stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 141712
  • 10 تیر 1399 - 7:21
2
مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان:

رشد ۷ درصدی معاینات جسد در اصفهان/ آمار خودکشی محرمانه است

رشد ۷ درصدی معاینات جسد در اصفهان/ آمار خودکشی محرمانه است
مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان از محرمانه بودن آمار خودکشی خبر داد و افزود: نمی‌توانیم این آمار را ارائه کنیم ولی به طور کلی خیلی نسبت به قبل تغییر واضحی نداشته است، روش خودکشی نیز بر حسب سن و بوم‌ و دیگر شرایط تغییر می‌کند.
قلم | qalamna.ir :

علی سلیمان‌پور ، اظهار داشت: سازمان پزشکی قانونی برای رسیدگی به پرونده‌هایی که زیرمجموعه قضایی کشور محسوب می‌شود و‌ مرتبط با علوم‌پزشکی است خدمت‌رسانی می‌کند؛ نزدیک به ۳۰ درصد از پرونده‌هایی که در قسمت‌های مختلف قضائی وجود دارد برای ارزیابی و‌ بررسی دقیق به پزشکی قانونی ارسال می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان عنوان کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور بازوی کارشناسی دستگاه قضایی در بررسی پرونده‌هایی است که نیاز به بررسی پزشکی دارند، این موارد حدود یک سوم از کل‌ پرونده‌ها را تشکیل می‌دهند.

۷۵ درصد از مراجعین پزشکی قانونی در حوزه معاینات بالینی و‌ سرپایی

وی با بیان اینکه در پزشکی قانونی استان چهار واحد تخصصی داریم، افزود: حوزه اول مربوط به معاینات بالینی و سرپایی است که ۷۵ درصد از مراجعین ما نیز مختص این حوزه هستند؛ سال گذشته نزدیک به ۱۳۰ هزار پرونده در این بخش مورد بررسی قرار دادیم، تقریباً معادل تعداد پرونده‌هایی است که در سال ۹۷ بررسی کردیم.

سلیمان‌پور تصریح کرد: در تعداد مراجعین به بخش معاینات سرپایی بعد از استان تهران و خراسان رضوی، رتبه سوم در سطح کشور را داشتیم؛ بیشترین آمار بخش مراجعین سرپایی آسیب‌دیدگان نزاع بودند که حدود ۴۱ هزار پرونده در این خصوص داشتیم که نسبت به سال قبل تغییر چشم‌گیری نداشتیم، تقریبا یک سوم از پرونده‌های معاینات سرپایی مربوط به نزاع بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: در خصوص مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی‌، حدود ۲۷ هزار پرونده تشکیل شده که شاهد کاهش حدود ۲.۵ درصدی نسبت به سال گذشته در این بخش هستیم؛ در حوزه مصدومان ناشی از حوادث کار نیز ۲ هزار و ۶۵۰ پرونده در استان تشکیل دادیم که ۴.۵ درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: تعداد ۷۷۷ پرونده سقط درمانی داشتیم که برای ۵۹۲ مورد مجوز صادر شد؛ برای ۱۲۴ مورد مدارک و یا سن بارداری به گونه‌ای بود که صدور مجوز سقط امکان‌پذیر نبود؛ هم‌چنین با کاهش ۳ درصدی پرونده‌های سقط درمانی در سال گذشته مواجه شدیم.

سلیمان‌پور با بیان این که سال گذشته ۶ هزار و ۴۰۰ پرونده در بخش روانپزشکی مورد بررسی قرار گرفت بیان داشت: ۱۲ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ داشت؛ همچنین واحد معاینات اجساد پزشکی قانونی استان اصفهان، گرچه به دلیل پرونده‌هایی که به آن ارجاع می‌شود اهمیت خاصی دارد، اما تنها ۳ یا ۴ درصد از پرونده‌های پزشکی قانونی را تشکیل می‌دهد.

رشد ۷ درصدی معاینات جسد در اصفهان

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: تعداد ۳ هزار و ۶۰۰ معاینه جسد در سال ۹۸ داشتیم که نسبت به سال ۹۷، با رشد ۷ درصدی همراه بود؛ هزار و ۱۳۰ مورد فوت ناشی از تصادفات داشتیم که نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است؛ ۳۵۷ مورد از این تصادفات در معابر درون‌شهری و ۶۸۱ مورد در معابر برون‌شهری اتفاق افتاده است.

وی گفت: در سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از شهروندان، به دلیل سوءمصرف مواد مخدر فوت کردند که نسبت به گذشته رشد ۱۰ درصدی داشت، حوادث ناشی از حوادث کار در سال گذشته ۸۲ قربانی داشت که نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد کاهش داشته است.

۹۳ مورد غرق‌شدگی‌ در استان اصفهان و رشد ۸۰ درصدی نسبت

سلیمان‌پور عنوان‌ کرد: سال گذشته در زمینه مسمومیت با مونوکسیدکربن ۶۲ قربانی در استان داشتیم که علی‌رغم تمام توصیه‌ها، نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشت؛ همچنین ۹۳ قربانی غرق شدگی در سال ۹۸ داشتیم که نسبت به سال ۹۷ رشد ۸۰ درصدی داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۸ تعداد ۲۳۱ مورد سوختگی در استان داشتیم که این میزان سوختگی رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است.

