stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 125660
  • 30 اردیبهشت 1399 - 12:54
6
در نطق پیش از دستور؛

فراهانی از احضار محمدجواد حق شناس خبرداد

فراهانی از احضار محمدجواد حق شناس خبرداد
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: جناب آقای رئیس جمهور شما عهد و قسم یاد کردید که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشید و ما اعضای شورا نیز قسم یاد کردیم که وظایف نمایندگی مردم را ایفا کنیم لذا چگونه است که برادرمان آقای دکتر محمد جواد حق شناس صرفا به خاطر ایفای وظایف نمایندگی مردم توسط جنابعالی و برخی دستگاه ها با طعنه و توبیخ و احضار رو به رو شده است لذا امیدوارم عمل به عهد و پیمانمان با مردم و ادای حق به شهر پیش قدم باشیم تا موجبات رضایت مردم که شعبه ای از رضایت الهی است را فراهم کنیم.
قلم | qalamna.ir :

مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران امروز در بخشی از نطق پیش از دستور خود با گلایه های بسیار از رئیس جمهور نسبت به نادیده گرفتن قانون اساسی و حقوق مردم نسبت به توبیخ و احضار رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از سوی رئیس جمهور انتقاد کرد و گفت: همه به عهد خود باید وفا کنید که البته (در قیامت) از عهد و پیمان سؤال خواهد شد؛ همه ما در برابر عهدی که با مردم بستیم و وعده ای که داده ایم مسئولیم، جناب آقای رئیس جمهور شما عهد و قسم یاد کردید که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشید و ما اعضای شورا نیز قسم یاد کردیم که وظایف نمایندگی مردم را ایفا کنیم لذا چگونه است که برادرمان آقای دکتر محمد جواد حق شناس صرفا به خاطر ایفای وظایف نمایندگی مردم توسط جنابعالی و برخی دستگاه ها با طعنه و توبیخ و احضار رو به رو شده است لذا امیدوارم عمل به عهد و پیمانمان با مردم و ادای حق به شهر پیش قدم باشیم تا موجبات رضایت مردم که شعبه ای از رضایت الهی است را فراهم کنیم.

متن نطق پیش از دستور مجید فراهانی را در ادامه می خوانید:

