stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 126141
  • 31 اردیبهشت 1399 - 9:39
4

جایی برای مستندها در اکران آنلاین هست؟

جایی برای مستندها در اکران آنلاین هست؟

گروه فرهنگی: در روزهایی که بازار اکران آنلاین فیلم‌ها در حال گرم شدن است، به نظر می‌رسد مدیران سینمایی و نیز دست‌اندرکاران وی‌اودی‌ها باید از فیلم‌های مستند بویژه آن‌هایی که برچسب هنر و تجربه می‌خورند، حمایت بیشتری داشته باشند.

قلم | qalamna.ir :
  بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و بعد از آنکه فیلم «خروج» راهی اکران آنلاین شد و اقبالی که مخاطب به تماشای فیلم‌های تازه در وی‌اودی‌ها نشان داد، سینماگران بیشتری علاقه‌مند به اکران فیلم‌های خود به این روش شدند و طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی، دست‌کم ۱۰ فیلم متقاضی این نوع اکران هستند.اما این سوال مطرح است که آیا از این ظرفیت تازه می‌توان برای فیلم‌های مستند هم استفاده کرد؟وحید صداقت که سال گذشته مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» را در جشنواره سینما حقیقت داشت و آن را اکران عمومی هم نکرده بود، اخیراً متقاضی نمایش دادن فیلم خود در یکی از سامانه‌های نمایش آنلاین بوده و در پاسخ به اینکه آیا از امکان تازه اکران آنلاین برای فیلم خود استفاده می‌کند یا خیر؟ به ایسنا گفت: خیلی به این موضوع فکر کردم و مشورت‌هایی هم گرفتم چون این فیلم اگرچه مستند است ولی بخاطر ویژگی‌هایش از جمله اینکه درباره فیلم «جدایی نادر از سیمین» است کمی با مستندهای دیگر فرق دارد و مخاطبش صرفا از میان تماشاگران مستندبین حرفه‌ای نیستند و طیف گسترده‌تری را شامل می‌شود به همین دلیل برای نمایش فیلم سراغ سامانه‌هایی رفتیم که ویژه نمایش مستند نباشند.

او افزود: اگر موقعیت خوبی پیش می‌آمد تا فیلم را اکران آنلاین کنم، استقبال می‌کردم ولی واقعیت این است که سایت‌های پیش‌رو در این قضیه نگاهشان به «صحنه‌هایی از یک جدایی» یک اثر هنر و تجربه‌ای است و با زدن چنین برچسبی، مبالغ خیلی پایین پیشنهاد می‌دهند. حتی به نظرم آنقدر رقم پایینی گفته می‌شود که اصلا وارد مذاکره بیشتر نشویم چون صحبت اولیه برای رایت پخش خانگی بود. این رقم‌های پایین برای فیلم‌هایی که قبلا اکران شده باشند شاید قابل توجیه باشد ولی نه برای «صحنه‌هایی از یک جدایی» که حتی یک هفته هم اکران نشده است. وی در پاسخ یه اینکه چرا برای اکران آنلاین اقدام نکرده است، ادامه داد: من خیلی با معادلات این کار آشنا نیستم و در همان حدی هم که پیگیری کردیم به نظرم رسید با توجه به پیشنهادهایی که این روزها به این سامانه‌ها ارائه می‌شود، برخوردشان نسبت به ۶ ماه قبل متفاوت‌تر است ولی مذاکره ما سمت اکران آنلاین نرفت و اگر پیشنهاد می‌شد حتما استقبال  می‌کردم.

صداقت در پایان گفت: به دوستان در گروه هنر و تجربه پیشنهاد داده‌ام که اکران آنلاین داشته باشند البته نه فقط برای روزهای کرونایی، بلکه فارغ از تعطیلی سینماها وبا توجه به محدودیت در تعداد سالن‌های هنر و تجربه این یک فرصت  و امکان خوب برای علاقه‌مندان است. مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» به پشت صحنه فیلم اسکاری «جدایی نادر از سیمین» می‌پردازد که اصغر فرهادی در آن ریزه‌کاری‌هایی از شیوه کارگردانی خود در این فیلم را بازگو کرده است. فرهادی در این فیلم ضمن نشان دادن چند فیلمنامه آماده برای ساخت و اینکه حتما روزی آن‌ها را می‌سازد توضیح داده است، برای انتخاب بازیگران، اول سراغ نقش «نادر» (با بازی پیمان معادی) می‌رود و از آنجا که دوست داشته روابط میان شخصیت‌ها به درستی شکل بگیرد، دوست داشته یک پدر و پسر واقعی در این فیلم بازی کنند به همین  دلیل سراغ نصرت و بابک کریمی می‌رود اما این انتخاب به نتیجه نمی‌رسد.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.