stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 132070
  • 14 خرداد 1399 - 16:23
0

بهسازی ۷۰ درصد خانه‌های روستایی در دوران انقلاب

بهسازی ۷۰ درصد خانه‌های روستایی در دوران انقلاب

قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن با بیان اینکه توجه امام (ره) به مستضعفان و محرومان منجر به تحول روستاها شد، تصریح کرد: از کل ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار خانه روستایی بالغ بر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد در دوران انقلاب اسلامی بهسازی و نوسازی شده و انشاالله تا پایان برنامه ششم تمام خانه‌های روستایی نوسازی می‌شود.

قلم | qalamna.ir :

حجت الاسلام محمدعلی رضایی – قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – در گفت و گو با اظهار کرد: برنامه و هدف حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه از ابتدای انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار و خدمت به محرومان و مستضعفان بود. بر این اساس نهادهایی را شکل دادند که یکی از این نهادها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی افزود: در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ حضرت امام (ره) فرمان تأسیس بنیاد مسکن را صادر و همان زمان حسابی را در بانک ملی به منظور خانه‌دار کردن محرومان و مستضعفان افتتاح کردند تا مردمی که می‌خواهند به خانه دار شدن محرومان کمک کنند به این حساب پول بریزند.

بیش از ۵۰ میلیون ایرانی با حمایت بنیاد مسکن خانه‌دار شدند

رضایی با اشاره به جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفری کشور گفت: به ضرس قاطع می‌توان گفت حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به برکت حساب ۱۰۰ امام و با حمایت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خانه‌دار شدند. این حمایت‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله واگذاری زمین، واگذاری مسکن، ارائه تسهیلات، کمک بلاعوض و دیگر حمایت ها بوده است.

‏وی بازسازی خسارات ناشی از حوادث طبیعی را از دیگر اقدامات بنیادمسکن در دهه های گذشته دانست و گفت: همین الان نیروهای بنیاد مسکن در خوزستان، سیستان و بلوچستان و لرستان در حال بازسازی خسارات ناشی از سیل هستند.

برنامه مسکنی دولت ها بدون حمایت مردم به سرانجام نمی‌رسد

قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن با بیان اینکه هر اقدامی امام (ره) انجام می داد فلسفه ای در پشت آن بود، خاطرنشان کرد: حضرت امام با افتتاح حساب ۱۰۰ در واقع نهضت خانه سازی برای مردم را با استمداد از مردم راه اندازی کرد؛ چرا که دولت ها بدون کمک مردم نمی توانند کاری از پیش ببرند. یکی از موضوعاتی هم که باعث شد دولت‌ها نتوانند آن طور که باید و شاید در بخش مسکن موفق باشند، این است که از ظرفیت‌های مردمی به حد مطلوب استفاده نکردند. البته در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که در قالب طرح اقدام ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را می سازند که امیدواریم موفق شوند.

امکانات بنیاد مسکن پاسخگوی تمام نیاز جامعه نیست

حجت‌الاسلام رضایی، منابع بنیاد مسکن را محدود دانست و گفت: طی چهار دهه گذشته از تمام ظرفیت بنیاد مسکن برای احداث و بهسازی مسکن روستایی استفاده شده اما باید بپذیریم که امکانات بنیاد مسکن محدود است. تولید خانه نیاز به زمین دارای زیرساخت، اعتبارات و نیروی انسانی دارد. در حال حاضر بنیاد مسکن در سراسر کشور این آمادگی را دارد که اگر سه مولفه مذکور در اختیار بنیاد قرار گیرد مشکل مسکن کشور را حل کند.

رضایی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: سال گذشته که سیل آمد تعداد زیادی از خانه‌های مردم تخریب یا دچار خسارت شد و دیدیم که در عرض یکسال بنیاد مسکن خانه ها را بازسازی کرد. بنابراین بنیاد قدرت و تخصص لازم را دارد. کما اینکه در طی سالهای گذشته سالیانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت، بهسازی و نوسازی شده است.

حدود ۷۰ درصد خانه‌های روستایی بعد از انقلاب نوسازی شدند

قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: کل واحدهای مسکونی روستایی ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار واحد است. از این تعداد تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن بهسازی شده و یک و نیم میلیون واحد نیز توسط خود مردم بازسازی شده است که نشان می‌دهد در دوران انقلاب ۷۰ درصد خانه های روستایی نوسازی و در برابر حوادث طبیعی مقاوم شده است. به یاری خدا تا پایان برنامه ششم این رقم را به ۱۰۰ درصد می رسانیم.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی روستاها متولی نداشتند یادآور شد: اغلب مردم در خانه های نمور و خشت و گلی زندگی می کردند که الان اگر به آنها سر بزنید شاید دچار ترس شوید.‌ به برکت وجود امام و انقلاب اسلامی، روستاها متحول شده و شکل و شمایل خانه های روستایی زیبا شده است. الان طوری شده که بعضی از مردم که به شهرها مهاجرت کرده‌اند تمایل دارند مجدداً به روستا برگردند و شاهد مهاجرت معکوس هستیم. تنها مشکلی که در روستاها وجود دارد، مسئله اشتغال جوانان است که امیدواریم دولت ها برای این موضوع نیز راه حلی بیندیشند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.