سه سال پیش در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، مردم شریف تهران همراه یکایک ایرانیان عزیز از همه اقوام،مذاهب و اقلیت ها برای ایران و برای تهران به پای صندوق های رای آمدند و امیدوار به فردایی بهتر برای همه ایرانیان با انتخابی معنادار و عبرت آموز «تَکرار کردند»، تا ایران با چهره عقلانی اش و تهران با چهره انسانی اش حماسه آفرین شود. در این مسیر در شورای پنجم تلاش کردیم تا”برای تهران” از هیچ تلاشی دریغ نکنیم و با یاری مردم و دولت با تکیه بر ظرفیت ها و اختیارات قانونی گرهی از کلاف مشکلات تهران امروز بگشاییم، در این مسیر البته برخی گره ها به علت کوتاهی دولت همچنان باز نشده است.
مهم ترین مشکلات تهران که همشهریان عزیزمان از شورای شهر و مدیریت شهری انتظار حل و تخفیف آن را داشتند، حل معضل «آلودگی هوا» و «ترافیک» است، مشکلاتی که حل آنها نیازمند بازشدن گره توسعه حمل و نقل عمومی است!
با وجود اینکه آلودگی هوا و وضعیت اضطراری آن برای یکایک همشهریان عزیزمان حس می‌شود، اما همچنان ۴۰ درصد شهروندان از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند، این روند حتی با گرانی بنزین و اعمال محدودیت‌ در تردد خودروها کاهش جدی پیدا نکرده است، بلکه در این روزها به علت شیوع کرونا افزایش نیز پیدا کرده است، ریشه این رفتار در چه چیزی نهفته است؟ آیا از خود پرسیده ایم چرا همشهریانمان استفاده از خودروهای شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح می دهند؟ پاسخ این سوال گرهی است که گشودن آن به حل معضل آلودگی هوا و ترافیک منجر خواهد شد.
این گره چیزی نیست جز آنکه شهرمان تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی در دسترس، سریع، امن و به روز برخودار نیست! متاسفانه تجربه واقعی که اغلب ما از سفربا وسایل حمل و نقل عمومی در خاطر داریم تصویر اتوبوس‌ها و واگن‌های فرسوده، شلوغ و دارای تاخیر در حرکت است، غلبه این تصویر ذهنی و واقعی بودن آن درعمل باعث شده است تا ما استفاده از خودروی شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح دهیم.
متاسفانه ۵ عامل اساسی یعنی
– سهم ۵۴ درصد فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران
– متوسط طول عمر ۱۱ سال اتوبوس های فعال در سطح شهر
– زمین گیر شدن حداقل روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت روزانه برای اعزام به تعمیرگاه
– افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری
– بالارفتن هزینه تامین ناوگان جدید
دست به دست هم داده اند و نفس های شبکه اتوبوسرانی تهران را به شماره انداخته اند. اتوبوس به عنوان یک گزینه سفرهای درون شهری به علت برخورداری از شبکه گسترده در سطح محلات مختلف شهر انتخاب اول همشهریانمان در محلات حریم، دورتر از هسته مرکزی شهر و … است و این مساله سبب شده است تا اتوبوس سهم حداقل ۱۶ درصدی را جابجایی شهروندان تهرانی کسب کند، البته افزایش نرخ بنزین، شرایط اقتصادی ناشی از رکود تورمی و شیوع کرونا در افزایش این سهم نقش جدی داشته است.
مجلس شورای اسلامی، شورای اقتصاد و هیئت محترم وزیران در ادوار مختلف با درک درست از لزوم توجه به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس رانی شهرها با تصویب اختصاص چند مورد تلاش کردند تا زمینه های قانونی را ایجاد کنند.
– بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها در قانون هدفمندی یارانه‌ها
– قانون هوای پاک
– قانون توسعه حمل و نقل عمومی
– پرداخت ۱۰ درصد از جرایم رانندگی سهم شهرداری از محل طرح LEZ
– منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس
– و…
زمینه های قانونی لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس را برداشته اند اما این همه مصوبه و قانون منجر به تحویل حتی یک دستگاه اتوبوس جدید در هشت سال گذشته از سوی دولت به شهرداری تهران نشده است!
جناب آقای دکتر روحانی، مردم تهران در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ در کنار مردم ایران برای رای به شما حماسه آفریدند و شما را در نیمه راه تنها نگذاشتند، اینک شما در حمایت از حامیان سیاسی پس از انتخابات آنها را تنها گذاشتید امری سیاسی است اما بی تفاوتی و بی عملی دولت شما در عدم تحویل حتی یک اتوبوس جدید به شهرداری تهران که همراه و یاور دولت شما بوده است جفا به مردم خوب و شریف تهران نیست؟
جناب آقای رئیس جمهور، یادمان نرفته است که در بهمن ۱۳۹۶ به مردم قول دادید که «آنچه امروز به مردم قول می‌دهیم این است که دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری، خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سال‌های پیش‌رو آن را به انجام برسانیم.»این عیناً قول و عهد و وعده شما بود و شما در برابر آن مسئولید!
آقای دکتر روحانی عزیز؛ پی نوشت حضرتعالی در نامه شماره ۳۴۴۲۸/۱۰ مورخ ۲۷/۱/۱۳۹۹ شهردار محترم تهران مبنی بر «درخواست تامین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای اتوبوس رانی تهران» که مرقوم فرموده بودید« صرفا اورهال اتوبوس های زمین گیر شده در اولویت است»،علی رغم شرایط سخت دولت در شرایط ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بسیار متاثر کننده بود، ظاهراً دولت شما بر آن است تا نقشش را در قبال شهرداری ها بر اساس قانون از تامین کننده تدارکات به تعمیرات تنزل دهد؛ از ما اعضاء شورای شهر تهران و موکلان عزیزمان مردم شریف تهران انتظار نداشته باشید که بپذیریم دولت شما تدارکاتچی یا تعمیراتچی است؛ خوشبختانه شما از اعتماد و اختیارات ویژه تفویض شده مقام معظم رهبری به شورای هماهنگی سران قوا برخوردارید. اختیاراتی که همه ما در افزایش قیمت بنزین، تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ و… جلوه هایی از آن را دیده ایم! ای کاش از این فرصت و ظرفیت برای باز کردن گره نوسازی اتوبوس های تهران که ثمره و نتایجش شهر منطقه تهران را از پردیس تا هشتگرد تحت تاثیر خود قرار می دهد بهره ببرید و برای هوادارانتان امید آفرین باشید.
جناب آقای رئیس جمهور؛ فارغ از وظایف قانونی برای دولت در این بخش، دولت به عنوان بزرگترین بهره گیرنده از خدمات و زیرساخت های شهری تهران و در مقام یک شهروند باید نقش و وظیفه اجتماعی خود را در قبال دیگر شهروندان ساکن تهران ایفا کند و هزینه های شهروندی خود را بپردازد و از مدیریت شهری تهران که در مسیر همراهی با دولت از هیچ تلاشی دریغ نکرده است حمایت کند. دغدغه های جنابعالی در شرایط ناشی از شیوع کرونا و پسا کرونا در حوزه پایداری فعالیت ها،کسب و کار و خدمت رسانی به شهروندان در سایه سرویس دهی شبکه حمل و نقل عمومی، پایداری خدمات شهری محقق شده است و این روند همچنان ادامه خواهد یافت. شهرداری تهران در صف مقدم خدمت رسانی دوشادوش وزارت بهداشت و درمان گام برداشته است. انتظار مردم تهران از رئیس جمهورمحترم آن است که دولت یار و همراه شهرداری باشد و در گذار از این مرحله سخت شهرداری را در برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی حمایت کند تا شهرداری و شورا نیز در کنار دولت برای تامین نیازمندی های مردم به ویژه در بهبود دسترسی و گسترش شبکه اتوبوس رانی به عنوان بخشی از خدمات حمل و نقل عمومی ارزان قیمت گام بردارند.
« وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا» و همه به عهد خود باید وفا کنید که البته (در قیامت) از عهد و پیمان سؤال خواهد شد؛ همه ما در برابر عهدی که با مردم بستیم و وعده ای که داده ایم مسئولیم، جناب آقای رئیس جمهور شما عهد و قسم یاد کردید که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشید و ما اعضای شورا نیز قسم یاد کردیم که وظایف نمایندگی مردم را ایفا کنیم لذا چگونه است که برادرمان آقای دکتر محمد جواد حق شناس صرفا به خاطر ایفای وظایف نمایندگی مردم توسط جنابعالی و برخی دستگاه ها با طعنه و توبیخ و احضار رو به رو شده است لذا امیدوارم عمل به عهد و پیمانمان با مردم و ادای حق به شهر پیش قدم باشیم تا موجبات رضایت مردم که شعبه ای از رضایت الهی است را فراهم کنیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.