stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 141796
  • 10 تیر 1399 - 9:55
3

شورای امنیت حل بحران سد النهضه را به عهده اتحادیه آفریقا گذاشت

شورای امنیت حل بحران سد النهضه را به عهده اتحادیه آفریقا گذاشت

اعضای شورای امنیت در جلسه‌ای درباره سد النهضه بر حمایتشان از تلاش‌های اتحادیه آفریقا برای حل بحران سد النهضه تأکید کردند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، کیلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل که به نیابت از مصر خواهان برگزاری این نشست شده بود، گفت: آمریکا به تلاش‌های اخیر اتحادیه آفریقا برای تسهیل مذاکرات جدید میان سودان، مصر و اتیوپی درباره سد النهضه توجه دارد. این مشکل در شورای امنیت مطرح شده به این دلیل که زمان کوتاه است و فرصت رسیدن به توافق به سرعت از بین می‌رود. ما از این سه کشور می‌خواهیم از اتخاذ هرگونه اقداماتی که می‌تواند حسن نیت برای رسیدن به توافق را از بین ببرد خودداری کنند.

دیگر حاضران در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، نیز تأکید کردند حل کردن این پرونده به عهده اتحادیه آفریقاست.

رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی گفت: اگر طرف‌ها اراده سیاسی برای دادن امتیاز داشته باشند رسیدن به توافق آسان است. امیدواریم مصر، اتیوپی و سودان به تلاش‌هایشان برای رسیدن به توافقی مفید ادامه دهند.

از سوی دیگر سامح شکری، وزیر خارجه مصر گفت: سد النهضه میلیون‌ها مصری و سودانی را تهدید می‌کند. ما اجازه نمی‌دهیم امنیت آبی کشورمان تهدید شود. عدم توافق درباره سد النهضه نزاع‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد. باید برای پایان تحرکات یکجانبه درباره سد النهضه با جدیت اقدام کرد. ما می‌خواهیم به توافق عادلانه برسیم. سد النهضه یک پروژه بزرگ است که اتیوپی آن را بر روی رود نیل ساخته است که می‌تواند امنیت و غذای هر کشور دیگری را در معرض خطر قرار دهد.

وی افزود: ما به شورای امنیت آمدیم تا جلوی تنش بیشتر و اقدامات یکجانبه‌ای که می‌تواند صلح را از بین ببرد بگیریم.

نماینده اتیوپی در سازمان ملل نیز بر مخالفت این کشور با ارجاع این پرونده به شورای امنیت تأکید کرد و گفت که این کشور برای استفاده از منابع خود با روشی معقول تلاش می‌کند.

وی گفت: اتحادیه آفریقا تلاش زیادی درباره این پرونده می‌کند و اراده و مهارت بیشتری برای رسیدن به توافق درباره سد النهضه دارد.

وی از شورای امنیت خواست بگذارد این پرونده در اتحادیه آفریقا حل شود.

نماینده اتیوپی گفت: ما به مصر یا سودان آسیب نمی‌زنیم. هرگونه نزاعی در آینده درباره حقوق آبی بین سه کشور باید به رهبران آن‌ها ارجاع داده شود. مصر اقدامات یکجانبه‌ای اتخاذ کرد.

عمر الصدیق، نماینده سودان در سازمان ملل بر مخالفت خارطوم با هرگونه اقدام یکجانبه‌ای درباره آبگیری سد النهضه تأکید کرد و گفت: رود نیل متعلق به همه کشورهای حوزه آن است و اتیوپی باید برای حل این مشکل همکاری کند. باید قبل از آبگیری این سد به توافقی برسیم تا به زندگی میلیون‌ها تن آسیب نزنیم.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.