stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 13043
  • 17 آبان 1394 - 12:53
5

صالحی: ایران پس از برجام وارد دوره جدیدی از فعالیت هسته‌ای می‌شود

علی‌اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به دعوت موسسه امور بین الملل ژاپن JIIA ، وابسته به وزارت خارجه این کشور، در محل هتل اوکورای توکیو سخنانی با موضوع برنامه هسته‌ای ایران: چالش‌ها و فرصت ها ایراد کرد.

قلم | qalamna.ir :

 در ابتدای این نشست که روز پنجشنبه ۱۴ آبان‌ماه برگزار شد، دکتر یوشیجی نوگامی، رییس موسسه امور بین‌الملل ژاپن که سوابقی از جمله سفارت ژاپن در لندن، معاون وزیر امورخارجه و مشاور اجرایی بانک میزوهو دارد، به معرفی دکتر صالحی و مروری بر روند مذاکرات هسته ای کشورمان پرداخت.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم در سخنرانی‌اش به سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران از پیش از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: منابع انرژی پاک، به ویژه انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر، بدون شک برای همه ملت‌هایی که خطر گرم شدن کره زمین و کمبود انرژی‌های فسیلی را درک می‌کنند، باید یک اولویت باشد. بر این اساس و طبق مدل محاسباتی ارائه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(ETSAP وWASP) هشت تا دوازده درصد از سبد مشترک انرژی ایران باید از انرژی هسته‌ای تامین شود .

صالحی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد و افزود: ایران پس از برجام وارد دوره جدیدی از فعالیت هسته‌ای با یک چشم‌انداز روشن می‌شود. بر اساس برجام، ایران نه فقط از حق مسلم خود برای غنی سازی اورانیوم، همچنان که در ان‌پی‌تی آمده، بهره‌مند می‌شود، بلکه توسعه فعالیت‌های ما در زمینه استخراج اورانیوم، تولید سوخت و مدیریت پسماند میسر شده است. ایران همچنین قصد دارد فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود در زمینه کشاورزی و پزشکی را مانند حوزه صنعتی گسترش دهد.

رییس سازمان انرژی اتمی به ضرورت توسعه همکاری بین کشورها در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مانند ایمنی هسته‌ای، تبادل دانش فنی و آموزش متخصصین اشاره و خاطرنشان کرد: ایران و ژاپن در این زمینه علاقه‌مندی‌های مشترکی دارند.

بیش از ۱۵۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی، پژوهشگران، روسا و اساتید دانشگاه، در بخش‌های هسته‌ای، خاورمیانه و ایران‌شناسی و همچنین سفرا و دیپلمات‌های نمایندگی‌های کشورهای خارجی مقیم توکیو، سردبیران و خبرنگاران روزنامه‌ها و رسانه‌های ژاپنی در این نشست حاضر بودند.

لازم به ذکر است “موسسه امور بین الملل ژاپن JIIA “، از معتبرتربن مراکز مطالعات سیاسی و بین المللی ژاپن، وابسته به وزارت خارجه این کشور است.

 

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.