وی گفت: در گذشته جواز دفن فوت طبیعی توسط پزشکان در مراکز درمانی و یا منازل صادر می شد ولی به دلیل ملاحظات مختلف از جمله تعیین علت دقیق علت فوت و ایجاد رویه‌های یکسان، واحد دادپزشک در پزشکی قانونی تشکیل شد که سال گذشته بیش از هزار و ۳۶۰ مورد جواز دفن برای کسانی که به دلایل طبیعی فوت شده بودند، صادر کرد.

سلیمان‌پور افزود: کمیسیون‌های پزشکی قانونی استان اصفهان در پرونده‌هایی که واجد اهمیت ویژه است و یا در مراحل رسیدگی به پرونده نظریه‌ای تنظیم شده، اعتراضی صورت گرفته یا مرجع قضایی قانع نشده، اهمیت زیادی دارند، برخی پرونده‌ها مانند پرونده‌های قصور پزشکی، از ابتدا باید در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان اظهار داشت: سال گذشته بیش از هزار و ۶۰۰ پرونده در کمیسیون های پزشکی پزشکی‌قانونی مورد بررسی قرار گرفت که ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است.

زنان و زایمان، بیشترین پرونده قصور پزشکی را دارد

وی گفت: تعداد ۳۵۷ پرونده قصور پزشکی در پزشکی قانونی استان در سال ۹۸ بررسی شد که از این میان بیشترین پرونده‌های مورد بررسی در رشته تخصص زنان و زایمان و پس از آن پزشکان عمومی و سپس ارتوپد بوده است، در حالی که در یکسری پرونده‌ها قصور احراز شده که بیشترین مورد پزشک عمومی و دندانپزشکی بوده است.

سلیمان‌پور عنوان کرد: در نوعی از پرونده‌ها مادر ادعا می‌کند که پدر فرزند یک فرد خاص است یا پدر مشکوک است که فرزند، فرزند خودش است یا در حادثه‌هایی که مشخصات هویتی فرد از بین می‌رود، نمونه‌ای از جسد و‌ فرد گرفته می‌شود تا واقعیت‌ها مشخص شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه در برخی از پرونده‌ها، بررسی لکه ترشحات یک فرد روی بدن، دستمال یا لباس افراد انجام می‌شود، افزود: اگر متهم یا پرونده ژنتیکی او در دسترس باشد یعنی سابقه‌دار باشد، پروفایل ژنتیکی به‌دست آمده را با پروفایل ژنتیکی فرد متجاوز مقایسه می‌کنیم و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

وی اذعان داشت: در بسیاری از مواقع این اتفاق رخ می‌دهد که مراجع انتظامی، هم‌زمان ۴ نفر را در یک پرونده دستگیر می‌کنند و بنابراین با آزمایش‌های ویژه پزشکی قانونی دقیقا فرد مجرم شناسایی می‌شود.

تجمیع ۵ هزار پروفایل ژنتیکی از زندانیان سابقه‌دار

سلیمان‌پور ‌در خصوص پرونده ژنتیکی گفت: «پرونده ژنتیکی» که در برخی کشورها وجود دارد که پروفایل ژنتیکی افراد به‌ویژه مجرمان سابقه‌دار را در آن ذخیره می‌کنند و در ادامه اگر اتفاقی رخ داد، از DNA فرد که در پرونده اش موجود است، استفاده می‌کنند؛ چند سالی است که در سازمان پزشکی قانونی کشور، در حال گرفتن و تجمیع این نمونه‌ها هستیم و تا به حال حدود ۵ هزار پروفایل را ذخیره کرده‌ایم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: تعداد ۷ هزار و ۴۰۰ نمونه‌گیری از زندانیان سابقه‌دار داشتیم، حدود ۴ هزار پروفایل از این نمونه‌ها استخراج شد و ۹۰۰ پروفایل هم از پروفایل‌های موجود اضافه شد؛ برای امسال نیز انجام بیش از ۷ هزار نمونه از زندانیان سابقه‌دار را در دست کار داریم که در بانک ژنتیکی هویت ایرانیان ذخیره و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی عنوان داشت: هدف‌گذاری اصلی اداره کل پزشکی قانونی، ارائه اظهار نظر کارشناسی باکیفیت صریح و علمی در پاسخ به استعلامات مراجع ذی ربط، در کمترین زمان ممکن و توان با رعایت حداکثری حقوق و کرامت ارباب رجوع است.

