stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 131982
  • 14 خرداد 1399 - 11:44
2

لغو مشروط ممنوعیت صادرات اقلام کرونا +جزئیات

لغو مشروط ممنوعیت صادرات اقلام کرونا +جزئیات

بعد از ممنوعیت صادرات اقلام پزشکی کرونا در پایان سال گذشته، اخیرا صادرات بخشی از آنها آزاد شد، اما همچنان صادرات برخی اقلام از جمله مواد اولیه ماسک و ماسک‌های سه لایه ممنوع است.

قلم | qalamna.ir :

در پایان سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا در ایران و به تبع آن نیاز به تامین کالاها و تجهیزات پزشکی مقابله با ویروس کرونا، صادرات اقلام پزشکی مربوطه ممنوع شد.

این در حالی است که ممنوعیت صادرات اقلام کرونا کم حاشیه هم نبود در رابطه با زمان ممنوعیت و اقدام در این رابطه و حتی ادامه صادرات با وجود ممنوعیت‌های وضع شده بحث‌هایی بین دستگاه‌های ذیربط وجود داشت، ولی در هر صورت گمرک ایران در آن زمان طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که برای تجهیزات پزشکی کرونا در حوزه صادرات ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی اعمال شده است.

بر این اساس گمرک موظف به اعمال ممنوعیت‌ها در صادرات اقلامی مانند ماسک، لباس گان، دستکش، محصولات بهداشتی مانند آب ژاول، ضدعفونی کننده ها، صابون، مایعات شوینده، الکل و … نساجی و سلولزی مانند منسوج نبافته، کاغذ تیشو، دستمال کاغذی و بهداشتی و… شد.  

همچنین تاکید شد که کالاهایی در این رابطه که در مرحله صادرات قرار داشته باید به محض ابطال اظهارنامه‌های صادراتی، تمهیدات لازم برای برگشت این کالاها به داخل کشور در نظر گرفته شود.

اما طی هفته‌های اخیر اعلام شد که صادرات برخی اقلام پزشکی کرونا آزاد شده است، این در حالی است که تازه‌ترین فهرست مربوطه نشان می‌دهد که بخشی از اقلام مجاز برای صادرات و بخشی دیگر غیرمجاز هستند.

صادرات ماسک‌های سه لایه ممنوع

 پنج قلم از اقلام مقابله با کرونا امکان صادرات نخواهد داشت که مواد اولیه ماسک، لباس یکسره، مواد ضدعفونی‌ کننده و ژل، ماسک سه لایه، دستگاه اکسیژن‌ساز صنعتی، کیت تشخیصی مولکولی، ثبت سفارش ماسک N۹۵ لباس یکسره و الکل تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

اقلام مجاز برای صادرات

طبق دستورالعمل تعیین شده برای صادرات اقلام پزشکی مرتبط با کرونا، صادرات  “ماسک N۹۵” بدون محدودیت آمار صادرات بلامانع است، صادرات “ونتیلاتور”  نیز به شرط تامین تعهدات وزارت بهداشت و عدم خرید توسط این وزارتخانه و یا همچنین ۵۰ درصد تولید مجاز است.

صادرات “دستگاه مانیتور علائم حیاتی” به شرط تولید ۴۰۰ دستگاه درمان تا پایان سال جاری و صادرات مازاد بر تولید ۴۰۰ دستگاه براساس آمار مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین صادرات “دستگاه اکسیژن خانگی” به شرط مازاد بر تولید ۱۰۰۰ دستگاه براساس آمار مورد تایید وزارت صمت امکان‌پذیر است.

طبق شرایط تعریف شده، صادرات “کیت تشخیص استخراجی” هم در صورت  مازاد بر نیاز با مجوز وزارت بهداشت و  برای”کیت تشخیص سلولزی” صادرات ۹ میلیون مشروط به تحویل یک میلیون به وزارت بهداشت همچنین صادرات” دستگاه پالس اکسینتر”  در صورت  مازاد بر ۲۰۰۰ عدد تولید ماهانه انجام خواهد شد.

از سوی دیگر صادرات “دستگاه تب سنج غیرتماسی مادون قرمز” به شرط مازاد بر ۵۰۰۰ تولید در ماه با تائید تولید آمار توسط وزارت صمت و همچنین “محلول و ژل ضدعفونی‌”  در صورت واردات الکل به صورت موقت مجاز است.

لیست اقلام اعلامی جهت آزاد شدن صادرات و ممنوعیت‌ها تا کنون به طور کامل به گمرک  ابلاغ نشده و ظاهرا چند مورد آن ابلاغ و مجوز صادرات دارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.