stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 132300
  • 15 خرداد 1399 - 14:21
2

تکذیب موافقت جوبا با درخواست مصر برای ایجاد پایگاه در مرزهایش با اتیوپی

تکذیب موافقت جوبا با درخواست مصر برای ایجاد پایگاه در مرزهایش با اتیوپی

وزارت خارجه سودان جنوبی با انتشار بیانیه‌ای به بحث و جنجال‌ها درباره موافقت با درخواست مصر برای ساخت یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرزهایش با اتیوپی فیصله داده و آن را تکذیب کرد.

قلم | qalamna.ir :

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، وزارت خارجه سودان جنوبی تاکید کرد، اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی در این خصوص منتشر شده‌اند صحت نداشته و چنین توافقی انجام نشده است.

همچنین این وزارتخانه اعلام کرد، هیچ‌گونه توافقی برای اختصاص دادن منطقه‌ای به پایگاه نظامی مصر در سودان جنوبی حاصل نشده است.

این وزارتخانه تاکید کرد: دو کشور مصر و اتیوپی از دوستان نزدیک سودان جنوبی هستند و در اجرای توافق‌نامه‌ توقف درگیری‌ها در سودان جنوبی به ویژه در بخش دوم آن که شامل تدابیر امنیتی بود، همکاری دارند. همچنین این دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا در سودان جنوبی نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

این وزارتخانه افزود: اتیوپی به ما در حفظ صلح و امنیت منطقه مرزی “أبیی” از طریق نیروهای امنیتی موقت سازمان ملل کمک می‌کند، چنین ادعاها و تبلیغات دروغینی از سوی دشمنان صلح در سودان جنوبی و با هدف ضربه زدن به روابط ما با کشورهای همسایه و کل منطقه مطرح می‌شوند.

وزارت خارجه سودان جنوبی در ادامه تاکید کرد: سودان جنوبی کشوری دوستدار صلح است و به حمایت از همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگانش و منطقه و کل جهان برای منافع متقابل همه کشورها ادامه خواهد داد.

تلویزیون جوبا گزارش داده بود: دولت سودان جنوبی با درخواست مصر برای ساخت یک پایگاه نظامی در منطقه باجاک موافقت کرد.

این تلویزیون به نقل از یک مسؤول نظامی اعلام کرد که این پایگاه شامل ۲۵۰ سرباز مصری بوده و در آمادگی آشکاری برای تمامی سناریوهای مربوط به ساخت سد بزرگی به دست اتیوپی (سد النهضه) خواهد بود. 

تلویزیون جوبا همچنین گزارش داد: دولت سودان جنوبی و نیروهای دفاع مردمی آن با اختصاص منطقه‌ای به برادران مصری ما که خواستار منطقه‌ای در شرق جهت استقرار نیروهایشان بودند، موافقت کردند.

این گزارش تلویزیونی همسو با اظهارات یک مسؤول نظامی است که به شرط عدم افشای نامش گفت: چنین طرحی به توسعه کشور کمک خواهد کرد.

یک مسؤول وزارت خارجه سودان جنوبی در این رابطه گفت: از منطقه‌ای در سودان جنوبی تنها برای اهداف توسعه‌ای که مصر تعهد داده در کوچکترین کشور جهان ایجاد کند، استفاده خواهد شد و مصری‌ها از این منطقه برای توسعه‌ای که مردم سودان جنوبی به آن نیاز دارند، استفاده خواهند کرد.

روزنامه “نیوز ناو” چاپ سودان جنوبی به نقل از وزارت خارجه این کشور نوشت: مصر تنها کشور در آفریقاست که در طول دهه گذشته از زمانی که به استقلال رسیدیم، در کنار ما بوده است.

اتیوپی پیش‌تر از قصد خود برای پرکردن مخزن سد النهضه در سال جاری میلادی بدون توافق قبلی با مصر و سودان خبر داده بود؛ اقدامی که مخالفت قاهره را در پی داشت و در این خصوص یادداشتی برای شورای امنیت ارسال کرد.

پنج‌شنبه گذشته وزیر آب، آبیاری و انرژی اتیوپی گفته بود که این کشور هرگز حق تاریخی برای مصر در آب‌های رودخانه نیل قائل نخواهد شد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.