stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 134593
  • 22 خرداد 1399 - 4:28
0

کنترل دارو در بدن با کمک چاپ ۳بعدی و میدان مغناطیسی

پژوهشگران دانشگاه “ساسکس” با همکاری پروفسور “علی نخودچی” دانشمند ایرانی این دانشگاه، سیستم جدیدی برای دارورسانی ابداع کرده‌اند که در آن از فناوری چاپ سه‌بعدی و میادین مغناطیسی استفاده می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا و به نقل از فیز، شاید پزشکان به زودی بتوانند با کمک یک کپسول چاپ سه‌بعدی که به واسطه میادین مغناطیسی کنترل می‌شود، همه مراحل درمان را مدیریت کنند.

دانشمندان حوزه مهندسی و داروسازی “دانشگاه ساسکس”(University of Sussex) با همکاری پروفسور “علی نخودچی”(Ali Nokhodchi)، رئیس آزمایشگاه پژوهش‌های دارویی دانشگاه ساسکس، یک سیستم قابل کنترل از راه دور ابداع کرده‌اند که می‌تواند به دارورسانی مطلوب کمک کند. این دانشمندان از فناوری چاپ سه‌بعدی و تحریک مغناطیسی استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند ثابت کنند که می‌توان دارو را با کمک میادین مغناطیسی که قادر به مهار تکثیر سلول‌های سرطانی در شرایط آزمایشگاهی هستند، کنترل کرد.

با اینکه این پژوهش هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد اما دانشمندان سعی دارند سیستمی ابداع کنند که می‌تواند دارورسانی را با کمک ابزار خارجی مانند آهن‌ربا، در قسمت‌های مورد نظر بدن انجام دهد. این فناوری، امکان استفاده از دارو را در محل آسیب دیده بدن فراهم می‌کند.

این گروه پژوهشی باور دارند که شاید دارورسانی هدفمند با این سیستم بتواند عوارض جانبی مضر روش‌هایی مانند شیمی‌درمانی را که به سلول‌های سالم مجاور نیز آسیب می‌رسانند، برطرف کند. همچنین این سیستم، سطحی از کنترل را ارائه می‌دهد که می‌تواند از بدن در برابر دوز نامناسب دارو که دلیل اصلی عوارض جانبی منفی است، محافظت کند.

“کجینگ شی”(Kejing Shi)، پژوهشگر دانشگاه ساسکس و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: این ابزار با رساندن دارو به یک ناحیه مشخص و انتشار آن در دوزهای متفاوت، امکان شخصی‌سازی درمان را فراهم می‌کند. نتایج بررسی ما نشان می‌دهند که این ابزار می‌تواند یک روش ایمن، بلندمدت، تحریک‌پذیر و قابل استفاده مجدد را برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان فراهم کند.

پروفسور نخودچی گفت: این ابزار با توزیع مطلوب دارو و کمک به جذب آن در ناحیه و سطح سلولی مورد نظر، کارآیی و ایمنی درمان را افزایش می‌دهد. این ابزار را می‌توان برای درمان سرطان، دیابت، درد و سکته قلبی در بیمارانی به کار گرفت که از درمان یکنواخت و غیرقابل تنظیم خود رنج می‌برند.

دارورسانی مکرر به قسمت خاصی از بدن، با فعال و غیرفعال کردن میدان مغناطیسی مورد استفاده، امکان‌پذیر است. تغییر شدت میدان مغناطیسی در این سیستم، موجب انتشار دوزهای متفاوتی از دارو می‌شود. بررسی‌های درون‌کشتگاهی نشان‌ می‌دهند که هرچه میدان مغناطیسی مورد استفاده قوی‌تر باشد، میزان داروی توزیع شده، بالاتر و اثر آن در رشد سلول، بیشتر است.

دکتر “الیزابت رندون مورالس”(Elizabeth-Rendon Morales)، از پژوهشگران این پروژه گفت: تنظیم درست عملکرد این سیستم، به آن امکان می‌دهد تا دارو را در دوزهای متفاوتی توزیع کند و امکان درمان شخصی‌سازی شده را فراهم آورد.

این پژوهش، در مجله “Colloids and Surfaces” به چاپ رسید.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.