stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 135503
  • 24 خرداد 1399 - 19:41
5
دکتر حق شناس:

 سرمایه اجتماعی یکی از مولفه های اصلی در پایداری فرهنگی و اجتماعی است

 سرمایه اجتماعی یکی از مولفه های اصلی در پایداری فرهنگی و اجتماعی است
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر در همایش مدیران برتر شهر ارتباطی تهران گفت: سرمایه اجتماعی یکی از مولفه های اصلی در پایداری فرهنگی و اجتماعی است که تعریف مختلفی از آن می شود. اما می توان آن را شبکه ای از روابط اجتماعی هم افزا دانست که مبتنی بر آگاهی و شناخت و اعتماد به تعامل و مشارکت سازنده می انجامد. اگر قرار باشد در شهر مدیران بگونه ای عمل کنند که مردم آگاهی و شناخت لازم به اهداف و برنامه و سیاست های مدیریت شهری را نداشته باشند ،اگر مدیریت شهری بگونه ای عمل کند که مردم اعتماد و همدلی لازم را نداشته باشند ،مردمی که فاقد آگاهی و شناخت و اعتماد لازم هستند طبیعتا تعامل و مشارکت و همراهی لازم را با مدیران شهری نخواهند داشت.
قلم | qalamna.ir :

 امروز شنبه ۹۹/۳/۲۴ همایش مدیران برتر شهر ارتباطی تهران با حضور جمع کثیری از اعضای شورای شهر،شهردار ، شهرداران مناطق ،مدیران حوزه شهری و ارتباطی شهرداری تهران برگزار گردید .

 محمد جواد حق شناس در این همایش با تاکید بر اینکه در برنامه سوم توسعه شهر تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد پایداری ده شاخص کلیدی به تصویب شورای شهر رسیده است گفت:یکی از شاخص های کلیدی ، ارتقای سرمایه اجتماعی مدیریت شهری است.در طول سالها به دلیل تسلط نگاه کالبدی به شهر، آسیب های اجتماعی و فرهنگی بسیاری بروز کرده وبه زیبایی و زیست پذیری شهر آسیب زده است.نگاه انسان محور و مبتنی بر پایداری فرهنگی و اجتماعی یک نیاز و راه حلی برای التیام بحران های اجتماعی و فرهنگی شهر و شرط لازم برای توسعه متوازن و موفق شهر است.

عضو شورای شهر ادامه داد: سرمایه اجتماعی یکی از مولفه های اصلی در پایداری فرهنگی و اجتماعی است که تعریف مختلفی از آن می شود. اما می توان آن را شبکه ای از روابط اجتماعی هم افزا دانست که مبتنی بر آگاهی و شناخت و اعتماد به تعامل و مشارکت سازنده می انجامد. اگر قرار باشد در شهر مدیران بگونه ای عمل کنند که مردم آگاهی و شناخت لازم به اهداف و برنامه و سیاست های مدیریت شهری را نداشته باشند ،اگر مدیریت شهری بگونه ای عمل کند که مردم اعتماد و همدلی لازم را نداشته باشند ،مردمی که فاقد آگاهی و شناخت و اعتماد لازم هستند طبیعتا تعامل و مشارکت و همراهی لازم را با مدیران شهری نخواهند داشت.

حق شناس ادامه داد:مدیران شهری هم باید بتوانند اطلاع رسانی و ایجاد شناخت لازم نسبت به اهداف و برنامه ها و سیاست های خود را در بین مردم را ایجاد کنند و باید بتوانند شفافیت و پاسخگویی مطلوب مردم را از خود نشان دهند .

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی با اشاره به اینکه مدیران شهری برنامه های روشنی برای جذب تعامل و مشارکت و همراهی مردم با مدیریت شهری در همه حوزه ها داشته باشند،افزود:نیاز به انتقال معنا، نیاز به ایجاد آرامش، نیاز به مفاهمه، ایجاد حس تعادل و توازن در محیط و زندگی، درک زیباشناختی و نیاز به زبان و بیان موثر و مستعد انتقال مفاهیم و ایده‌ها از جمله زمینه‌های تحقق این مطلب است.

حق شناس با ذکر این مطلب که سرمایه اجتماعی سرمایه ای است که در انباشت و حفظ آن تک تک کارکنان و و مدیران شهری مسئولیتی ویژه دارند بیان کرد:در این میان اما روابط عمومی شهرداری نقش و مسئولیتی مستقیم و مضاعف دارد. اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ، ایجاد شناخت عمیق و پاسخگویی ، حفظ ارتباط با مردم و سازمانها و بخش های مدنی جامعه ، ایفای نقش پل ارتباطی و انتقال نظرات و انتظارات و انتقادات مردم به مسئولان و مدیران فقط بخشی از وظایف روابط عمومی است که باید با جدیت دنبال شود.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مهم ترین وظایف روابط عمومی یک سازمان با کلید واژه سرمایه اجتماعی تعریف می شود.روابط عمومی ها در سازمانها و از جمله در مدیریت شهری زمانی موفق خواهند بود که بتوانند با ایجاد رابطه ای دو سویه بین مدیران و مردم سرمایه اجتماعی را حفظ و یا ارتقا بخشند. امید است روابط عمومی شهرداری در دوره جدید توجه بیشتری به شاخص های عملیاتی مصوب شورا داشته و برنامه های متناسبی را بر اساس آن تعریف و به اجرا بگذارد.

حق شناس یکی دیگر از شاخص هایی که در برنامه سوم تعریف شده و با نقش روابط عمومی پیوند میخورد، ارتقای دیپلماسی شهری دانست و گفت : در این حوزه نیز امیدوارم روابط عمومی شهرداری بتواند ابتکار عمل و خلاقیت متناسبی از خود نشان دهد.در دنیای امروز کلید واژه های همچون اطلاعات و ارتباطات و افکار عمومی نقشی بسیار جدی دارد. لذا اهمیت جایگاه روابط عمومی سازمانها روز افزون است. به سهم خود از تلاش مدیران و کارکنان حوزه روابط عمومی ها بویژه در مدیریت شهری تشکر می کنم.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه افزود: امیدوارم مدیران ارتباطات و روابط عمومی با برقراری رابطه مؤثر با شهروندان عزیز و کاهش تنش‌ها در محیط کاری بتوانند فرایندی ایجاد کنند که وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و کنترل توسط آن انجام گردد و با ایجاد ارتباطات سالم و مؤثر، تنش‌های موجود در مسیر انجام این وظایف را از بین ببرند و یا لااقل کاهش می‌دهد و بتوانند با ارتباطی موثر جهت هماهنگ کردن و متناسب نمودن خواسته ها و نیازمند های اقشار مختلف جامعه قدم بردارند.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.