سلیمان‌پور اظهار کرد: از اقدامات اصلی که تقریبا برای اولین بار در کشور انجام شد، کنترل کیفی و تضمین کیفیت بود، همچنین جمع‌آوری دستورالعمل‌ها در قالب نرم‌افزار، بازرسی و کنترل دوره‌ای، آموزش و بازخورد مداوم، اقدامات لازم جهت استقرار ایزو ۱۷ هزار و ۲۵ در آزمایشگاه‌های اداره کل و اقدامات لازم جهت استقرار استاندارد ۵S، از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های فعلی در حوزه نیرو انسانی، تجهیزات، منابع مالی و … به هیچ وجه متناسب با شرایط نیست، بیان داشت: گرچه در سال‌های اخیر، اقدامات خوبی انجام گرفته اما هنوز فاصله زیادی با شرایط مناسب داریم.

وی عنوان کرد: در هفت شهرستان از جمله اصفهان، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر،‌ نجف‌آباد، زرین‌شهر و کاشان، ساختمان تملیکی‌ داریم؛ یکی از معضلات ما این است که به غیر از ساختمان مرکزی اداره کل، بقیه ساختمان‌های تملیکی ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی با عمر بیش از ۳۰ سال هستند که اصلا شرایط مناسبی ندارند.

سلیمان‌پور گفت: یکی از اقدامات ما این بود که اقدام به بازسازی و نوسازی این ساختمان‌ها کردیم؛ حدود  هزار و ۲۵۰ متر مربع از ساختمان‌ها را به صورت کامل بازسازی کرده و حدود  هزار و ۳۰۰ متر مربع از فضای اداری را مورد بهینه‌سازی قرار دادیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان اعلام کرد: هم اکنون ۹ پروژه در دست احداث داریم که همکاران ما از روند احداث و کیفیت احداث رضایت دارند؛ در این زمینه بیش از ۱۸ میلیارد تومان هزینه کردیم، پروژه اصفهان فازبندی شد، فاز اول در دستور کار قرار گرفت که از نظر معماری رو به اتمام است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نیروی انسانی در زمینه فنی، تخصصی و اداری کمترین نیرو را در اختیار داشتیم که تعداد خوبی هم جذب شدند، در آزمون سال جاری نیز تعدادی از همکاران اضافه خواهند شد و شرایط امروز، نسبت به گذشته بسیار مناسب است.

تأسیس مرکز پزشکی قانونی در بوئین‌میاندشت و هرند

سلیمان‌پور گفت: درحوزه تجهیزات نیز با پیگیری‌های انجام شده، دستگاه‌های خوبی در تمام مراکز تهیه شد؛ هم‌چنین در بوئین‌میاندشت که تنها مرکزی بود که اداره نداشتیم نیز سال گذشته مرکزی تأسیس شد؛ در شهرستان هرند هم برای پوشش مراجعین بخش شرقی اصفهان مرکز پزشک قانونی ایجاد شد و تلاش شد که خدمات برای افراد سهل‌الوصول باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: واحدی از پزشک قانونی در باغ رضوان حضور دارد که اگر جسدی بود که مشخص شد که مرگ آن غیرعادی است، به آن‌جا ارجاع داده خواهد شد.

وی از محرمانه بودن آمار خودکشی خبر داد و افزود: نمی‌توانیم این آمار را ارائه کنیم ولی به طور کلی خیلی نسبت به قبل تغییر واضحی نداشته است، روش خودکشی نیز بر حسب سن و بوم‌ و دیگر شرایط تغییر می‌کند، مثلا در استان‌های غربی بیشتر خودسوزی و استان های شمالی مسمومیت را در شیوه خودکشی داریم.

روند درمان افراد دارای اختلال جنسی

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با اشاره به اینکه اختلال هویت جنسی اختلالی است که فرد علی‌رغم اینکه از لحاظ بیولوژیکی یک جنسیت دارد اما خود را متعلق به یک جنس دیگر می‌داند، گفت: این موارد در پزشکی قانونی استان مسبوق به سابقه بوده است که درمان را نیز انجام می‌دهند.

سلیمان‌پور افزود: در یکی از شعب دادگستری مراجعه می‌کنند و شعبه آن‌ها را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد، بررسی های لازم و کروموزومی و جسمی انجام می‌شود، روانپزشکان نیز او را مورد بررسی قرار می‌دهند و نهایتا به کلینیک‌های علوم پزشکی معرفی می‌شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان ادامه داد: در دوره‌های چند ماهه تحت مراقبت‌های خانواده درمانی، روان درمانی و مصاحبه قرار می‌گیرند و آن کلینیک تخصصی، نظر خود را به پزشکی قانونی ارائه می‌کند، پس از آن کمیسیونی برگزار می‌شود تا در مورد آن مورد تصمیم‌گیری کنند که می‌تواند با طی این دوره مجوز عمل تغییر جنسیت را بگیرد یا خیر.

وی تأکید کرد: در استان معرفی به روانپزشکان خبره و کارشناسان متخصص در کمیسیون‌ها را داریم، بعد از اینکه مجوز عمل داده شد، فرد می‌تواند در مهلت قانونی که معمولا یکساله است، عمل را انجام دهد ولی اگر در یک سال انجام نداد باید دوباره این دوره‌ها طی شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.