stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 131245
  • 12 خرداد 1399 - 13:37
3

شباهت تاکتیک‌های نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در سرکوب معترضان

شباهت تاکتیک‌های نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در سرکوب معترضان

یک فلسطینی می‌گوید، شباهت‌های بسیاری میان عملکرد نیروهای پلیس آمریکا و رژیم صهیونیستی و عدم تناسب قوه قهریه استفاده شده علیه معترضانی که برای دستیابی به عدالت تلاش می‌کنند، وجود دارد.

قلم | qalamna.ir :

تصاویر خشونت‌باری که از زمان کشته شدن جورج فلوید در دوشنبه گذشته در ده‌ها شهر آمریکا به چشم می‌خورد، موجب شد تا فعالان و فلسطینیان مقیم آمریکا در سراسر این کشور مقایسه‌هایی با تاکتیک‌های رژیم صهیونیستی برای سرکوب فلسطینی‌ها انجام دهند.    

مقام‌های آمریکایی -پلیس و گارد ملی- تجمعات مسالمت‌آمیز را با گاز اشک‌آور هدف می‌گیرند، بازداشت‌های فله‌ای انجام می‌دهند، منع آمد و شد اعمال می‌کنند و بدون تبعیض روزنامه‌نگاران را هدف قرار می‌دهند و همگی این‌ها تاکتیک‌هایی هستند که معمولا نیروهای اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها به کار می‌برند.

به نوشته میدل‌ ایست آی، در شرایطی که برخی از اعتراضات به سمت خشونت کشیده شده است، خصوصا اعتراضات شامگاهی و اینکه برخی معترضان آمریکایی خودروهای پلیس را به آتش می‌کشند، ساختمان‌ها را تخریب کرده و فروشگاه‌ها را به قصد غارت خالی می‌کنند، بحث بر سر توصیف این‌گونه حوادث هم بی‌شباهت با گفتمان در خاورمیانه نیست.  

با توجه به مخالفت اکثر فلسطینیان، مقام‌های اسرائیلی غالبا از واژه “شورش‌” حتی برای توصیف کوچکترین اعتراضات فلسطینیان، استفاده می‌کنند.

در حالی که منتقدان در آمریکا، این کلمه را برای توصیف آتش‌سوزی‌ها و غارت ساختمان‌ها در بیشتر اعتراضات اخیر به کار می‌گیرند، بسیاری از فعالان می‌گویند این رفتار بیشتر نشانگر “قیام” یا “خیزش” (همان انتفاضه) است و اقدامات معترضان را با ویرانی اقتصادی‌ای که در دوران “جنبش چای بوستون” به وجود آمد و به وقوع جنگ انقلاب آمریکا کمک کرد، مقایسه می‌کنند.

مریم الخطیب، یک فلسطینی آمریکایی ۲۴ ساله که در کرانه باختری اشغالی در دوران انتفاضه دوم (سال ۲۰۰۰) رشد کرد، سه‌شنبه در اولین اعتراضات در مینه‌سوتا شرکت کرد؛ یک روز بعد از آنکه یک افسر پلیس این ایالت، جورج فلوید ۴۶ ساله را که یک سیاه‌پوست بود، با خشونت کشت.

بیشتر اعتراضات در طول روز مسالمت‌آمیز برگزار می‌شود و گاه و بیگاه در شب‌ها حالت رویارویی به خود می‌گیرد و برخی از نیروهای پلیس آمریکا فورا تدابیر کنترل “شورش” را به کار می‌بندند.

مریم الخطیب با یادآوری خاطراتش در فلسطین به پایگاه میدل ایست آی می‌گوید: زمانی که آن‌ها در روز اول اعتراضات استفاده از گاز اشک‌آور علیه معترضان را آغاز کردند، این برای من همانند فلش‌بک به فلسطین بود؛ جایی که آخرین بار بوی گاز اشک‌آور را حس کرده بودم. ‌

در حالی که اکثر کشورها از گاز اشک‌آور به عنوان شکلی از کنترل جمعیت استفاده می‌کنند، استفاده تقریبا روزانه اسرائیل از این گاز مضر نفرت‌انگیز است و محققان در سال ۲۰۱۸ روی کمپ آوارگان عایده در کرانه باختری اشغالی برچسب “منطقه‌ای در جهان که بیشترین میزان گاز اشک‌آور در آن شلیک شده است” زدند.

این فلسطینی آمریکایی می‌گوید، از سه‌شنبه پیش حضور پر تعداد پلیس در مقایسه با معترضان برای او یادآور اعتراضات فلسطینیان مقابل نیروهای پرتعداد اسرائیلی بود.

او می‌گوید: شمار زیاد افسران پلیس که شما در خیابان‌ها می‌بینید، بی‌سابقه است. نوع تجهیزات آن‌ها هم همین‌طور. “پلیس نظامی‌شده” همان چیزی است که ما در خیابان‌های مینیاپولیس می‌بینیم.

پیش از این هم فعالان در رسانه‌های اجتماعی روی این نکته تمرکز داشتند که حدود ۱۰۰ افسر پلیس مینه‌سوتا در سال ۲۰۱۲ در کلاسی آموزشی در یک کنسولگری اسرائیلی با حضور مقام‌های نظامی اسرائیل شرکت داشتند.

نیروهای پلیس آمریکا در سراسر این کشور از دهه ۹۰ میلادی برای آموزش به اسرائیل می‌روند؛ جایی که از سوی گروه‌های حقوق بشری سراسر جهان بابت کشتارهای فراقانونی و استفاده بی‌تناسب از قوه قهریه علیه فلسطینیان مورد انتقاد است.

حتی وزارت امور خارجه آمریکا هم در گذشته به نیروهای پلیس بابت اجرای “کشتارهای خودسرانه یا غیر قانونی” اشاره کرده بود. براساس گزارش عفو بین‌الملل، صدها نیروی آمریکایی برای آموزش عازم سرزمین‌های اشغالی می‌شوند، در حالی که هزاران تن دیگر به دست نیروهای اسرائیل در ایالات متحده آمریکا آموزش می‌بینند.  

فعالان حامی فلسطین سال‌هاست علیه این اقدامات کمپین برگزار کرده و استدلال می‌کنند که پلیس آمریکا نباید از اسرائیل تقلید کند.  

نهاد “یهودیان برای صلح” سال ۲۰۱۸ در گزارشی اعلام کرد: آنچه ماموران مجری قانون آمریکایی از اسرائیل می‌آموزند، این سیاست رسمی است که کل مردم مظنون هستند. مدلی که با تلاش‌ها برای خاتمه دادن به رویکرد نژادپرستانه که مدت‌هاست سیاستگذاری پلیس آمریکا شده است، تناقض مستقیم دارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.