stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 135121
  • 24 خرداد 1399 - 0:23
3

پرتاب مریخ نورد جدید ناسا با تاخیر مواجه می‌شود

ناسا اعلام کرد که پرتاب کاوشگر مریخی “مقاومت” با تاخیر سه روزه مواجه شده است.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از اسپیس، در ابتدا قرار بود کاوشگر مریخی “مقاومت” (Perseverance)  در تاریخ ۱۷ ژوئیه زمین را ترک کند. ولی بنا به اعلام ناسا این پرتاب با تاخیر سه روزه مواجه شده و در تاریخ ۲۰ ژوئیه انجام خواهد شد.

پرتاب این کاوشگر مریخی که به اندازه یک خودرو است، به دلیل نیاز به زمان اضافی برای تیم تحقیقاتی پروژه به تاخیر افتاده و پرتاب از طریق موشک “اطلس ۵” از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام خواهد شد.

تیم تحقیقاتی ناسا قصد دارند در این زمان به تاخیر افتاده، تجهیزات سیستم زمینی کاوشگر را تعمیر کنند.

هنگامی که مریخ نورد “استقامت” در فوریه ۲۰۲۱ میلادی روی مریخ فرود بیاید، اولین مجموعه آزمایش‌ها را برای کشف حیات بیگانه در یک سیاره پس از مأموریت‌های وایکینگ در دهه ۱۹۷۰ انجام می‌دهد. تاکنون مأموریت‌های پس از مأموریت‌های وایکینگ به دنبال شواهدی بودند مبنی بر این که حیات می‌تواند در زمان حال یا گذشته در مریخ وجود داشته باشد، اما “استقامت” به دنبال نشانگرهای زیستی در نمونه‌های سنگ سیاره سرخ خواهد بود.

این مأموریت به منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و بررسی فرآیندهای ژئولوژیکی سطح مریخ در طول تاریخ خود در نظر گرفته شده تا زیست‌پذیری سیاره‌ای و امکان وجود بر روی مریخ در گذشته و توان بالقوه آن سیاره برای نگهداری رد پای زیست در مواد قابل دسترس تشکیل‌دهنده سطح آن را ارزیابی کند.

راه‌اندازی این مأموریت در ۴ دسامبر ۲۰۱۲ میلادی در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو توسط ناسا اعلام شد. در طراحی این مریخ‌نورد از طرح مریخ‌نورد کنجکاوی استفاده شده است و بارهای ارزشمند علمی مختلفی را به همراه خواهد داشت.

دلیل طراحی نزدیک به مریخ نورد کنجکاوی، کاهش خطر شکست ماموریت و صرفه‌جویی در بودجه و زمان توسعه است.

چرخ‌های “استقامت” با عرض و قطر ۵۲.۵ سانتیمتر، از جنس آلومینیوم، ضخیم‌تر و بادوام‌تر از چرخ‌های مریخ نورد کنجکاوی است.

مجموعا ۲۳ دوربین در “استقامت” وجود دارد که ۵ دوربین بیشتر از مریخ نورد کنجکاوی است و نوید تصاویر رنگی و سه بعدی بیشتری را از مریخ می‌دهد. دوربین موسوم به  “Mastcam-Z” این مریخ نورد، قابلیت تصویربرداری استریوسکوپی به همراه زوم را نیز دارد که منجر به زاویه دید بازتر دوربین‌ها می‌شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.