stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
  • کد خبر : 132296
  • 15 خرداد 1399 - 14:03
1

سوانح هوایی و تکرار آن ناشی از نگاه اقتصادی ایرلاین‌ها

سوانح هوایی و تکرار آن ناشی از نگاه اقتصادی ایرلاین‌ها

در پی بروز سه نقص فنی برای هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان ظرف ۴۸ ساعت در هفته گذشته، یک کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی معتقد است: هر اتفاق و سانحه‌ هوایی که رخ می‌دهد فارغ از اینکه ناشی از چه عامل یا عواملی باشد، ریشه در سبک و نگاه مدیریتی دارد که به جای اعتماد عمومی و منافع مردم، شرایط اقتصادی را اولویت اصلی خود می‌بیند و ادامه چنین وضعیتی ممکن است باعث تکرار سوانح تلخ و غیرقابل جبران هوایی شود.

قلم | qalamna.ir :

از ابتدای امسال فرود اظطراری و بروز نقص فنی برخی هواپیماها در پروازهای اندک داخلی بیشتر از گذشته به چشم می‌خورد و طی هفته‌ای که گذشت تنها برای هواپیما فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان بروز سه نقص فنی در دو روز باعث فرود اضطراری پرواز ناتمام این ایرلاین شد. چنین اتفاقاتی این سوال را در ذهن به وجود می‌آورد که آیا ممکن است بی توجهی به مسائلی از این دست، تکرار سوانح هوایی ناگوار گذشته را درپی داشته باشد؟

آرمان بیات – کارشناس حوزه حمل‌ونقل هوایی – در این باره به ایسنا گفت: مسلما یکی از دلایلی که باعث بالا رفتن تعداد بروز نقص فنی در برخی پروازهای داخلی می‌شود، افزایش دمای هواست که فشار روی موتور هواپیما را نیز بالا می‌برد اما از بعد کلان و مدیریتی باید به این نکته توجه کرد که هر سانحه هوایی در هر جای دنیا رخ می‌دهد فارغ از اینکه ناشی از نقص فنی هواپیما، خطای انسانی یا شرایط آب‌وهوایی باشد، ریشه در نگاه مدیریتی موجود در کشور به ویژه در ایرلاین ها دارد که غالبا مبتنی بر شرایط اقتصادی آن‌هاست.

وی افزود: مسلما ایرلاین‌ها و مدیران آن‌ها با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و مسائل مرتبط با تحریم به این نکته توجه می‌کنند که نمی‌توانند برخی مشکلات به وجود آمده را مدیریت کنند یا آنکه در خرید قطعات هواپیما نمی‌توانند قطعه نو یا حتی یک سطح پایین‌تر یعنی قطعه اورهال شده را برای هواپیماهایشان خریداری کنند. اما در این زمینه باید به چند نکته توجه کرد.

بیات ادامه داد: یکی از مسائل مهم این است که ایرلاین‌های داخلی غالبا هزینه های امروزشان از محل درآمدهای فردای آن‌ها تامین می‌شود و آن‌ها همواره به درآمدهای آینده‌شان چشم دوخته‌اند در حالی که در دنیا ایرلاین‌ها و شرکت‌های فعال در حمل‌ونقل هوایی هزینه‌های امروزشان را بر اساس درآمدهای دیروزشان تامین کرده اند و به همین دلیل است که در شرایطی که مانند وضعیت خاص کنونی یعنی شیوع ویروس کرونا در جهان، توانسته‌اند به هر نحوی که شده روی پای خود بایستند. اساسا مدیریت بحران یعنی اینکه قبل از اینکه مشکل و بحرانی به وجود بیاید یک مدیر باید از نظر مالی و اقتصادی نسبت به آن پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد.

این کارشناس حمل‌ونقل هوایی گفت: دومین مساله این است که مردم و اعتماد عمومی به عنوان ارکان و اصلی‌ترین‌ عامل گردش چرخ این صنعت باید در اولویت اول حمل‌ونقل هوایی قرار گیرد. این در حالی است که ایرلاین‌های داخلی معمولا شرایط اقتصادی‌شان برای آن‌ها اولویت دارد و همین مسئله و بروز نقص فنی از یک هواپیما و یک ایرلاین در سه روز به اعتماد عمومی درباره آن شرکت هواپیمایی و هواپیمای خاص ضربه می‌زند و در اینجا شرایط اقتصادی نیز با مخاطره و خدشه رو به رو می‌شود.

وی با بیان اینکه بروز نقص فنی ناشی از به کارگیری قطعات بی‌کیفیت در هواپیما نیست، اعلام کرد: اگر در یک هواپیما قطعه‌ای با نقص فنی یک یا حتی چند باره رو به رو می‌شود به دلیل این نیست که سازمان هواپیمایی یا ایرلاین مورد نظر با تخلف یا قصوری مرتکب شده‌اند چرا که هر قطعه‌ای برای یک هواپیما وارد و تامین می‌شود دارای صلاحیت‌ها و گواهی‌هایی مانند یک شناسنامه بوده که مشخص می‌کند آن قطعه در چه سطحی از کیفیت است.

بیات گفت: یک قطعه هواپیما می‌تواند نو باشد یا آنکه اورهال شده باشد یا اینکه در سطح کارایی پایین‌تری مانند تعمیر شده یا ریمو شده باشد که البته در هر یک از این سطوح کارایی ممکن است کیفیت آن قطعه تغییری نداشته باشد و ناظران سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر اساس همین گواهی‌نامه‌ها و احراز صلاحیت‌ها از مراکز معتبر خارجی اجازه به کارگیری آن قطعه مورد نظر را در هواپیما می‌دهند اما از آنجا که برای ایرلاین‌ها شرایط اقتصادی اهمیت دارد و فاصله قیمتی یک قطعه از ریمو شده تا نو بین ۱۰۰ هزار دلار تا یک میلیون دلار است، معمولا از قطعات ریمو شده یا نهایتا تعمیر شده استفاده می‌کنند.

این کارشناس حمل‌ونقل هوایی تصریح کرد: به همین دلیل است که وجود چنین نگاه‌های مدیریتی می‌تواند سبب بروز سوانح هوایی دیگری در آسمان ایران شود و همه باید به این نکته توجه کنیم که اگر مردم به عنوان مشتریان اصلی صنعت حمل‌ونقل هوایی در اولویت یک و اصلی قرار نگیرد، درآمد و وضعیت‌ اقتصادی را نمی‌توان برای آن‌ها متصور بود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.