱ که فعالیتش را آغاز کرده تاکنون ۶۶۷۳ درصد بازدهی کسب کرده است.

صندوق آسمان یکم سال ۱۳۹۲ رتبه اول کسب بازدهی صندوق‌های در سهام کشور را ثبت کرد و سال ۱۳۹۶ رتبه سوم را به خود اختصاص داد. این صندوق در دیگر سال‌های فعالیت اغلب در جمع برترین‌های این صنعت قرار داشته است.

آسمان یکم، صندوق صدور و ابطالی است و برای سرمایه‌گذاری در آن لازم است که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و پس‌ از آن با ورود به سایت صندوق، به بخش ثبت‌نام رفته و با تکمیل اطلاعات، کد رهگیری دریافت کرد.

صندوق آسمان خاورمیانه

اگر فردی هستید که قدرت تحمل ریسک بالای آسمان آرمانی و آسمان یکم را ندارید، اما علاقه‌مند هستید که در شرایط مناسب از بورس کسب منفعت کنید، صندوق آسمان خاورمیانه را انتخاب کنید.

ناگفته نماند که در بازارهای صعودی نباید از این صندوق انتظاری در حد صندوق‌های آسمان آرمانی و یکم داشت، اما از طرف دیگر بدانید که در زمان ریزش بازار سهام، سپر حمایتی قوی این صندوق دارد.

آسمان خاورمیانه در یک سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد بازدهی کسب کرده است. این صندوق که از سال ۱۳۹۲ فعالیتش را آغاز کرده، بازدهی ۲۸۰۰ درصدی را تا ۵ تیرماه ۱۳۹۹ ثبت کرده است.

این صندوق حائز کسب رتبه برتر صندوق‌های مختلط کشور طی ۴ سال فعالیت بوده است. یک رتبه دومی و ۲ رتبه پنجمی ثمره ۷ سال فعالیت این صندوق است.

صندوق آسمان امید

بورس بازار ریسکی است و نوسان در این بازار جزو ذات آن لحاظ می‌شود؛ بنابراین در این بازار اصل پول و سود تضمین نمی‌شود. تنها استثنایی که در این بازار وجود دارد و تقریبا روی اصل پول هیچ ریسکی وجود ندارد و از سوی دیگر بازدهی نزدیک به بانک را نصیب سرمایه‌گذار می‌کند، صندوق‌های درآمد ثابت است.

صندوق آسمان امید سبدگردان آسمان در این گروه جای دارد. آسمان امید در سال گذشته ۲۷.۶ درصد سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. ورود و خروج در این صندوق بدون نرخ شکست مجاز است.

انتهای رپرتاژ آگهی

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.