stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 12425
  • 14 آبان 1394 - 11:42
3

معرفی ۱۰ زن سکاندار فناوری اطلاعات از نگاه مجله فوربز

۳۰درصد کارکنان کمپانی‌های بزرگ فناوری در کشورهای توسعه یافته را زنان تشکیل می‌دهند.

قلم | qalamna.ir :

از این میان نیز نزدیک به ۱۶درصد آنها در شغل‌های مرتبط با فناوری کار می‌کنند با این حال شاهد حضور زنانی قدرتمند در این عرصه هستیم که پست‌های مدیریتی بالایی دراختیار گرفته و از عهده این کار هم بخوبی برآمده اند؛ زنانی همچون شریل سندبرگ که معتقد است هیچ صنعت یا کشوری نمی‌تواند از همه پتانسیل خود بهره ببرد مگر اینکه زنان آن سرزمین همه استعداد خود را به منصه ظهور رسانند که این موضوع درزمینه علم و تکنولوژی نیز صدق می‌کند.

اگر به زنان با وجود استعدادهای برتر، فرصت کافی داده نشود، هرگز این صنعت نمی‌تواند به شکوفایی کامل برسد، به هرحال زنان نیمی از جامعه هستند و باید آنها را دید.

با توجه به تلاش زنان برای حضوری پررنگ در جامعه، ۱۱سال است که مجله فوربز کارآفرینان و زنان برتر و قدرتمند را در حوزه‌های مختلف سیاست، کارآفرینی، تجارت و… معرفی می‌کند و امسال در فهرست سال ۲۰۱۵ میلادی در کنار اسامی زنان قدرتمندی چون دیلما روسف، اپرا وینفری، ملیندا گیتس و… به معرفی زنان برتر حوزه ‌آی‌تی نیز پرداخته است؛ زنانی که برای قرار گرفتن در رده‌های بالای مدیریتی کمپانی‌های فناوری جنگیده‌ و گوی سبقت را از رقبای خود ربوده‌اند. برترین زن برتر فهرست مجله فوربز، شریل سندبرگ است.

شریل سندبرگ
شریل سندبرگ ۴۶ساله یکی از زنان موفق حوزه ‌آی‌تی در سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود که کارش را از گوگل آغاز کرد و در بخش فروش آنلاین جهانی این کمپانی بزرگ، پست مدیریتی داشت و در نهایت به عنوان تنها زن عضو هیأت مدیره فیسبوک در سمت مدیر اجرایی، پا به این کمپانی گذاشت. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۹۵ است و با وزارت خزانه‌داری امریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون همکاری داشته و بخشی از موفقیت‌های وی را به درک روشنش از اقتصاد نسبت می‌دهند.
این زن توانمند با ورود به فیسبوک، جان تازه‌ای به این کمپانی بخشید و بسیاری معتقدند این سندبرگ بود که به فیسبوک کمک کرد تا همگانی شود. این بانوی قدرتمند نه تنها یک میلیاردر است بلکه صدایی برای قدرتمندتر شدن زنان نیز محسوب می‌شود و دستی در نوشتن دارد. وی در کتابش با عنوان «به آن تکیه کن» که در جمع پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گرفته است، از زنان و مردان می‌خواهد به یکدیگر تکیه کنند تا در خانه و محل کار توانمندتر شوند چرا که تقابل و تبعیض جنسیتی، دردی را دوا نمی‌کند.

سوزان ویچتسکی
مجله فوربز از سوزان ویچتسکی، بانوی اول یوتیوب نیز به عنوان یکی از قدرتمندترین زنان حوزه‌ آی‌تی در سال ۲۰۱۵ میلادی یاد کرده است. زنی ۴۷ساله دانش آموخته دانشگاه هاروارد که در سال ۱۹۹۰ پس از فارغ‌التحصیلی، به فکر ادامه تحصیل و گرفتن مدرک دکترا در رشته اقتصاد بود ولی وقتی فناوری را یافت، مسیر زندگی وی تغییر کرد.
نام وی پیش از ریاستش بر یوتیوب نیز در عرصه فناوری به چشم می‌آمد، چرا که گاراژ منزل وی محل تلاش‌های لری پیج و سرگئی برین برای تولد موتور جست و جوی گوگل در سال ۱۹۹۸بوده است. وی یک سال بعد یعنی ۱۹۹۹ به گوگل پیوست و در بخش تبلیغات این شرکت فعالیت داشت و با ارائه پیشنهادهایی مناسب همچون خرید یوتیوب در سال ۲۰۰۶ و خرید DoubleClick در سال ۲۰۰۷، سود مناسبی به گوگل رساند و سرانجام نیز در فوریه ۲۰۱۴ مدیرعامل یوتیوب شد.

