stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 1397
  • 15 شهریور 1394 - 12:00
6

هنری کیسینجر: «توافقنامه» تصویب می‌شود

هنری کیسینجر: «توافقنامه» تصویب می‌شود

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی برنامه جامع اقدام مشترک را بسیار پیچیده توصیف کرد.

قلم | qalamna.ir :

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد در گفت‌وگویی با شبکه سی‌سی‌ تی‌وی چین؛ که به روابط آمریکا و چین اختصاص داشت در پاسخ به سوالی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و این‌که این توافق به یک موضوع سیاسی مهم در آمریکا تبدیل شده است، اظهار کرد: درباره این موضوع مطالبی نگارش کرده‌ام. به نظر من این توافقنامه مورد تصویب قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد که بحث‌های علنی درباره این توافق نباید مربوط به جزئیات، بلکه باید درباره تاثیرات توافق باشد.

این دیپلمات کهنه‌کار آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که این توافق را مهمترین توافق عدم اشاعه در تاریخ توصیف کرده است، گفت: باید صبر کرد و دید. این توافق بسیار پیچیده است. من تشویش خود را بیان کرده‌ام که ایران به عنوان یک تولید کننده مهم فناوری هسته‌ای شناخته می‌شود. اگر همه مفاد توافق به دقت اجرا شوند و اگر ایران و آمریکا نتایج سیاسی این توافق را بکار گیرند، در این صورت ما می توانیم قضاوت کنیم که این توافقنامه چه کمکی کرده است؟

ایران و گروه ۱+۵ در ۲۳ تیرماه پس از نزدیک به دو سال رایزنی‌های سخت هسته‌ای به یک توافق جامع نهایی دست یافتند که بر اساس آن، ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش از لغو تحریم‌های بین‌المللی برخوردار خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل چند روز پس از حصول این توافق با تصویب قطعنامه‌ای آن‌را مورد تائید قرار داد کهلغو تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان را تضمین می‌کند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این توافق را بهترین گزینه ممکن برای حل اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران دانسته و بارها از آن در برابر مخالفان توافق دفاع کرده است.

اکنون کنگره آمریکا قرار است طبق قانون “نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران” پس از پایان مهلت ۶۰ روزه خود برای بررسی برجام درباره آن رای‌گیری کند. تاکنون ۳۸ سناتور دموکرات به‌طور رسمی حمایت خود را از این توافق اعلام کرده‌اند که کار مخالفان جمهوری‌خواه برای جلوگیری از اجرای توافق را سخت کرده است.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.