stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 1356
  • 15 شهریور 1394 - 11:09
7

برخی نمایندگان مخالف برجام، مشکوکند

برخی نمایندگان مخالف برجام، مشکوکند

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مخالفان بررسی برجام درمجلس شورای اسلامی دو دسته اند؛برخی از آنها از روی دلسوزی سخن می گویند اما برخی از آنها مشکوکند.

قلم | qalamna.ir :
محسن رضایی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا اینقدر درباره بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، حساسیت وجود دارد، گفت: این بررسی ها دو گونه است برخی که مخالف بررسی برجام در مجلسند نگرانند اگر مجلس برجام را تصویب کرد این یک حکم قانونی شود و دست و پای دولت در آینده بسته شود. گروهی دیگر هستند که نمی خواهند مجلس به برجام ورود کند تا محدودیتها و یا شرایطی برای اجرا شدن برجام نوشته نشود. وی گفت: گروه دوم از نظر من مشکوکند اما گروه اول افرادی دلسوز هستند. گروه دوم بدون استدلال و منطق مانع بررسی برجام در مجلس می شوند و شاید قصدشان این باشد که آمریکاییها به هر شکل بخواهند برجام را اجرا کنند و ما موجب محدودیت این موضوع نشویم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی هر نوع توافق بین المللی باید در مجلس بررسی شود و قرار نیست این توافقها امضا شود چرا که هر نوع توافقی که بخواهد در ایران عملیاتی شود و برای ایران ایجاد تعهد کند امضا شده و یا نشده باشد باید در مجلس طرح شود. اگر عده ای که مخالف طرح برجام در مجلس هستند معتقدند که این برجام هیچ تعهدی برای ایران درست نمی کند پس برجام هیچ خاصیتی ندارد اما اگر معتقدند تعهدی ایجاد می کند پس بگذارند طبق قانون اساسی عمل شود.
وی گفت: شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب می کند و یا شرایطی خدمت رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می شود؛ اینها رکن و رکنهای خوبی است حال اگر مجلس هم وارد عمل شود حسن این کار این است که برجام از درون مجلس و شورای عالی امنیت ملی بیرون می آید و به قول معروف دو قبضه می شود. باید کاری کنیم تا ۲۰ ـ ۳۰ سال آینده نگویند ترکمانچایی نوشته شد و همچنین نگویند چیزی به دولت ایران تحمیل شد.
رضایی افزود: البته لزومی ندارد مجلس عین آنرا تصویب کند و می تواند آنرا که تصویب کرد شرایطی را بگذارد و الزاماتی هم وارد کند.
اهم اظهارات وی را به نقل از بخوانید:
** درطول مذاکرات همواره از مشوق های جناب آقای ظریف و دوستانشان بودم و تشویق می کردم که مذاکرات را با جدیت ادامه دهند و پشت گرمی به آنها می دادم اما پس از اینکه برجام نهایی شد جلسه خاصی با آنها نداشتیم.
**طرف اصلی مذاکرات، ایران و آمریکا بوده اند و کشورهای دیگر مانند فرانسه، آلمان و انگلیس طرف اصلی این بحثها نبودند.
**{اگر نظر مجلس و شورای عالی امنیت ملی درباره برجام متفاوت بود چه باید کرد؟} در قانون اساسی همه راه های بن بست، بسته شده است یعنی هیچ راه بن بستی در جمهوری اسلامی پیش نمی آید. مثلاً در چنین شرایطی اگر مساله ای معضل شود رهبری می تواند آنرا حل کند و اگر مساله ای نیاز به مصلحتی داشته باشد رهبری می تواند آنرا در ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام حل کند. رهبری مصوبات شورای عالی امنیت ملی را نظارت و نهایی می کنند و اگر مصوبه مجلس شورای اسلامی هم معضلی را بوجود آورد ایشان می توانند آن معضل را حل و فصل کنند.
**اگر برجام در کنگره رد شود آمریکا افول جدی در روابط بین الملل می کند چون همه قدرتهای بین المللی نشسته و به توافقی رسیده اند و اگر کنگره آمریکا آنرا رد کند حیثیت بین المللی آمریکا زیر سؤال می رود و دیگر آمریکا مانند گذشته نمی تواند قدرتهای دیگر را پشت سر خودش به توافقهای جهانی بکشاند و به صحنه بیاورد.
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.