ویرجینیا رومتی
ویرجینیا رومتی که اغلب با اسم جینی رومتی از وی یاد می‌شود، تاکنون برنامه‌هایی برای نرم افزار آنالیز داده و مهارت، سیستم‌های محاسبات ابری و فناوری هوش مصنوعی واتسن(Watson) داشته و به همین دلیل به عنوان بانویی توانمند در حوزه ‌آی‌تی شناخته شده است. وی که از ۲۴سالگی در سال ۱۹۸۱ به عنوان مهندس بهIBM پیوست، سرانجام در سال ۲۰۱۲ نخستین مدیرعامل زن این کمپانی شد. این زن ۵۸ساله فارغ‌التحصیل دانشگاه Northwestern در سال ۲۰۱۴ نیز به عنوان یک زن توانمند معرفی شد و البته مقام دهمین زن ثروتمند دنیا را نیز از آن خود کرده بود.

مگ وایتمن
یکی دیگر از زنان موفقی که مجله فوربز از وی نام برده، مگ وایتمن است که حالا ۴سال از مدیریتش بر شرکت HP می‌گذرد. این زن ۵۹ساله فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد که چهارمین زن ثروتمند ایالت کالیفرنیا محسوب می‌شود، پیش از حضور در کمپانی HP، در سال ۱۹۹۸ به eBay ملحق شد. در این زمان، eBay تنها ۳۰کارمند داشت و یک کمپانی بسیار کوچک و ناشناخته محسوب می‌شد ولی به یمن تلاش‌های وایتمن و تغییرات گسترده‌ای که در دوران مدیر عاملی‌اش اعمال کرد، تعداد کارمندان این کمپانی در سال ۲۰۰۸ به ۱۵هزار نفر رسید که موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود. این بانوی توانمند در این مدت جوایز متعددی از آن خود کرد و روزنامه فاینانشال تایمز نیز از وی به عنوان یکی از ۵۰ چهره‌ای که این دهه را تغییر داد یاد کرد.

ماریسا مه یر
ماریسا مه یر ۴۰ساله که از سال ۲۰۱۲تاکنون به عنوان مدیر عامل یاهو فعالیت می‌کند نیز از سوی مجله فوربز به عنوان یکی از زنان موفق حوزه فناوری در سال ۲۰۱۵ معرفی شده است. وی در دوران تحصیل نیز فرد موفقی بود طوری که پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه استنفورد، با ۱۴ پیشنهاد شغلی مواجه شد. در نهایت در سال ۱۹۹۹ به عنوان نخستین مهندس زن به گوگل ملحق شد و پس از مدتی به دلیل تلاش‌هایش به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی در بخش جست و جو، نقشه، اخبار و کتاب گوگل و همچنین جی میل، iGoogle و… شناخته شد و سرانجام نیز به یاهو پیوست تا به عنوان مدیرعامل این غول دنیای فناوری مشغول به کار شود. وی که بیشتر ثروتش را از فعالیت ۱۳ساله‌اش از گوگل به‌دست آورده، یکی از زنان ثروتمند جهان محسوب می‌شود و از زمان مدیریتش بر مایکروسافت، موفق شده است با اتخاذ استراتژی‌های مناسب، این کمپانی را سودآورتر از گذشته کند.

سافرا آدا کاتز
یکی دیگر از زنان موفق حوزه‌ آی‌تی از نگاه فوربز، «سافرا آدا کاتز» است که از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون مدیریت غول نرم افزاری اوراکل در امریکا را به عهده دارد. این زن ۵۳ساله فارغ‌التحصیل دانشگاه پنسیلوانیا که تنها در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۸میلیون دلار درآمد داشته است از آوریل سال ۱۹۹۹به این کمپانی پا گذاشت و در این مدت موفقیت‌های فراوانی به دست آورده است. وی در سال ۲۰۰۹ نیز در مجله Fortune به عنوان دوازدهمین زن قدرتمند در حوزه تجارت معرفی شد و در همان سال مجله فوربز نیز وی را شانزدهمین زن برتر این حوزه عنوان کرد.

آنجلا آرنتس
آنجلا آرنتس دیگر زن موفق حوزه فناوری محسوب می‌شود که مجله فوربز از وی یاد کرده است. وی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ مدیرعامل شرکت مد بریتانیایی بربری بود، با مدیریت اجرایی قوی خود، کاری کرد که خانه مد و لباس انگلیسی بربری به یکی از لوکس‌ترین برندهای جهان تبدیل شود. در دوران مدیریت وی بر این کمپانی، درآمد این شرکت از ۲میلیارد به ۷میلیارد پوند رسید.
این موفقیت از نگاه مدیران کمپانی اپل دور نماند و وی را در اواسط ۲۰۱۴ در سن ۵۵سالگی به این شرکت دعوت کردند. آنجلا آرنتس سرانجام بربری را به مقصد اپل ترک کرد تا رهبری تیم فروش و فروشگاه‌های اپل را به عهده بگیرد و به عنوان معاون مدیرعامل و عضو گروه اصلی اجرایی اپل با تیم کوک مدیرعامل این شرکت همکاری ‌کند. ناگفته نماند که نام این بانوی توانمند برای ۵ سال پیاپی در فهرست قدرتمندترین زنان مجله فوربز قرار داشت.

اورسلا برنز
اورسلا برنز نخستین مدیرعامل زن امریکایی- آفریقایی‌‌تبار محسوب می‌شود که به ریاست یکی از کمپانی‌های بزرگ و منتخب مجله Fortune درآمده و از سوی مجله فوربز نیز به عنوان یک بانوی توانمند شناخته شده است. وی که از سال ۲۰۰۹مدیرعامل شرکت فناوری زیراکس شده است به یمن نظرها و استراتژی‌های مناسبش موفق شده است تا سود این شرکت را به چند برابر قبل برساند و با خروج دستگاه‌های کوچک از خط تولید و جایگزین کردن آن با وسایلی فناورانه، کمپانی زیراکس را به عنوان یکی از شرکت‌های سودآور و بزرگ به دنیا معرفی کند.

لوسی‌پنگ
لوسی پنگ نیز یک بانوی موفق چینی است که در راه‌اندازی غول تجارت الکترونیک یعنی علی بابا همکاری داشته و امسال نام وی در فهرست قدرتمندترین زنان حوزه فناوری مجله فوربز دیده می‌شود. وی که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳مدیرعامل بخش Alipay بود، بعد از موفقیت‌های مختلف در بعضی امور مالی کوچک، به‌عنوان مدیر بخش عملیات این شرکت انتخاب شد. وی که در سال ۲۰۱۴ نیز به عنوان پنجاه و سومین زن قدرتمند جهان در مجله فوربز شناخته شده بود، همچنان موفقیت‌هایش ادامه دارد و امسال نیز به عنوان یک زن موفق معرفی شد.

رنه جیمز
دهمین زن قدرتمند فهرست مجله فوربز، رنه جیمز است که از ماه مه سال ۲۰۱۳ به عنوان مدیر شرکت Intel انتخاب شده و در این زمینه عملکردی بسیار مناسب داشته است. این بانوی ۵۱ساله که فارغ‌التحصیل دانشگاه Oregon است، با ورود به اینتل، استراتژی‌های این کمپانی را تغییر داد و از نرم افزارهای متن باز، سیستم‌های ابری و… استفاده کرد.
وی در سال ۲۰۱۳ نیز به عنوان یکی از اعضای کمیته امنیت ملی ارتباطات انتخاب شد تا با وی مشاوره شود و در سال ۲۰۱۵ به سمت معاون این کمیته برگزیده شد.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.